شناسهٔ خبر: 45363525 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رئیس فدراسیون کشتی هشدار داد؛

کاهش یک میلیونی آمار کشتی‌گیران در کشور

رئیس فدراسیون کشتی گفت: کاهش آمار کشتی‌گیران کشور در سال‌های گذشته از ۱.۵ میلیون نفر به ۴۰ هزار نفر زنگ خطر جدی به معنای اتمام حیات کشتی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علیرضا دبیر شامگاه چهارشنبه در برنامه زنده تلویزیونی مرکز سیمای اردبیل اظهار کرد: کشتی فرنگی کشور یکی از رشته‌های اصیل ایرانی است که ما در ادبیات حماسی خود نیز شاهد ابعادی از این رشته پهلوانی هستیم به طوری که بسیاری از حماسی‌سرایان کشور نیز آثار نظم زیادی را در این حوزه داشتند که باید به سبب برخورداری از چنین سابقه پرمحتوا، در راستای تداوم حیات این رشته ورزشی تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه احیای کشتی فرنگی در کشور نیازمند همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های ورزشی، اجرایی و فرهنگی است، افزود: استان اردبیل یکی از خاستگاه‌های کشتی فرنگی است که در طول ۲۵ سال گذشته قهرمانان و پهلوانان بسیاری را در خود پرورش داده و جهانی کرده است که متأسفانه هم‌اکنون به دلیل برخی چالش‌های کلیشه‌ای این رشته ورزشی در چنین استان فرهنگی از پا درآمده است.

به گفته رئیس فدراسیون کشتی نبود مدیریت کافی، دوری از عمل‌گرایی، عدم صرف زمان کافی برای احیای رشته کشتی فرنگی، پرهیز از نگاه انسانی و آتی‌محور به این رشته ورزشی می‌تواند از اصلی‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی کشتی در اردبیل باشد.

دبیر در خصوص ارائه راهکار برای احیای کشتی در اردبیل اذعان داشت: زمانی که در تیم ملی پهلوانان اردبیل روی تشک جهانی می‌رفتند شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که روزی این رشته ورزشی در این استان به باد فراموشی سپرده شود که لازمه ترویج دوباره این رشته ورزشی در بین نونهالان و نوجوانان بومی همکاری، همدلی، مشارکت و دید وسیع آینده‌محور است.

وی همچنین با اشاره به برنامه هشت ساله فدراسیون و ابلاغ آن به استان‌های کشور گفت: ما به کمک تیم دانشگاهی در فدراسیون در حدود یک سال نسبت به گردآوری برخی محتواهای لازم و تدوین سند راهبردی کشتی اقدام و آن را به استان‌ها ابلاغ کردیم که هر استان باید برنامه دراز مدت خود را با هدف موفقیت در رشته کشتی داشته باشد که امید داریم این برنامه‌ها مدون و کارآمد باشد.

به گفته رئیس فدراسیون کشتی آمار کشتی‌گیران از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال‌های گذشته به ۴۰ هزار نفر در حال‌حاضر رسیده است که این موضوع برای یک رشته ورزشی سنتی در کشور همچون کشتی فرنگی یک معضل جدی است.

نظر شما