شناسهٔ خبر: 45359054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سفیر ایران در مالزی:

توسعه روابط بین الملل اصفهان نیازمند حرکت جمعی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: تنها استانی که می‌توان گفت ازهرجهت برای ایجاد تعامل بین‌المللی شرایط کافی را دارد، اصفهان است بنابراین توسعه این امر نیازمند حرکت جمعی است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر محمدی امروز (چهارشنبه) در دیدار برخط با شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به نقش‌آفرینی تلاشگران ایرانی حوزه علمی، فرهنگ و بازرگانی در عرصه بین‌المللی، اظهار کرد: جمعیت ایرانیان مالزی از ۸۰ هزار نفر اکنون به ۱۰ هزار نفر و جامعه دانشجویان از ۱۰ هزار نفر به یک هزار تا ۱۵۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: اتفاقات بزرگی در مالزی افتاده که این کشور را دچار بی‌ثباتی کرده و شیوع کرونا نیز این وضعیت نامطلوب را تشدید کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی تصریح کرد: پیش‌تر سفارت ایران گفت‌وگوهایی برای تقویت روابط با اتاق بازرگانی و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشته و تمایل به تقویت این روابط با شهرداری اصفهان نیز وجود دارد.

وی شهرک علم و فناوری و دانشگاه‌های اصفهان را سرمایه‌ای برای ایجاد رابطه علمی میان دو کشور دانست و ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر نیز برپایی نمایشگاه صنایع دستی می‌تواند زمینه معرفی هنرهای اصفهان در مالزی را فراهم کند.

محمدی اضافه کرد: ارتباط ایرانی‌ها و اصفهانی‌ها با زادگاه خود قطع شده و شهروند دیپلمات به شرطی که مستمر باشد می‌تواند برای ایجاد دوباره این ارتباطات امیدوار کننده باشد بنابراین برندی که برای اصفهان در این حوزه ایجاد شده نباید به راحتی رها شود.

وی با تاکید بر اینکه حرکت‌های بین‌المللی که در اصفهان رخ می‌دهد باید در درگاه‌های اطلاع‌رسانی شهرداری بیشتر دیده شود و نمود بین‌المللی بودن اصفهان افزایش یابد، افزود: درباره ۱۳ خواهرخوانده اصفهان و جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اخبار پراکنده‌ای وجود دارد که باید با تقویت اطلاع‌رسانی بین‌المللی این موارد تجمیع شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی ادامه داد: ایجاد درگاه اطلاع‌رسانی رسمی میان دو شهر یا درباره اصفهان به تنهایی، می‌تواند زمینه بازدید از ظرفیت‌های این شهر را برای شهروندان مالزی فراهم کند.

وی اضافه کرد: اعطای نشان شهروند افتخاری به کسانی که با اصفهان در ارتباط هستند و به این ارتباط افتخار می‌کنند نیز می‌تواند در اصفهان دنبال شود؛ یکی از کسانی که در این رابطه پیشنهاد می‌شود، ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی اظهار کرد: با تقویت مجموعه داشته‌های فرهنگی اصفهان، سفارت ایران در مالزی می‌تواند زمینه ارتباط بیشتر اصفهان با سنگاپور را نیز پوشش دهد.

وی تصریح کرد: افرادی که تجربه کار با اصفهان را دارند، سرمایه‌گذاران ایرانی در مالزی و مدیرانی که به هر دلیلی از مالزی برگشته‌اند، می‌توانند شکست‌ها و موفقیت‌های خود را در اختیار سایرین قرار دهند، بنابراین لازم است از این سرمایه‌های اجتماعی استفاده بهتری شود؛ این سرمایه در ارتباط ایران با کشورهای دیگر نیز وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی ادامه داد: از میان حدود ۲۵ هزار فارغ التحصیل ایرانی در مالزی، حدود ۱۰۰ نفر اکنون استاد دانشگاه هستند و ۲۰۰ نفر در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت‌اند که قطعاً بخش زیادی از آن‌ها در اصفهان زندگی می‌کنند بنابراین لازم است مدیریت شهری اصفهان از آنها استفاده بیشتری کند.

وی ادامه داد: تنها استانی که می‌توان گفت ازهرجهت برای ایجاد تعامل بین‌المللی شرایط کافی را دارد، اصفهان است بنابراین توسعه این امر نیازمند حرکت جمعی است.

محمدی با بیان اینکه دفتر امور خارجه باید برای رایزنان فرهنگی جهت تقویت طرح شهروند دیپلمات الزام دهد، گفت: این دفتر نباید زمان را از دست دهد چون انگیزه کار میان دو طرف دیده می‌شود و طرف مقابل در مالزی به دنبال طرف ایرانی معتبر است.

وی تاکید کرد: همه شهرها و استان‌ها باید در استراتژی روابط خود نگاه منطقه‌ای داشته و مسائل بین‌المللی را دنبال کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی با تاکید بر اینکه برای روابط اصفهان در حوزه آسیا باید اندیشید، افزود: مجمع گفت و گوی همکاری آسیا (ACD) ظرفیتی است که برخی شهرهای ایران از آن استفاده کرده‌اند و اصفهان نیز باید از این فرصت استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در ۱۰ نهاد بین‌المللی عضویت دارد بنابراین دانشگاه‌های این شهر باید به میدان آمده و درباره جایگاه امروز و آینده اصفهان پژوهش کنند تا منجر به زیست بهتر شود

نظر شما