شناسهٔ خبر: 45365475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با قدس آنلاین:

راه‌حل مشکل مسکن تغییر سیاست گذاری دولت است/افزایش وام مردم را خانه دار نمی‌کند

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و ذخایر بانکی نمی توان انتظار داشت که بخش اعظم قیمت مسکن را بانک به صورت وام اعطا کند ضمن اینکه وقتی وام از حدی بالاتر برود به دلیل حقوق‌های پایین و تورم موجود مردم نمی توانند قسط بدهند بنابراین اینجا با دو محدودیت طرف هستیم.

صاحب‌خبر -

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص تأثیر وام مسکن بر خرید واحدهای مسکونی و نیاز به ضرورت تغییر سیاست گذاری‌های دولت در بخش مسکن گفت:این موضوع بحث مفصلی است که درباره آن باید ساعت‌ها صحبت کرد چرا که یکی از پیش نیازهای اصلاحات بخش مسکن در کشور ما تغییر سیاست‌های مسکن است که باید تحت نظر دولت و مجلس و تصویب قوانین کارساز انجام شود.

وی دراین باره با بیان اینکه تغییر سیاست گذاری ها وابسته به لحاظ کردن موضوعات مختلف و مهمی است بیان داشت: معلوم است سیاستگذاری مسکن در رفع بسیاری از چالشهای بخش مسکن موضوع مهمی است چون کار دولت سیاستگذاری است از این رو ما نیازمند تغییر سیاستگذاری دولت و ایجاد اصلاحات جدی در آن  هستیم. اما اینکه این سیاست ها در کجا، در چه مواردی ودر چه بخش هایی انجام شود نیاز به بحث های کارشناسی و ارائه راهکارهای عملی موفقیت آمیز است اما در اینکه تغییر سیاستگذاری های دولت در بخش مسکن لازم است هیچ شکی وجود ندارد.

کارشناس و استاد دانشگاه اقتصاد مسکن در خصوص وام خرید مسکن و ناکارآمدی آن در خانه دار کردن مردم در ایران دیدگاه خود را بیان کرد: وام مسکن هم در خانه دار کردن مردم بسیار مهم است چرا که بخش اعظم خانه دار شدن مردم در کشورهای توسعه به دلیل میزان بالای وام مسکنی است که به آن‌ها اعطا می شود بنابراین وام مسکن هر چه قدر بیشتر باشد و نزدیک به قیمت مسکن به خانه دار شدن مردم بیشتر کمک می‌کند.

وی در این باره موضوع را موشکافی کرد و گفت:اما در ایران افزایش وام مسکن به اینکه بانکها دارای منابع و از قدرت پرداخت وام برخوردار هستند بستگی دارد. اصولا بانک‌ها باید منابع مورد نیاز وام مسکن را از طریق سپرده‌های مردم تحصیل کنند طبیعتا چون به نرخ سپرده های مردمی ۱۸ درصد سود می‌دهند عددی که باید به مردم وام بپردازند با احتساب هزینه‌های بانکی و ریسک های موجود روی ۲۴ درصد می‌رسد عددی که با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی برای مردم امکان پرداخت آن وجود ندارد مگر اینکه دولت برای کمک به خانه دار کردن مردم مایل به پرداخت سوبسید باشد که با توجه به کسری بودجه دولت چنین امکانی نیز از بین می‌رود.

مهدی سلطان محمدی با بررسی روش دیگری که البته تورم زاست گفت: دولت برای کمک به خانه دار کردن مردم می تواند روش استقراض و چاپ پول به وسیله بانک مرکزی را برای اعطای وام و سوبسید در نظر بگیرد که این موضوع هم منجر به افزایش پایه پولی وتورم می‌شود بنابراین بهترین راه برای این موضوع جذب نقدینگی ومردم است.

کارشناس اقتصاد مسکن دراین باره توضیح داد: بهترین روش برای این موضوع جذب نقدینگی جامعه است که بانک مسکن در نظر دارد اوراق ۳ هزار میلیارد تومانی را  با نرخ پایه ۱۸ درصد منتشر کند اگر این اوراق منتشر شود به هر حال وام با نرخ ۲۳ درصد به احتمال زیاد در اختیار تسهیلات گیرندگان قرار می گیرد.

سلطان محمدی چالش های وام‌های مسکن را برای ما توضیح داد و بیان داشت: به هر حال با توجه به وضعیت اقتصادی و ذخایر بانکی نمی‌توان انتظار داشت که بخش اعظم قیمت مسکن را بانک به صورت وام اعطا کند ضمن اینکه وقتی وام از حدی بالاتر برود به دلیل حقوق‌های پایین و تورم موجود مردم نمی‌توانند قسط بدهند بنابراین اینجا با دو محدودیت طرف هستیم، یکی منابع محدود بانکها و دیگری عدم پرداخت اقساط توسط مردم که عموما از اقشار متوسط به ضعیف اقتصادی جامعه به شمار می‌روند بنابراین وام مسکن در حدی نگاه داشته می‌شود که مردم بخصوص ز اقشار متوسط و ضعیف جامعه بتوانند آن را پرداخت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما