شناسهٔ خبر: 45359349 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مقاومت 8 منطقه دربرابر افزایش قیمت مسکن +جدول

مناطق رکورددار افزایش قیمت مسکن در پایتخت

اقتصادنیوز : روند کاهشی قیمت مسکن در هشت منطقه ۵،۱۱،۱۴،۳،۷،۹،۸و۱۹ در دی ماه ادامه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ،روند  کاهشی قیمت مسکن در دی ماه دچار توقف شد و بازار شاهد رشد اندک  قیمت‌ مسکن بود.در این ماه قیمت مسکن نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد رشد داشت و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹ هزار تومان رسید . اما در همین ماه هشت منطقه با افت قیمت روبرو شدند.

 

3 (21)

کدام مناطق کاهشی ماندند

بررسی رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف نشان می دهد  منطقه ۱۱ با ۵.۶۹ درصد کاهش قیمت در جایگاه اول کاهش قیمت قرار دارد. اما نکته قابل تامل در توزیع نزولی قیمت در مناطق تنوع آن است برای مثال در اولین ماه زمستان منطقه ۱۴ معادل ۴.۲ درصد کاهش قیمت داشت که پس از منطقه 11 بیشترین افت به حساب می آید. این منطقه در همسایگی جنوب شرق تهران است اما در همین ماه منطقه ۳ که نزدیک به شمال تهران به حساب می آید با کاهش ۲.۶ درصدی قیمت روبرو بوده است. در واقع این توزیع جغرافیایی نشان می دهد الگوی یکنواختی در مسیر نزولی مناطق کاهشی برقرار نیست. 

2 (43)

متوسط رشد قیمت در دی ماه

در دی ماه متوسط افزایش قیمت در شهر تهران 1.8 درصد بوده، تنها منطقه ای که در بخش افزایشی زیر این مقدار افزایش قیمت بوده منطقه 4 بوده است. رشد قیمت منطقه چهار حدود ۹۲ دهم درصد  بوده که کم تر از رشد قیمت میانگین ماهیانه است. این منطقه یکی از کانون‌های عرضه آپارتمان برای تقاضای مصرفی در شرق تهران است. افزایش قیمت کمتر از حد متوسط از یک سو و افزایش قابل توجه معاملات در این منطقه از سوی نشان می دهد رکود در این ناحیه تهران هنوز حاکم نشده است.

1 (44)

بیشترین رشد قیمت مربوط به منطقه ۱۲ با ۵۸ .۶۱ درصد رشد است.منطقه ۱۳ نیز ۱۳.۷ درصد رشد قیمت داشته و منطقه ۱۸ با ۱۲.۴ درصد در جایگاه های بعدی رشد قیمت قرار دارد.مناطق ۲۱ با رشد ۱۰.۱۳،منطقه ۲۲با ۷.۵۵ ،منطقه ۶ با رشد ۵.۷ رو به رو بوده اند.

 در ماه گذشته (آذر ماه )  رشد قیمت در منطقه یک  3.59 درصد بود که این رقم در دی ماه  به  5.14 درصد رسید.در این منطقه متوسط قیمت هر متر مربع،55 میلیون و 122 هزار تومان بوده است  که در دی ماه به 60 میلیون و 34 هزار تومان رسیده است  .

رکورد های زمستانه افزایش و کاهش قیمت برای کدام مناطق بود

کاهش قیمت مسکن در دی  ماه نسبت به ماه گذشته در 8 منطقه اتفاق افتاده است . بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به منطقه 11تهران است که 5.69 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است .

 منطقه 12 که ماه گذشته رکورد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده بود دی ماه بیشترین افزایش قیمت یعنی 58.61 درصد رشد قیمت داشته است . این منطقه بیشتر محدوده بازار تهران و محلات قدیمی تهران را شامل می شود .

 قیمت متوسط در آذر ماه  در این منطقه حدود 10 میلون و 478 هزار تومان بوده است، این درحالیست که در دی ماه این رقم   به حدود 16 میلیون و 610 هزار  تومان رسیده بود .

به گزارش اقتصادنیوز ،در نخستین ماه زمستان متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹ هزار تومان بود که  نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد .

بررسی تحولات متوسط قیمت مسکن به تفکیک مناطق ۲۲ گانه شهر تهران موید آن است که در دی ماه سال جاری تعداد ۸ منطقه از مجموعه ۲۲ منطقه کاهش قیمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن را تجربه کردند، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در دی ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که از مجموعه ۳۵۱۵ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند .

سهم  مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل ۲.۸ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سرم واحدهای با قدمت بالا در تمامی گروه های ۱۱ تا ۱۵، ۱۶ تا ۲۰ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است .

 از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه پنج با سهم ۱۱.۳ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه  نامه را به خود اختصاص داده است.

 همچنین منطقه چهار با سهم ۸.۹ و منطقه دو با سهم ۷.۷ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

 در مجموع ۶۸.۲ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران در دی ماه سال ۹۹ مربوط به ۱۰ منطقه شهر یعنی مناطق ۵ ،۴،۲،۱۰،۱۴،۷،۱۵،۸،۱و ۱۱ بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده۳۱.۸ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند . 

نظر شما