شناسهٔ خبر: 45358342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصولگرایان و انتخابات ۱۴۰۰؛ احمدی‌نژاد بیاید، داستان تغییر می کند/ شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است

صاحب‌خبر -

شفقنا- چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده و برخی از اصولگرایان به عنوان نماینده یکی از جریان های سیاسی مهم و اصلی کشور، از انتخابات آینده می گویند و گمانه زنی هایی درباره کاندیداتوری برخی از افراد دارند.

به گزارش شفقنا، برخی از چهره های اصولگرا اظهار کردند که قالیباف گوشه‌چشمی به انتخابات دارد و اگر احمدی نژاد وارد عرصه انتخابات آینده شود داستان انتخابات تغییر خواهد کرد. 

پرویز سروری: هربار اصلاح‌طلبان روی کار آمدند مشارکت کاهش یافت 

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر اینکه بی‌اعتماد کردن مردم مهم‌ترین ویژگی اصلاح‌طلبان است که هر بار که قدرت دست آنها بوده بی‌اعتمادی در مردم به اوج خود رسیده است، گفت: ‌این بی‌اعتمادی موجب کاهش مشارکت و افزایش بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در پاسخ به آن دسته از اصلاح‌طلبان که می‌گویند جریان انقلابی به دنبال مشارکت حداقلی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ است، تصریح کرد: این از آن لطیفه‌های سیاسی است که اصلاح‌طلبان می‌گویند و تلاش دارند با افکار عمومی بازی کنند.

وی با اشاره به اکثریت مطلق اصلاح‌طلبان در شورای شهر اول تهران گفت:‌ در شورای اول، اصلاح‌طلبان سر کار بودند و بلایی بر سر این ملت آوردند که در نتیجه نفرات اول با حداقل رأی ممکن روی کار آمدند و میانگین رأی حدود ۹۰ یا ۱۰۰ هزار رأی در تهران بود که به معنای ضعیف‌ترین و کمترین مشارکت در تاریخ انقلاب است.

سروری با تاکید بر اینکه هر زمانی که اصلاح‌طلبان سر کار بودند بلایی بر سر مردم آوردند که انتخابات به شدت افت کرد، بیان داشت: دقیقا در شورای سوم که دست نیروهای انقلابی قرار می‌گیرد، شاهد یک رشد بسیار بالایی در مشارکت مردم هستیم و این مشارکت هر دوره افزایش پیدا کرد، به‌گونه‌ای که نفر اول تهران یک میلیون ۷۰۰هزار رأی آورد.

وی با تأکید بر اینکه این نشان‌دهنده این است که هر موقع قدرت دست اصلاح‌طلبان بوده شاهد کاهش مشارکت بوده‌ایم، اظهار داشت: ‌اینکه این‌ها مدعی مشارکت حداکثری هستند، خیلی عجیب است و قول می‌دهم که شاهد خواهید بود که در دوره بعدی مجلس مشارکت به شدت افزایش پیدا می‌کند، چون مجلس دست اصلاح‌طلبان نیست.

سروری افزود:‌ این‌ها به علت عملکرد ضعیفی است که دارند و چون نگاه به داخل ندارند، ظرفیت‌های داخلی را نمی‌بینند، استعدادهای داخلی را کشف نمی‌کنند و توان ملی را باور ندارند باعث می‌شوند که مردم از نظام مأیوس شوند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر اینکه بی‌اعتماد کردن مردم مهم‌ترین ویژگی اصلاح‌طلبان است که هر بار که قدرت دست آنها بوده بی‌اعتمادی در مردم به اوج خود رسیده است، گفت:‌این بی‌اعتمادی موجب کاهش مشارکت و افزایش بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

سروری با تاکید بر اینکه یقین دارد که نیروهای انقلاب این مشارکت را افزایش خواهند داد، اظهار داشت: جریان انقلاب  همین‌طور که توانسته کارآمدی خود را در عرصه سیستم قضایی نشان دهد و ما شاهد گره‌گشایی از مشکلات مردم هستیم در مجلس یازدهم هم تمام‌قد برای حل مشکلات مردم قدم برمی‌دارد در عین حال مشاهده می‌کنیم که دولت مظهر ناکارآمدی و بی‌ثباتی در همه عرصه‌ها است.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تأکید کرد: چیزی که مشارکت در انتخابات را کاهش می‌دهد عملکرد اصلاح‌طلبان است و به نظرم نباید آدرس غلط به مردم بدهند.

حسن بیادی: احمدی‌نژاد بیاید، داستان انتخابات ۱۴۰۰ چیز دیگری خواهد شد
دبیرکل جمعیت آبادگران جوان با اشاره به حالت دوم آرایش انتخاباتی گفت: همه تحلیل‌ها درباره آرایش انتخاباتی برای زمانی است که آقای محمود احمدی‌نژاد یا حضور پیدا نکنند و یا تایید صلاحیت نشوند اما چنانچه ایشان تایید شوند داستان چیز دیگری خواهد شد و صحنه دیگری در انتخابات و رقابت در آن رقم خواهد خورد.

یک فعال سیاسی با اشاره به حالت دوم آرایش انتخاباتی در جریان اصولگرا، یادآور شد: فارغ از حالت آرمانی، با آمدن و نامزدی آقای رئیسی غاطبه اصولگرایان به گزینه دیگری گرایش نشان نخواهند داد، در این صورت سایر گزینه‌های اصولگرا حذف می شوند و روی حمایت از آقای رئیسی اجماع خواهد شد. در حالیکه چنین وضعیتی درباره آقای قالیباف اتفاق نمی افتد یعنی روی او اجماع نمی شود.

اصولگرایان خیلی نسبت به شانس خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ خوشبین هستند اما آنها یک دغدغه بزرگ دارند و آن اینکه چه طور میان شخصیت‌های در مظان کاندیداتوری اجماع و ائتلاف ایجاد کنند.

حسن بیادی درباره سناریوهای مدنظر اصولگرایان برای حضور در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: حالت ایده آل و آرمانی آن است که آقایان سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در مسئولیت‌های فعلی خود یعنی ریاست قوه قضائیه و ریاست مجلس باقی بمانند و شخصیت دیگری هماهنگ با آنها رئیس جمهور شود تا هر سه در قالب مدیریتی یکپارچه بتوانند کشور را اداره کنند، در چنین حالتی بسیاری از مشکلات مردم در کوتاه مدت حل خواهد شد تا آنکه یکی از میان آقایان رئیسی و قالیباف در مسند ریاست جمهوری قرار بگیرد.

وی افزود: اگر در انتخابات ریاست جمهوری یک اصولگرای اصلاح‌طلب عاقل و غیراحساساتی همچون آقایان حسین دهقان، محسن رضایی یا مهندس ضرغامی بر سر کار آید، او به همراه آقایان رئیسی و قالیباف می توانند ریشه فساد خانمان برانداز اداری را نابود، کشور را قانونمند و ساختارهای مدیریتی و حاکمیتی را اصلاح و کارآمد کنند.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان با اشاره به ویژگی‌های مثبت نامزدهایی مانند دهقان، رضایی و ضرغامی اظهار کرد: آقای دکتر حسین دهقان فردی خوش‌فکر و با برنامه و در هر چهار دولت سازندگی، اصلاحات، احمدی نژاد و روحانی یا به عنوان معاون وزیر و معاون رئیس جمهور یا به عنوان وزیر عضو کابینه‌های گوناگون با تجربیات فراوان در خدمت مردم و کشور بوده است.

وی افزود: جناب آقای دکتر محسن رضایی که برای اکثر افراد ایثارگر و رزمنده و دیگر اقشار مردم قابل احترام است، در توسعه سرمایه‌های نیروی انسانی متجرب و انقلابی ید طولایی دارد، او نیز دارای برنامه بوده و همیشه اسبش برای خدمت به مردم زین است. هم اکنون همکاران و اطرافیانش هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا هستند.

این فعال سیاسی ادامه داد: آقای مهندس عزت‌اله ضرغامی سالیان زیاد در صنایع دفاعی، سالیان متمادی در معاونت وزارت ارشاد و ریاست رسانه ملی خدمات ارزشمندی را ارائه داد و ظرفیت خوبی برای خدمت به کشور و مردم عزیز محسوب می شود و می توانند در قوه مجریه مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به حالت دوم آرایش انتخاباتی در جریان اصولگرا، توضیح داد: فارغ از حالت آرمانی، با نامزدی آقای رئیسی غاطبه اصولگرایان به گزینه دیگری گرایش نشان نخواهند داد، در این صورت سایر گزینه‌های اصولگرا حذف می شوند و اکثر آنان بر سر حمایت از آقای رئیسی اجماع خواهند کرد. این در حالی است که چنین وضعیتی درباره آقای قالیباف علیرغم همه شایستگی‌هایش برای خدمت در قوه مجریه اتفاق نمی افتد و متصورهم نمی باشد و اجماع اصولگرایان بر سر ایشان حداقلی و ضعیف خواهد بود مگر مانند آقای روحانی در زمین اصلاح‌طلبان بازی کنند که بعید بنظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه نباید آقایان قالیباف و رئیسی هر دو نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شوند، افزود: اگر هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف با هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، هر دو با هم حذف می شوند و در مسئولیت‌های کنونی‌شان نیز دیگر جایگاه مثبتی نخواهند داشت؛ پس در این حالت یکی از میان آنها باید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

بیادی با انتقاد از تفکر اشتباه شکل گرفته در اردوگاه اصولگرایی گفت: اصولگرایان با توهم پیروزی قطعی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به اختلاف و انحراف از اهداف عالیه دچار شده‌اند و به راحتی و به سرعت زمینه را برای حذف رفقای خود آماده کرده‌اند. غافل از اینکه اصلاح‌طلب ان با سیاسیت و استراتژی چراغ خاموش و با برنامه همیشگی خود جلو می آیند و قطعا نامزدی قوی را مقابل اصولگرایان به صحنه خواهند آورد.

وی افزود: البته در جبهه اصلاح‌طلبان همچون اصولگرایان این آسیبها با درصدی کمتر قابل مشاهده است و همه غفلتهای این دو جبهه نخ نماشده سیاسی حاکم در کشور ناشی از این است که حقوق شهروندی و نقش مردم را در سپهر سیاسی خود فراموش نموده و بعضا به دنبال سوءاستفاده و انحراف اذهان مردم و پیروزی با مشارکت حداقلی مردم هستند که این اهداف خلاف منویات مقام معظم رهبری است و شک نکنید با این روند دولت آینده توفیقاتی نخواهد داشت.

عضو شورای وحدت گفت: البته همه این تحلیل‌ها برای زمانی است که آقای دکتر احمدی‌نژاد یا حضور پیدا نکنند و یا تایید صلاحیت نشوند اما چنانچه ایشان تایید شوند داستان چیز دیگری خواهد شد و صحنه دیگری در انتخابات و رقابت در آن رقم خواهد خورد.

نماینده مجلس: «قالیباف» و «رئیسی» می توانند از چهره های مطرح در انتخابات ۱۴۰۰ باشند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که گمانه زنی هایی در خصوص حضور چهره های سیاسی از جمله قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده اما در اسفند ماه حضور کاندیداها قطعی خواهد شد.

رحمت الله فیروزی پوربادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت احزاب و جریانات سیاسی در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، بیان کرد: امیدوار هستیم برای برگزاری انتخابات پرشور احزاب و جریانات سیاسی در صحنه حاضر شده و فعالیت های خوبی را آغاز کنند. بستر لازم برای فعالیت و رقابت احزاب و جریانات سیاسی فراهم است. ان شاءالله با فعالیت احزاب شاهد رقابت سازنده بین کاندیداها بوده و مردم با دیدباز پای صندوق های رای حاضر شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: فعلا گمانه زنی هایی در خصوص افراد و چهره هایی که قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارند، مطرح است اما قطعی نشده است. در اسفند ماه تقریبا به طور قطعی حضور چهره ها مشخص خواهد شد. امیدوار هستیم مردم در انتخابات پیش رو با در نظر گرفتن همه جوانب به افراد توانمند، متدین، شجاع، ساده زیست و خدمتگزار رای دهند تا در چهار سال پیش رو شاهد گام برداشتن در مسیر سازندگی و توسعه کشور باشیم.

نماینده مجلس: جهانگیری، قالیباف و احمدی‌نژاد گزینه‌های مطرح در انتخابات ریاست جمهوری

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تمام جریان‌های سیاسی کشور در حال رایزنی و برگزاری جلسات فشرده در سطح ملی و تشکیل ستادهای استانی برای انتخابات ریاست جمهوری هستند، گفت: گزینه‌هایی برای حضور در انتخابات مطرح است که از جمله آنها می‌توان به اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف اشاره کرد محمود احمدی‌نژاد نیز برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی علاقه‌مند بوده اما هنوز رفتار انتخاباتی خاصی نداشته است.

وحید جلال‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت جریان‌های سیاسی در انتخابات گفت: سال آینده دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را در پیش داریم که تمامی عناصر و کنشگران سیاسی، زیرپوستی مشغول فعالیت هستند، جلسات ملی و منطقه‌ای در حال برگزاری می‌باشد منتها به دلیل خلاء قانون انتخابات آنها نمی‌توانند فعالیت‌هایشان را در ملاءعام انجام دهند.

