شناسهٔ خبر: 45364643 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورود یک غول دیجیتال دیگر به عرصه کتاب‌های صوتی

تهران- ایرنا- «اسپاتیفای» که از معروف‌ترین سرویس‌های پخش برخط موسیقی است، با انتشار نسخه صوتی ۹ اثر کلاسیک پا به عرصه پررونق کتاب‌های صوتی گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی هالیوود ریپورتر، سرویس پخش برخط موسیقی، پادکست و ویدئوی اسپاتیفای که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت نوپا Spotify AB در استکهلم راه‌اندازی شد،  به تازگی یک مجموعه اختصاصی و کوچک از نسخه‌ صوتی آثار ادبی کلاسیکی چون فرانکشتاین، جین ایر و ترغیب را برای کاربرانش منتشر کرد، اقدامی که از تمایل این سرویس به گسترش کتابخانه غیرموسیقیایی خود حکایت دارد.   

اسپاتیفای از انتشار این مجموعه صوتی به عنوان یکی از تست‌های معمول این سرویس برای بهبود تجربه کاربری یاد کرده است اما در صورت استقبال کاربران، می‌تواند نقشه راهی برای رقابت با غول‌های این صنعت از جمله اودیبل شرکت آمازون باشد.

این ۹ کتاب صوتی در حال حاضر برای همه کاربران در دسترس هستند اما حق تکثیر آنها در انحصار اسپاتیفای است. در این مجموعه، دیوید دوبریک از اسلواکی کتاب فرانکنشتاین اثر مری شلی را روایت می‌کند و دیگر آثار کلاسیک از جمله روایت زندگینامه فردریک داگلاس یک برده آمریکایی اثر فردریک داگلاس، بیداری نوشته کیت شوپن و ترغیب جین آستین به ترتیب توسط فارست ویتاکر بازیگر و کارگردان رنگین‌پوست، هیلاری سوانک هنرپیشه و تهیه‌کننده هالیوودی و سینتیا اریوو خواننده رنگین‌پوست انگلیسی روایت می‌شود. از دیگر آثاری که در این مجموعه صوتی جای دارند می‌توان به آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز، جین ایر شارلوت برونته و نشان سرخ دلیری از استفان کرین اشاره کرد.  

البته سرویس اسپاتیفای با کتابهای صوتی چندان بیگانه نبود؛ پیش‌تر تعدادی کتاب صوتی روی این سرویس منتشر شده‌ بودند اما در تبلیغ این برنامه برای کاربران موثر واقع نشدند. اسپاتیفای بهار گذشته نسخه صوتی اولین کتاب از مجموعه داستان‌های هری‌پاتر به نام هری‌پاتر و سنگ جادو را با صدای سلبریتی‌هایی چون دنیل رادکلیف بازیگر نقش هری‌پاتر، دیوید بکام ستاره فوتبال انگلیس و داکوتا فانینگ هنرپیشه آمریکایی روی سرویس خود عرضه کرد.   

محبوبیت کتابهای صوتی در بین کاربران آلمانی این سرویس اولین بار دنیل اک مدیر اسپاتیفای را به فکر توسعه بخش غیرموسیقیایی این پلتفرم پخش آنلاین انداخت. وی در سال ۲۰۱۹ از خرید دو شرکت پادکست‌سازی Gimlet و Anchor به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهره‌برداری از پتانسیل عظیم صوتی خبر داد. اسپاتیفای در همین راستا در دو سال گذشته امتیاز چند شرکت شناخته شده در حوزه پادکست را خریداری و با چهره‌هایی چون باراک و میشل اوباما، شاهزاده هری انگلیس و مگان مارکل همسرش و جو روگان کمدین آمریکایی قرارداد امضا کرد. این شرکت در حال حاضر ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار پادکست روی سرویس خود دارد و می‌گوید ۲۲ درصد از ۳۲۰ میلیون کاربر فعال این سرویس در سه ماه سوم سال ۲۰۲۰ به این دسته از محتوا گوش داده‌اند.

کتابهای صوتی بازار بزرگ جدیدی است که اسپاتیفای قصد اکتشاف آن را دارد. در این روزهای کرونایی که علاقمندان به کتابخوانی به نسخه صوتی کتابها در ژانرهای مختلف روی آورده‌اند، بازار جهانی کتابهای صوتی شاهد رشدی فزاینده است و پیش‌بینی‌ می‌شود ارزش این بازار با رشد ۲۷ درصدی از سال ۲۰۱۹ به ۱۹ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۷ برسد.  

نظر شما