شناسهٔ خبر: 45365314 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گناباد مطرح کرد

پیشرفت ۱۷ درصدی پروژه تولید فروسیلیسیم و شمش منیزیم گناباد

زهره رضانژاد

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گناباد گفت: اولین واحد تولیدی فروسیلیسیم وشمس منیزیم در جنوب خراسان رضوی که در ناحیه صنعتی کوثر شهرستان گناباد در حال احداث است ١٧ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صاحب‌خبر -

هادی ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: عملیات اجرایی پروژه تولید فروسیلیسیم و شمش منیزیم در گناباد از سال ٩٨ با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده و کارهای اجرایی این واحد تولیدی در شهرستان در حال پیگیری است.

ایزدی اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری ثابت طرح ۴٠٠ میلیارد تومان برآورد شده است که با راه‌اندازی آن زمینه اشتغال مستقیم برای ٢٨۵ نفر فراهم خواهد شد؛ همچنین برای احداث این واحد تولیدی ٢٢ هکتار زمین اختصاص یافته و ظرفیت تولیدی آن در فاز اول ، تولید ٢۵هزار تن فروسیلیسیم در سال می باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نیازهای این طرح تولیدی، تامین برق مورد نیاز آن است؛ چراکه انرژی مورد نیاز آن بیشتر از طریق کوره‌های القایی است که با انرژی برق کار می‌کند و برق مورد نیاز آن حدود ٣۶ مگا وات است که برای تامین آن توافقات لازم در سطح کشور واستان با شرکت توانیر انجام شده است.

وی در رابطه با موارد مصرف فروسیلیسیم گفت: این صنعت یک صنعت پایه‌ای و مادر است و مصرف عمده تولیدات آن در صنایع فولادسازی است به طوری که به ازای هر تن فولاد چیزی حدود ۴ درصد فرو سیلیسیم نیاز است و با توجه به افزایش ایجاد و راه‌اندازی طرح های فولادی در سطح استان خراسان رضوی و جنوبی، مشکلی برای فروش محصول نخواهد بود.

ایزدی با اشاره به وجود ذخایر و معادن خوب سیلیس، دولویت و فلورین در شهرستان گناباد گفت: عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فروسیلیسیم شامل سیلیس، دولومیت وفلورین است که با توجه به معادن موجود و ذخایر شناخته شده سیلیس، دولومیت و فلورین در شهرستان که بالغ بر ٢٠میلیون تن است مشکلی برای تامین مواد اولیه که نیاز آن سالانه ٣٠ هزار تن در سال است، نخواهد بود.

رئیس اداره صنعت و معدن گناباد تصریح کرد: راه‌اندازی این واحد تولیدی صنعتی نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت و با راه‌اندازی آن معادن سیلیس و فلورین شهرستان فعال‌تر شده و درصد فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بخش معدن افزایش خواهد یافت. همچنین افزایش ورود مواد اولیه و خروج محصول تولیدی نقش چشمگیری در توسعه صنعتی، جذب فن‌آوری و رونق حمل و نقل شهرستان خواهد داشت و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افراد در منطقه پسکلوت گناباد موجب افزایش سطح درآمد سالانه مردم این منطقه گناباد خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما