شناسهٔ خبر: 45365368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:

۱۱۷۰ واحد صنعتی تعطیل در کشور به چرخه تولید بازگشتند

فرانک پاکزاد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با تشکیل کلینیک صنعت، ۱۱۷۰ واحد صنعتی که تعطیل بودند به چرخه تولید بازگشته و حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران شب گذشته در حاشیه بازدید از کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان در جمع خبرنگاران، هدف اصلی در سازمان صنایع کوچک را توسعه صنعتی و تولید در کشور دانست و افزود: برای این کار از هر ظرفیتی که در اختیار ما باشد در سطح ملی و در سطح استانی استفاده خواهد شد و امیدوارم با کمک نمایندگان بتوانیم اعتبار زیرساخت‌های لازم شهرک‌های صنعتی در قانون بودجه را تأمین کنیم تا منابع در اختیار شرکت‌های صنعتی اختصاص پیداکرده و نیازهای بنگاه‌های اقتصادی در زیرساخت‌ها را تأمین کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کلینیک صنعت با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی و ارکان حاکمیت در استان‌ها، گفت: با اجرای این طرح ۱۱۷۰ واحد صنعتی که تعطیل بودند به چرخه تولید بازگشته و حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد شده است و مقرر شد اجرای این طرح برای تمام واحدهای صنعتی در داخل و یا خارج از شهرک‌های صنعتی و با مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی پیگیری شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به رکود ۲۲ تا ۲۴ درصدی واحدهای شهرک‌های صنعتی در سال گذشته گفت: این میزان هم‌ اکنون به ۱۸.۷ درصد کاهش پیداکرده است که آمار خوبی است.

وی در ادامه اظهار کرد: برابر ماده ۵۴ قانون احکام دائمی وظیفه تأمین برق، گاز، آب و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تا درب واحد بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان است و شرکت شهرک‌های صنعتی تنها مسائل درون شهرک‌ها را بر عهده دارد اما بنا بود در بودجه سالانه این مسئله درج شود اما آنچه هر سال اتفاق می‌افتد فقط محدودیت بودجه‌های استانی است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: در صورت تأمین اعتبار در قانون بودجه امسال به دنبال تأمین زیرساخت‌ها هستیم و اعتباری باشد تا بتوانیم شاهد افزایش متقاضی و سرمایه‌گذاری باشیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت صمت برای سال ۱۴۰۰، گفت: در نخستین گام برای جلوگیری از تمرکزگرایی و بروکراسی بنا داریم تا دستورالعمل‌ها را تسریع و اختیارات را در چهارچوب قانون واگذار می‌کنیم.

رسولیان افزود: به جهت تأمین زیرساخت‌های لازم هر نوع خدمتی همچون برق، آب و گاز ۳۰ درصد آن را از منابع داخلی تأمین می‌کنیم و در رابطه با آب هر میزانی که تخصیص دهند ما هم منابع مالی آن را تأمین می‌کنیم.

وی بابیان این نکته که هزینه تأمین آب ارزان نیست، گفت: آب یک ضرورت برای بنگاه‌های صنعتی است و هم‌اکنون ۱.۸ درصد مصرف آب در کشور توسط بخش صنعت مصرف می‌شود که عمده آن مربوط به پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌هاست و حتماً باید آب بنگاه‌های کوچک و متوسط را تأمین کنیم.

معاون وزیر صمت با بیان این جمله که ما متولی صنایع کوچک هستیم نه متولی تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها، بیان کرد: هر بنگاه و واحد اقتصادی که زمینی در شهرک‌های صنعتی را تحویل بگیرد در شهرک‌های صنعتی رها نمی‌کنیم حتماً به‌عنوان یک سامانه جدی آن را رصد و همراهی می‌کنیم.

رسولیان با اشاره به بازدید صبح روز گذشته ۸ بهمن‌ماه از شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان قوچان، عنوان کرد: شهرک بسیار خوبی است و متقاضی سرمایه‌گذاری برای آن وجود دارد اما شهرک با مشکل جدی کمبود برق مواجه است که با احداث پست برق این مشکل برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: برای حل مشکل برق شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان قوچان با انعقاد یک تفاهم‌نامه مقرر شد برای احداث پست برق از طرف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور ۳۰ درصد تأمین مالی و حدود ۵ میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی و شهرستانی برای این امر تخصیص پیدا کند و بقیه آن از طریق شرکت برق استان تأمین شود که با اجرایی شدن این امر امیدواریم این شهرک به یکی از شهرک‌های خوب استان خراسان رضوی تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص وضعیت شهرک صنعتی شماره یک شهرستان قوچان، گفت: در این شهرک واحدهای زیادی مستقر شده‌اند و امکان توسعه ندارد و تقریباً تکمیل‌ شده است ولی چند واحد آن‌ها مشکل تأمین گاز داشتند که با شرکت گاز مذاکره شده و امیدواریم تأمین کار انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما