شناسهٔ خبر: 45364556 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان نظام پزشکی | لینک خبر

تعرفه خدمات دارویی؛ واقعیتی غیرقابل اجتناب

زهرا رحیمی

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در واکنش به بحث ممنوعیت دریافت حق خدمات دارویی در داروخانه ها، گفت: داروخانه های معمولی و متوسط، اغلب تحت فشار اقتصادی هستند و اگر تعرفه خدمات دارویی را دریافت نکنند، ورشکست می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل ازایسنا؛ دکتر حمید خیری با اشاره به بحث ممنوعیت دریافت حق خدمات دارویی در داروخانه ها، گفت: بزرگترین استدلال در رابطه با ضرورت وجود تعرفه خدمات دارویی، این است که در همه جای دنیا و در همه داروخانه ها، به ازای هر قلم دارو، این تعرفه برقرار است و متولیان نظام سلامت این کشورها، برای تعرفه خدمات دارویی، اهمیت و ارزش قائل هستند.

وی ادامه داد: این همه هجمه که در خصوص دریافت تعرفه خدمات دارویی وجود دارد، ریشه در یک بحث ریشه ای و کلان دارد و آن، این است که عده ای برای بازار دارویی کشور، کیسه دوخته اند و می خواهند از این بازار، به صورت انحصاری خوشه چینی کنند و تحمل داروخانه ها و داروسازان مستقل را ندارند.

خیری افزود: متاسفانه در سال های اخیر، بازار دارویی کشور بیش از پیش مورد توجه تعدادی از سرمایه داران قرار گرفته و تلاش می کنند به هر طریقی که امکان دارد داروخانه ها را از حالت استقلال مالی خارج کنند.

به گفته مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، کسانی که دنبال راه اندازی داروخانه زنجیره ای هستند، به هر صورتی که راه برایشان باز باشد می خواهند اقتصاد داروخانه را ضعیف کنند و کاری کنند که داروخانه های مستقل مجبور به تسلیم در برابر رویکرد نظام زنجیره ای داروخانه ها شوند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نباید وضعیت اقتصادی داروخانه های بزرگ ملاک و معیار باشد، بلکه اقتصاد داروخانه های معمولی و متوسط، اغلب تحت فشار اقتصادی هستند و اگر تعرفه خدمات دارویی را دریافت نکنند، ورشکست می شوند.

 وی با بیان اینکه داروخانه، نزدیکترین و دردسترس ترین موسسه پزشکی برای مردم و بیماران است ولی متاسفانه اقتصاد شکننده ای دارند و نیاز به حمایت دارد، گفت: اما متاسفانه همین نقطه ضعف، تبدیل به نقطه تحمیل فشار شده است. تعرفه خدمات دارویی، یک واقعیت غیرقابل اجتناب است و امیدواریم هرچه زودتر، مسوولین وزارت بهداشت با مستندات و مبتنی بر پژوهش و تجربیات داخلی و رویه ای که سایر کشورهاست، دستگاه ها و نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشورمان را در خصوص ضرورت وجود تعرفه خدمات دارویی توجیه کنند.

انتهای پیام

نظر شما