شناسهٔ خبر: 45360408 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دکتر زالی تاکید کرد:

ضرورت توجه ویژه به بهداشت گرمخانه‌ها در دوران کرونا

تهران- ایرنا –فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران، همکاری سازمان‌های مختلف را برای توسعه کمی و افزایش ظرفیت گرمخانه‌های تهران لازم برشمرد و یادآور شد: ساکنان گرمخانه‌ها در صورت ابتلا به کرونا می‌توانند خوشه‌های بالقوه انتشار بیماری در شهر باشند.

صاحب‌خبر -

دکترعلیرضا زالی عصر چهارشنبه در نشستی با معاونان بهداشتی سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت و نمایندگانی از شهرداری و سازمان بهزیستی که به منظور بررسی وضعیت گرمخانه های موجود در استان تهران تشکیل شد، با اشاره به لزوم تعامل بیشتر و ایجاد ظرفیت های نوین بین بخشی گفت: بدون شک وجود این مراکز از مرگ افراد بی خانمان در فصل سرما جلوگیری کرده است به نحوی که در طی سال اخیر حتی شاهد یک مورد از این مرگ ها در سطح شهر تهران نبودیم و این حاکی از تمشیت خوب این موضوع در تهران است.

زالی گرمخانه را ماوایی برای افراد بی سرپناه برشمرد که از نظر اجتماعی در انتهای خط قرار دارند و شهرداری با این اقدام نوع دوستانه از این افراد حمایت می کند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، گفت:این گرمخانه ها از نظر توسعه کمی نیاز به گسترش دارند و این دستاورد خوب شهرداری باید با کمک و همکاری  سایر بخش ها و سازمانها توسعه یابد.

وی مهمترین مشکل گرمخانه ها را ازدحام مددجویان برشمرد که لازمه رفع آن گسترش زیرساختهاست و با اشاره به گزارش های ارایه شده در جلسه خاطرنشان کرد که توجه به ضدعفونی کردن سطوح و البسه و تهویه و رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار مسئولان این مراکز قرار دارد.

وی  بر لزوم استقرار مراکز کاهش مخاطرات( DIC) در گرمخانه ها تاکید کرد و گفت: این اقدام ضمن این که باعث افزایش تعداد افرادی می شود که در شمول این خدمات قرار دارند، ترددهای غیر ضروری آنها برای دریافت این خدمات در سطح شهر را کاهش می دهد.

زالی پیشنهاد کرد تیم مشترکی متشکل از نمایندگان سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت با رویکرد حل مساله چک لیستی تهیه کرده و براساس استانداردهای لازم مددسراهای مذکور در سطح تهران را مورد بازدید قرار دهند. در نهایت گزارش تفصیلی راجع به مختصات، کمبودها، ظرفیت، نیازها، زیرساختهای لازم در قالب یک بسته پیشنهادی تهیه شود تا به منظور تصمیم گیری برای وزارت بهداشت ارسال شود.

در نشست مذکور مسئولان شهرداری و گرمخانه ها و سایر حاضران با اشاره به اقدامات صورت گرفته و خدمات ارایه شده در این حوزه به ارایه گزارش هایی پرداختند و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

به گفته مسئولان مربوطه ۲۰ مددسرا در تهران وجود دارد  که ۱۶ مددسرا ویژه آقایان و چهار مددسرا نیز به بانوان اختصاص دارد که به ارایه خدمات به مددجویان بدون سرپناه می پردازند.

طبق بازدیدهای به عمل آمده از سوی معاونت های بهداشتی رعایت پروتکل های بهداشتی در گرمخانه ها مورد توجه قرار می گیرد و ضدعفونی وسایل و البسه و ملحفه ها انجام می شود.

همچنین با توجه به ارایه خدمات DIC (مرکز گذری کاهش آسیب و مکان مخصوص برای معتادان تزریقی است که امکان ترک اعتیاد در آنها بسیار کم است) در چهار گرمخانه پیشنهاد شد که خدمات DIC در سایر گرمخانه ها نیز برقرار شود تا مددجویان به منظور دریافت این خدمات مجبور به خروج از گرمخانه ها و تردد در سطح شهر نشوند. تراکم زیاد، کمبود ماسک و تهویه نامناسب و کمبود فضا را از جمله مشکلات موجود در گرمخانه ها مطرح شد.

نظر شما