شناسهٔ خبر: 45364407 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه از افزایش سرانه حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۹ می‌گوید

قـطارها روی خط توسعه

براساس استاندارهای جهانی، شبکه حمل‌ونقل عمومی باید به گونه‌ای باشد که شهروندان حداکثر در فاصله ۳۵۰ متری از منزل یا محل، کار به این شبکه دسترسی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  همین استاندارها سبب شد تا مدیریت شهری پایتخت با ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل تهران، این امر را محقق کند. به گفته مدیریت شهری منطقه، توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، موجب شده است تا منطقه ما به استاندارد جهانی دست پیدا کند و امروز اهالی با ۳۵۰‌متر پیاده‌روی می‌توانند به نخستین ایستگاه وسیله نقلیه عمومی برسند. این اتفاق بسیار خوبی است که در منطقه رخ داده و می‌تواند نقطه آغازی برای توسعه و آبادانی بیشتر محله‌ها باشد. در این گزارش «علی حیدری»، معاون حمل‌ونقل

و ترافیک شهردار منطقه ۹ از چالش‌های پیش‌رو در زمینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی منطقه می‌گوید و در ادامه، به تشریح این اقدامات و راهکارهای این معاونت برای مطلوب‌تر شدن شرایط می‌پردازد.

علی حیدری/ معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار منطقه۹

علی حیدری، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۹، وضعیت خدمات‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی این منطقه را این‌گونه شرح می‌دهد: «تقریباً استفاده از حمل‌ونقل عمومی در منطقه را می‌توانیم به ۲ بخش تقسیم کنیم. یک بخش پیش از شیوع بیماری «کرونا» و بخش دیگر، پس از آن. در آن ایام خطوط بی. آر. تی و اتوبوسرانی منطقه به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی ارگان‌ها و دانشگاه‌ها و هم‌چنین حذف طرح ترافیک، کاهش جمعیت قابل توجهی داشت. دوباره با بازگشایی اداره‌ها و نهادها اوضاع به روال گذشته برگشته است و شهروندان از خدمات‌دهی این ناوگان عمومی راضی هستند. در مناطقی مانند ۶، ۹، ۱۰ و ۱۲ گردش اتوبوس‌ها در مقایسه با مناطق شمالی و حاشیه‌ای شهر بیشتر است.

به همین دلیل ناوگان باید تجهیز و نوسازی شوند. متأسفانه ناوگان اتوبوسرانی این منطقه به دلیل کارکرد زیاد فرسوده شده است و نیاز به نوسازی دارد. در همین راستا به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست داده‌ایم تا با تأیید آنها چند دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان منطقه شود.»

  • استفاده ۳۸ هزار نفر از شبکه حمل‌ونقل منطقه

روزانه ۳۸ هزار نفر از شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی منطقه ۹ استفاده می‌کنند. حیدری به دلیل این میزان سفر در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه منطقه ۹، غربی‌ترین نقطه ورودی شهر تهران به شمار می‌رود و از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی «مهرآباد» در آن، روزانه بیش از ۴ تا ۵ میلیون گردش مسافر و وسایل نقلیه در این منطقه انجام می‌شود. برای همین خیابان «آزادی» و بزرگراه‌های اطراف همچون «شهید آیت‌الله ‌سعیدی» و «فتح» به‌عنوان محورهای شریانی و اصلی‌ محسوب می‌شوند. به سبب این مرکزیت باید وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی در این منطقه گسترش پیدا کند. برای افزایش و گسترش تعداد خطوط منطقه ۹، ۲ اقدام جدید صورت گرفت و در همین راستا ایده و اجرای راه‌اندازی ایستگاه تاکسی‌ و هم‌چنین پایانه اتوبوسرانی شکل گرفت و با این اقدام توانستیم اغلب نقاطی را که کور بود یا دسترسی به شبکه حمل‌ونقل عمومی نداشت، از این ناوگان بهره‌مند کنیم.»

  • ۳۵۰ متر فاصله تا ایستگاه

به گفته حیدری براساس استانداردهای جهانی، شبکه حمل‌ونقل عمومی باید به گونه‌ای باشد که شهروندان حداکثر در فاصله ۳۵۰ متری از منزل یا محل کار به این شبکه دسترسی داشته باشند. همین استاندارها سبب شد تا مدیریت شهری منطقه با ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل تهران، این امر را محقق کند. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۹، توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، موجب شده است تا این منطقه به استاندارد جهانی دست پیدا کند و امروز اهالی با طی کردن ۳۵۰ تا ۵۰۰‌متر پیاده‌روی می‌توانند به نخستین ایستگاه وسیله نقلیه عمومی برسند. خوشبختانه در چند سال متوالی، رتبه منطقه در زمینه رضایت‌مندی شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچنان بین رتبه اول و دوم متغیر بوده است. چراکه تلاش شده است استانداردهای مورد نیاز به خوبی اجرا شود تا ساکنان و مسافران بتوانند خود را در کمترین فاصله و کوتاه‌ترین زمان به ایستگاه‌های اتوبوس، مترو یا تاکسی برسانند.

