شناسهٔ خبر: 45360329 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کنفرانس مدرسه زمستانی حقوق کودک؛

وزیر آموزش و پرورش: پوشش تحصیلی پیش دبستانی به ۷۱درصد رسید

وزیر آموزش و پرورش گفت: با همت دولت تدبیر و امید پوشش تحصیلی پیش دبستانی در کشور از ۳۸ درصد در سال ۹۲ امروز به ۷۱ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز چهارشنبه در ۲۵ کنفرانس تخصصی و۱۳ مدرسه زمستانی حقوق کودک به صورت ویدئو کنفرانس در بوشهر افزود: تجربه نشان داده تمام کسانی که دوره  پیش دبستانی را به خصوص در مناطق ۲ زبانه پشت سر گذاشته اند دوران تحصیلی خود را موفق تر و با مشکلات کمتری پشت سر گذاشته اند.

وی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد پذیرش پیش دبستانی در مناطق روستایی نیز از ۲۵ درصد با سه برابر افزایش به ۶۵ درصد و در مناطق محروم نیز از صفر به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی نیز امروز به ۹۸.۸۷ درصد رسیده است براین اساس باید بررسی جامعی در خصوص کسانی که از گردونه نظام تعلم و تعلیم دور مانده اند انجام شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱.۲درصد این جمعیت به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش یا فرصت‌های آموزشی، بیماری‌ها، معلولیت‌ها، مسائل فرهنگی  و مسائل اقتصادی از آموزش محروم بوده اند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش با همت نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و آموزش و پرورش در فاصله سال‌های ۹۲- ۹۳ و ۹۸- ۹۹ ، ۳۶هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس بازگشته اند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر جمعیت دانش آموزی عشایری کشور از ۱۸۰ هزار به ۲۱۱ هزار نفر، افزایش ۱۱ درصدی  شمار دانش آموزان دختر عشایری و تعداد مدرسه‌های شبانه روزی با ۳۶ درصد افزایش از ۱۷۲ به ۲۳۵ مدرسه افزایش یافته است.

حاجی میرزایی با تاکید بر رعایت حقوق دیگران از طرف دولت افزود: مطابه حق از جمله مواردی است که باید آگاهی حقوقی خانواده و دانش آموزان در این خصوص ارتقا یابد و در این میان احقاق حقوق کودکان بعنوان یک اولویت مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حق آموزش همانند سایر حقوق از حقوق مسلم کودکان است و تامین نکردن این حق باعث می‌شود سایر حقوق دیگران دستخوش آسیب قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین نیاز افراد برای هویت یافتن، نقش گرفتن و برای اینکه فرد روی پای خود بایستد و برای گرفتن مسئولیت اجتماعی ابراز وجود کند، آموزش است.

وی تاکید کرد: دانش آموزان و کودکان برای اینکه بتوانند به عنصر کارسازی تبدیل شوند نیازمند آموزش هستند و در همین راستا باید آموزش لازم در اختیار آنها قرار گیرد.

حاجی میرزایی  با بیان اینکه اختلال در آموزش مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: نابرابری‌های گوناگون در جامعه از جمله نابرابری‌ها در ثروت، امکانات، تجهیزات، قدرت، درجه ناتوانی و توانمندی های انسان‌ها بیش از هر چیز تحت تاثیر آموزش قرار دارد به این معنی که اگر ما نتوانیم فرصت‌های برابر و مناسبی برای دسترسی به آموزش ایجاد کنیم این نابرابری به تدریج در همه شئون زندگی خود را نشان می دهد.

نظر شما