شناسهٔ خبر: 45365356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده اردبیل در مجلس:

راه‌آهن اردبیل به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان متصل می‌شود

اردبیل - ایرنا - نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه و اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان در اولویت قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

صدیف بدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ هم پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.

وی اظهارکرد: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و این طرح بدون اتصال به منطقه مغان و شبکه ریلی جمهوری آذربایجان ابتر خواهد بود.

بدری ادامه داد: این خط ریلی منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا تا گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در واقع  کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

وی روند عملیات پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه را مطلوب دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون اعتبارات خوبی برای این پروژه جذب شده و چهار هزار میلیارد ریال اعتبار جدید برای این پروژه ابلاغ و تا پایان سال جاری هم ۱۲هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص خواهد یافت.

عضو کمیسیون عمران جلس شورای اسلامی درباره احداث بزرگراه در استان اردبیل افزود: اتصال اردبیل به مرکز کشور و استان‌های غربی و شرقی بصورت بزرگراهی مورد پیگیری جدی قرار گرفته است و برای پروژه اردبیل- سرچم ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

بدری بیان کرد: احداث بزرگراه اردبیل-آستارا ، نیر- سراب و اردبیل-مغان هم در اولویت قرار گرفته و انتظار می‌رود اردبیل در چهار سال آینده بصورت بزرگراهی با مرکز کشور ارتباط یابد.

به گزارش ایرنا، اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل که بر اساس برنامه زمان‌بندی قرار است اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد، این روزها سرعت گرفته و برای اجرا و اتمام این پروژه ۱۴ ساله، هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار از محل فاینانس داخلی بانک ملی در سه قسط اختصاص یافته است.

بر این اساس، در مدت سه سال و هر سال، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اعتبار مورد نیاز این طرح از طرف بانک ملی تامین شده و بخشی از اعتبارات نیز مورد نیاز طرح نیز از سوی دولت تامین می‌شود.

این پروژه ریلی هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده  و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

پیشرفت فیزیکی طرح راه‌آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد قابل قبول بوده و افتتاح آن تا اوایل سال ۱۴۰۰ قطعی است.

نظر شما