  • تلاش برای توسعه خطوط ریلی

۴ ایستگاه مترو در محدوده منطقه ۹ در خیابان آزادی قرار دارد که شامل ایستگاه‌های «شهیدان»، «شریف»، «استاد معین» و «آزادی» است وبررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد قابل توجعی از شهروندان از ایستگاه «دانشگاه شریف» و «استادمعین» استفاده می‌کنند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، کمبود ورودی در ضلع جنوبی ایستگاه «استادمعین» را از مشکلات این ایستگاه می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «ایستگاه مترو استادمعین در فاصله چند متری از برج آزادی واقع شده، اما این ایستگاه تنها در قسمت شمالی این خیایان ورودی دارد و همین موضوع استفاده از مترو را برای شهروندان مشکل کرده است. به همین دلیل برای عبور و مرور و سهولت دسترسی شهروندان ساخت زیرگذر یا ایستگاه تجاری و فرهنگی به سمت ضلع جنوبی خیابان آزادی در دستور کار این معاونت گنجانده شده است.

منطقه ۹، علاوه بر ایستگاه مشترک با منطقه ۲ و ۵ همچون ایستگاه استادمعین و دانشگاه شریف، ایستگاه‌های مترو در فرودگاه (ترمینال ۲ و ۴) و کریدور استادمعین جنوبی در مرحله اجرا دارد. هم‌چنین طرح ساخت خط ۲ و ۴ سریع السیر و خط ۹ مترو از این محدوده می‌گذرند. خطوط ۲ و ۴ مترو سریع السیر، قرار است مسافران را در مسیر شهرک‌های اقماری پایتخت جابه‌جا کند. منطقه ما دروازه غربی پایتخت است و بیشتر مسافران با استفاده از خطوط ۲ و ۱۰ بی. آر. تی و خط ۴ مترو به میدان آزادی وارد می‌شوند و از طریق خودروهای مسافرکش، تاکسی و اتوبوس به شهرهای اقماری مانند «کرج»، «شهریار» و «اندیشه» می‌روند. ورود حجم زیاد مسافر به معابر منطقه سبب سنگین شدن ترافیک می‌شود. بنابراین با راه‌اندازی خطوط ۲ و ۴ مترو سریع السیر، مسافران بدون اینکه از مترو خارج شوند، می‌توانند به سفر زیرزمینی ادامه بدهند.» به گفته او با بهره‌برداری از این خطوط از ورود مسافران به معابر منطقه جلوگیری و از حجم ترافیک به‌طور چشمگیری کاسته می‌شود.

  • منطقه ۹ سهمی از اتوبوس‌های جدید ندارد

 اکنون ۳ پایانه و ۱۰۶ ایستگاه اتوبوس در معابر مهم و پر تردد منطقه برای ارائه خدمات به شهروندان و ساکنان فعالیت می‌کند. حیدری با اشاره به محدوده‌های تحت پوشش این پایانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «پایانه‌های اتوبوسرانی استادمعین، شمشیری و میدان آزادی از جمله این پایانه‌ها هستند. هم‌چنین در شهرک «دانشگاه هوایی» هم پایانه دیگری مستقر شده است. اغلب خطوط اتوبوس‌های پایانه‌های «شمشیری» و استادمعین در داخل محدوده و مناطق مرکزی شهر است، اما خطوط پایانه آزادی، روستاها و شهرک‌های اقماری اطراف تهران را مانند «اسلامشهر»، «احمدآباد مستوفی» و «رباط‌کریم» در این بخش پوشش می‌دهد.» به گفته حیدری، متأسفانه منطقه ۹ سهمی از اتوبوس‌های جدید ندارد.

به همین دلیل با تزریق اتوبوس به سایر مناطق، مازاد اتوبوس‌های فعال آن مناطق به این منطقه اختصاص خواهد یافت. از سوی دیگر، برای تشویق اهالی به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، تأمین روشنایی، نصب سطل‌های زباله، نصب صندلی‌های مناسب، کف‌سازی مناسب و زمان‌بندی درست برای ورود و خروج اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در تمامی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی انجام شده است. هم‌چنین نصب سیستم نقشه‌خوان در همه ایستگاه‌های خطوط بی. آر. تی به‌ویژه خط یک بی. آر. تی و همسطح‌سازی ایستگاه‌ها برای استفاده روشندلان و توانیابان صورت گرفته است.

  • ۳ خط اتوبوس تندرو

حیدری، خدمات‌دهی خطوط تندرو منطقه را مطلوب ارزیابی می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «در منطقه ۹، ۵ خط اتوبوس عادی با مبدأ و ۶ خط فرعی با مقصد وجود دارد. هم‌چنین ۱۶ خط اتوبوس از منطقه عبور می‌کنند. از سوی دیگر، این منطقه مبدأ ۹ خط حومه (شهرک‌های اقماری) است. علاوه بر این، اتوبوس‌های خط‌های‌ یک و ۲ بی. آر. تی از این منطقه می‌گذرد. ۳ خط اتوبوس تندرو ۱ و ۲ و ۱۰، با ۱۳ ایستگاه از منطقه ۹ شهرداری می‌گذرد. عبور خط بی. آر. تی در بخش شمال و غرب این منطقه سبب سهولت‌ تردد شهروندان شده است. خط یک از پایانه آزادی به سمت «چهارراه تهرانپارس» و خط ۲ اتوبوس‌های بی. آر. تی هم در محورهای بزرگراه «آیت‌الله ‌سعیدی»، میدان «فتح»، خیابان «قزوین»، «سه‌راه آذری» و خیابان «۳۰ متری‌جی» ‌ تردد می‌کنند. وضعیت کنونی حمل‌ونقل عمومی محله‌ها رضایت‌بخش است و شهروندان با سپری کردن کوتاه‌ترین مسافت می‌توانند به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو برسند.»

نظر شما