شناسهٔ خبر: 45360025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار اتحادیه اروپا به شرکت واکسن‌سازی آسترازنکا

لندن – ایرنا – کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در ادامه کشمکش‌ها با شرکت تولید واکسن کرونا آسترازنکا هشدار داد که این شرکت سریع‌تر به تعهدات اخلاقی و حقوقی خود در تحویل به موقع واکسن کرونا عمل‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، «استلا کریاکیدس» با صدور بیانیه‌ای یادآور شد که دوشنبه گذشته «نارضایتی عمیق» خود پیرامون مسئله کاهش و تاخیر در میزان محموله‌های توافق شده با شرکت آسترازنکا  ابراز کرد و خواستار تسریع در روند توزیع دوزهای واکسن شد.

وی افزود: از آن زمان تاکنون تمام تلاش‌های خود را برای حل این مساله به کار بردیم. اما پیشرفتی حاصل نشده و اعضای اتحادیه از رفتار و توضیحات این شرکت عمیقا ناراضی هستند.

این مقام اروپایی بیان داشت که ۲۷ کشور عضو اتحادیه تاکید دارند که آسترازنکا باید طبق تعهداتش در توافق عمل کند، «چرا که ما در شرایط همه گیری هستیم و هر روز جان انسان ها از دست می‌رود.»

کریاکیدس با اشاره به اینکه قرارداد با استرازنکا زمانی منعقد شد که واکسنی در کار نبود و اتحادیه اروپا از پول مالیات دهندگان برای ظرفیت سازی تولید واکسن هزینه کرد، خاطر نشان ساخت که شانه خالی کردن از بار این مسئولیت صحیح نیست.

او با گوشه چشمی به چراغ سبز آسترازنکا برای تحویل محموله‌های دارویی به انگلیس هشدار داد که در این وضعیت منطق «اولویت با کسی است که اول سفارش دهد» درست نیست زیرا هیچ بندی در قرارداد درباره تخصیص اولویت ذکر نشده است.

این مقام اروپایی با اشاره به نشست پیش رو مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا بار دیگر از این شرکت انگلیسی-سوئدی خواست تا وفق تعهدات اخلاقی و حقوقی‌اش در راستای اعتماد سازی عمل کند.

اتحادیه اروپا ۴۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا از شرکت آسترازنکا پیش خرید کرده است.

چارلز میشل رئیس شورای اروپایی یکشنبه گذشته در مصاحبه با رادیو اروپا (Europe ۱) در انتقاد از شرکت‌های تولیدی فایزر و آسترازنکا بر ضرورت «گفت‌وگوی شفاف» پیرامون مسئله تاخیرها تاکید کرد و اطمینان داد اتحادیه اروپا «همه روش‌های قانونی» برای تضمین تعهد به قراردادهای امضا شده را به کار خواهد بست.

وی تاکید کرد که یک برنامه زمان بندی دقیق تر ضرورت داشته تا براساس آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا بتوانند برنامه‌های واکسیناسیون خود را طراحی کنند.

کمیسیون اروپا همزمان با شیوع انواع جدید، مسری و کشنده تر ویروس کرونا، تسریع در روند واکسیناسیون به عنوان راهکار مقابله ای در برابر «سناریوی اپیدمیولوژیک نگران کننده» حاضر را از دولت‌های قاره سبز خواستار شد.

نظر شما