شناسهٔ خبر: 45364132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بعد از خسارات سرمازدگی؛

دسترنج کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان زیر شن دفن شد

زاهدان - طوفان شن و سرمازدگی طی دو هفته اخیر خسارت های قابل توجهی به کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان که سال قبل هم با خسارت های ناشی از سیل مواجه بوده اند، وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چند روز قبل بود که طی گزارشی با عنوان «بعد از سیل و طوفان نوبت به سرما رسید / خسارت میلیاردی به کشاورزان» به بررسی میزان خسارت ناشی از سرمازدگی به کشاورزان مناطق محروم و جنوبی سیستان و بلوچستان پرداخته شد اما هنوز چند روزی از این موضوع نگذشته بود که طوفان باعث دفن شدن بخش قابل توجهی از دسترنج کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان زیر شن شد.

امسال کشاورزان سیستان و بلوچستانی در حالی با خسارت ناشی از طوفان و سرمازدگی مواجه شده‌اند که سال گذشته تقریباً در همین ایام بر اثر بارش‌های سیل آسا خسارات‌های فراوانی به محصولات و زمین‌های زراعی آنها وارد شد که بخشی از آن همچنان هم باقی مانده و برای رفع آنها هنوز اقدامی عملی انجام نشده است.

از سوی دیگر امسال به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در کشور بسیاری از کشاورزان با زحمت فراوان بذر، کود و دیگر ملزومات خود را تهیه کردند از همین رو وارد آمدن این خسارت‌ها قطعاً موجب بروز مشکلات فروانی برای آنها در آینده می‌شود.

تنها منبع درآمد بسیاری از مردم منطقه بلوچستان کشاورزی و دامپروی است

محمد بامری کشاورز اهل شهرستان دلگان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: متأسفانه ما در چند روز اخیر شاهد پرپر شدن و دفن شدن همزمان دسترنج یک ساله خودمان بر اثر سرمازدگی و طوفان بودیم.

وی با اشاره به اینکه تنها منبع درآمد بسیاری از مردم منطقه بلوچستان کشاورزی و دامپروی است، افزود: متأسفانه با توجه به خشکسالی‌سال های گذشته درآمد ما آنقدر هم پایین بوده که هیچ پشتوانه‌ای برای ادامه کار کشاورزی هم نداریم.

متأسفانه کشاورزی در حاشیه تالاب‌های خشک شده هامون در شمال و جازموریان در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل خشک شدن بستر آنها طی این سال‌ها همواره با مشکل مواجه بوده است

این کشاورز بلوچ ادامه داد: متأسفانه کشاورزی در حاشیه تالاب‌های خشک شده هامون در شمال و جازموریان در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل خشک شدن بستر آنها طی این سال‌ها همواره با مشکل مواجه بوده است.

وی گفت: این محدوده‌ها در حال حاضر کانون گردو غبار و شن هستند از همین رو با وزش هر نوع بادی بلافاصله شاهد طوفان گرد و خاک در این مناطق هستیم که علاوه بر آسیب‌های فروانی که به سلامتی مردم می‌زند موجب بروز خسارات فروانی به کشاورزان هم می‌شود.

آلودگی هوا در ۴ شهرستان سیستان و بلوچستان به حالت خطرناک رسید

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست در روز ۴ بهمن ماه شاخص کیفیت هوا در شهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار ۵۰۰ واحد و در کوه خواجه در شهرستان هامون نیز این شاخص به ۳۵۲ واحد رسید که بر اساس راهنمای کیفیت هوای این سامانه، در شرایط خطرناک قرار دارد و مردم نباید هیچ فعالیتی در خارج از منزل داشته باشند.

سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست اعلام کرد که ساعت ۱۰ صبح روز جمعه میزان آلاینده‌ها ۱۰ میکرون ذرات معلق در هوای زابل حداقل به ۵۰۰ واحد معادل ۳.۲ برابر حد مجاز رسیده و شرایط کیفی هوا را برای تمام گروه‌های سنی «خطرناک» کرد.

