شناسهٔ خبر: 45365338 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تحلیلگر سیاسی:

برخورد قوه قضائیه با فساد دانه درشت ها دلیل هجمه های اخیر است/ بودجه 1400 واقعی نیست

قدیری ابیانه گفت: وقتی چند سال قبل آقای روحانی به قوه قضائیه می‌گوید «اگر به برادرم دست بزنید اعلام جنگ می‌کنم»، اتخاذ مواضع اخیر هم از سوی او نمی‌تواند چیز عجیبی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن قدیری‌ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در واکنش به اظهارات روز گذشته روحانی گفت: برای روحانی و معاون اول او خیلی سخت است که شاهد بازداشت برادران خود به جرم قاچاق ارز باشند لذا از دیدگاه آن‌ها قوه قضائیه حق نداشته این مجرمان را بازداشت کند.

وی افزود: وقتی چند سال قبل آقای روحانی به قوه قضائیه می‌گوید «اگر به برادرم دست بزنید اعلام جنگ می‌کنم»، اتخاذ مواضع اخیر هم از سوی او نمی‌تواند چیز عجیبی باشد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در واقع از دیدگاه آقایان، قوه قضائیه نباید به مفاسد دولتی‌ها و نزدیکان آن‌ها ورود پیدا کند چرا که آن‌ها ارتکاب این فسادها را به نوعی حق خودشان و بستگانشان می‌دانند.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کلیدی که قرار بود به واسطه آن قفل مشکلات مردم گشوده شود، در اختیار سواستفاده‌گران قرار گرفته است تا آن‌ها بتوانند از صندوق بیت‌المال رقم‌های درشت برداشت کنند.

وی با اشاره به این سخن رئیس‌جمهور که «بگذارید این شش ماه آخر کار کنیم» تأکید کرد: یقینا همگان مایل هستند که آقای روحانی و دولت برای مردم کار مفیدی انجام بدهند و امید داریم این دولت با انجام اقدامات مفید برای مردم به پایان برسد اما روشی که دولت طی هفت سال ونیم گذشته به کار گرفته چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک اضافه کرد: اتفاقا مجلس هم برای اینکه دولت در این ماه‌های اخیر اقدام مفیدی انجام دهد، از استیضاح رئیس‌جمهور چشم‌پوشی کرد اما دولتی که ادعا می‌کرد 100 روزه مشکلات کشور را حل می‌کند، متأسفانه طی هفت سال ونیم گذشته نه تنها مشکلی از مردم حل نکرده است بلکه مشکلات عدیده‌ای را نیز بر مردم تحمیل کرده است.

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: متأسفانه بسیاری تصمیماتی که دولت می‌گیرد به ضرر مردم است و سیاست‌هایی اعمال می‌شود که رانت‌های زیادی را به دنبال دارد که نمونه آن تنظیم بودجه سال 1400 توسط دولت است.

وی بیان کرد: در این بودجه دولت ارز 11 هزار و 500 تومانی را پیش‌بینی کرده است یعنی 7300 تومان بیشتر از دلار 4200 تومانی؛ در عین حال دولت می‌گوید مجلس با انتخاب رقم 17 هزار و 500 تومان برای هر دلار ارزش پول را کاهش داده است اگر این تصمیم مجلس کاهش ارزش پول است پس تصمیم دولت و افزایش 4200 تومان به 11 هزار و 500 تومان هم کاهش ارزش پول است.

تحلیلگر سیاسی یادآور شد: باید از مردم پرسید کدام یک از آن‌ها توانسته‌اند دلار را به نرخ 4200 تومانی دریافت کنند اصلا هرکس ارز 4200 تومانی در این مدت دریافت کرده است در انتخابات سال آینده هم به همین جریان رأی بدهد.

قدیری‌ابیانه گفت: مجلس به این دلیل نرخ ارز را از 11 هزار و 500 تومان به 17 هزار و 500 تومان تغییر داده است تا از رانت‌خواری کسانی که به ارز دولتی دسترسی دارند، جلوگیری کند. در واقع هدف مجلس این است که از رانت جلوگیری کند و پول وارد خزانه شود و در جهت منافع عمومی صرف شود نه اینکه در اختیار عده‌ای رانت‌خوار قرار بگیرد.

وی افزود: همانطور که برخی از نمایندگان مجلس نیز می‌گویند بودجه 1400 که دولت تنظیم کرده، بودجه براندازی است عنوان کرد: قرار بود وابستگی بودجه ما به نفت کاهش پیدا کند و البته این مربوط به زمانی است که درآمد نفتی وجود دارد؛ اما در بودجه 1400 دولت پیش‌بینی کرده روزی 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت خام می‌فروشد مثل قبل از تحریم یعنی رفع تحریم‌ها را فرض شده در نظر گرفته در حالی که چنین چیزی نیست و این یک فرض غلط است بینابراین بودجه سال 1400 که دولت تنطیم کرده به نفت وابسته نیست بلکه به خیالات و به تصور خیالی از درآمد نفت وابسته است و این بدتر از وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: پیش‌بینی نمی‌کنم دولت در این چند ماه باقیمانده هم کار خاصی برای مردم انجام دهد چرا که اگر قرار بود کار خاصی انجام دهد در هفت سال ونیم گذشته انجام داده بود.

انتهای پیام/

نظر شما