بر اساس استانداردهای اعلامی سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوا به ۶ دسته تقسیم بندی می‌شود که از نظر بهداشتی ۲ دسته آن پاک و سالم و چهار دسته دیگر نشان دهنده درجات مختلف هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک است.

علاوه بر این در شهرستان زابل نیز شرایط کیفی هوا با شاخص ۲۴۴ واحد برای تمامی گروه‌های سنی بسیار ناسالم اعلام شده است و بر اساس اعلام سازمان محیط زیست در شرایط بسیار ناسالم افراد باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

این آمارها در حالی تاکید دارد که در این شرایط مردم نباید هیچ فعالیتی در خارج از منزل داشته باشند که در همین ایام بسیاری از کشاورزان سیستان و بلوچستان برای حفظ دسترنج خود سرهای خودشان به زیر کشت‌های زیر پلاستیک برده بودند که شاید بتوانند از بروز بخشی از خسارت جلوگیری کنند.

طوفان بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان دلگان خسارت زد

شهناز رفعت پور، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طوفان سهمگین چند روز گذشته سه هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگی، سیب زمینی و کلزا این شهرستان را از بین برد.

وی افزود: ۳ هزار هکتار مزارع کشت زیر پلاستیک هندوانه و خربزه، ١٢٠ هکتار کلزا، ۱۰ هکتار سیب زمینی و ۲۰ هکتار گوجه‌فرنگی در اثر طوفان چند روز اخیر در شهرستان دلگان به زیر شن رفت.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد اولیه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان دلگانی خسارت وارد شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دلگان تصریح کرد: بیشترین خسارت طوفان در منطقه جلگه «چاه هاشم» و «چاه شور» شهرستان دلگان بوده است.

دولت باید از کشاورزان خسارت دیده حمایت کند
صالحه طاهری، کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طوفان روزهای گذشته خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی، باغات و اراضی زراعی به بار آورده و آمار خسارت‌ها به ویژه در شهرستان دلگان به دلیل همجواری با تالاب خشک شده «جازموریان» بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشاورزان سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود امکانات همچنان مجبور به کشت سنتی هستند، افزود: متأسفانه کشاورزان سیستان و بلوچستانی در حالی امسال با خسارت ناشی از سرمازدگی مواجه شده‌اند که سال گذشته نیز سیل خسارات‌های فراوانی به محصولات و زمین‌های زراعی آنها وارد کرد.

سیل سال گذشته بیش از ۷۴۶ میلیارد تومان خسارات به کشاورزان سیستان و بلوچستانی وارد کرده بود

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: بر اساس برآوردهای کارشناسان سیل سال گذشته بیش از ۷۴۶ میلیارد تومان خسارات به کشاورزان سیستان و بلوچستانی وارد کرده بود که آثار بسیاری از آن خسارت‌ها همچنان قابل مشاهده است.

طاهری تصریح کرد: سیل سال گذشته همچنین به ۲۵ هزار و ۶۴۵ هکتار از اراضی زراعی، یک هزار و ۴۶۸ حلقه چاه و چاهک، ۱۶۲ باب استخر، ۶ واحد مرغداری، ۵۴۰ رشته قنات و۶۲۰ کلونی زنبور عسل در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است.

وی گفت: متأسفانه امسال نیز بر اثر سرمازدگی اخیر ۶۰۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون ریال به اراضی زراعی و باغی، واحدهای تولیدی و زیر ساخت‌های بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد شده است.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به لزوم حمایت دولت از کشاورزان خسارت دیده، تاکید کرد: با توجه به آمار بالای خسارات وارده به کشاورزان سیستان و بلوچستانی قطعاً همچون سال گذشته که پس از سیل همه اقشار جامعه به کمک مردم آمدند امسال نیز باید برای حمایت از این قشر زحمت کش همه دست به دست هم بدهیم.

البته طوفان خسارت‌های دیگری نیز به بخش‌های زیرساختی در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله برق و راه هم وارد کرده است که انشاالله در گزارش‌های بعدی به آن پرداخته می‌شود.

نظر شما