وی ادامه داد: قانون انتخابات آنقدر محدودیت برای تبلیغات انتخاباتی گذاشته که آن هم باید در مدت زمان محدودی انجام شود لذا در حال حاضر جریانات سیاسی از طریق جلسات غیررسمی وارد فضای انتخابات شده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در حال حاضر تمام جریانات سیاسی کشور مشغول رایزنی و تشکیل جلسات در سطح ملی و در تهران و تجهیز ستادها در استان و یارگیری هستند، اما چون قانون انتخابات محدودیت دارد آنها نمی‌توانند به صورت رسمی جلسه گذاشته و وارد عرصه شوند. در کشوری به بزرگی ایران زمان محدود یک هفته‌ای تا ۲۰ روز برای تبلیغات بسیار کم است حداقل باید سه ماه به کاندیداها فرصت داده شود تا آنها بعد از تایید صلاحیت وارد فعالیت‌های انتخاباتی شوند.

جلال‌زاده درباره‌ی فعالیت‌های احزاب و جریانات سیاسی اظهار کرد: همانطور که توضیح دادم تمامی جریانات حال حاضر کشور به صورت غیررسمی برای انتخاب نامزدهای خود فعالیت می‌کنند و ستادهای استانی تشکیل داده‌اند، امیدواریم مردم نیز با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی کشور مشارکت بالایی در انتخابات داشته باشند، البته که این به عملکرد مجلس شورای اسلامی و دولت باز می‌گردد به خصوص در روند تصویب بودجه ۱۴۰۰ که مردم امیدوارانه بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره‌ گزینه‌های مطرح برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی تصریح کرد: گزینه‌هایی از دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب مطرح هستند، البته برخی آمده‌اند که فقط نامی از خود به جای بگذارند که هر دوره هم شاهد حضورشان بودیم، برخی دیگر نیز به صورت جدی‌تر و با قطعیت وارد شده‌اند که نام برخی از آنها را در رسانه‌ها می‌شنویم.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ظریف، جهرمی، جهانگیری و دهقان از گزینه‌های مطرح هستند شنیده‌ام عده‌ای هم علاقه‌مند به حضور معین در انتخابات هستند. شایعه بسیار قوی وجود دارد که آقای قالیباف نیز کاندیدای انتخابات خواهد بود، نیکزاد و امیرحسین قاضی‌زاده نیز فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند، سعید محمد و رستم قاسمی نیز از دیگر گزینه‌های مطرح نام برده می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعم آقای احمدی‌نژاد هم علاقه‌ای برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ دارد، اما همچون سایر افراد تحرکاتی برای تشکیل ستادهای استانی از طرف ایشان دیده نمی‌شود چند مصاحبه و سخنرانی که پیش از این هم داشتند، لذا رفتار انتخاباتی و تحرک خاصی از طرف آقای احمدی‌نژاد دیده نمی‌شود.

نماینده مجلس: گوش مردم از شعارهایی که تحقق نمی‌یابد پُر است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ارائه برنامه های عملیاتی از سوی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰، تاکید کرد: دیگر زمان شعار دادن گذشته است و آنچه که در جلب نظر و توجه مردم موثر است برنامه ای عملیاتی برای حل مشکلات موجود است.

کمال حسین پور در گفت و گو با ایسنا، درباره فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، بیان کرد: امروز فضای سیاسی کشور پرچالش بوده و شاهد اظهار نظرهای گوناگون و فعالیت های سیاسی متعدد هستیم اما آنچه که باید در اولویت تمام جریانات سیاسی و چهره هایی که قرار است وارد عرصه رقابت شوند، باشد این است که تمام فعالیت ها باید در جهت خدمت رسانی به مردم و دستیابی به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: امروز شاهد فعالیت جناح های مختلف و اظهارات و توییت هایی هستیم که یا براساس واقعیات مطرح شده و یا در جهت محکوم کردن جریان مخالف مطرح می شود که این روند در همه کشورها وجود داشته و امری طبیعی در رقابت های سیاسی می باشد. اما باید توجه داشت که نباید از چارچوب واقعیت و صداقت خارج شویم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنده معتقد هستم که همه فعالیت های انتخاباتی باید در چهارچوب قانونی پیش بینی شده پیش رفته و بهترین زمان برای آغاز تبلیغات انتخاباتی همان زمانی است که وزارت کشور در نظر گرفته است.

وی در ادامه درباره راهکارهای موجود برای افزایش نشاط سیاسی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بیان کرد: از نظر بنده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باید برای حل مشکلات مردم برنامه کاربردی ارائه کنند. دیگر زمان شعار دادن گذشته و گوش مردم نیز از شعارهایی که تحقق نمی یابد، پُر است. آنچه که برای جلب نظر مردم موثر است برنامه ای واقعی برای حل مشکلات است. مردم ایران اسلامی همیشه در لحظات حساس با حضور در صحنه مشت محکمی بر دهان دشمنان کشور زده اند.

حسین زاده در پایان افزود: ان شاءالله با نهایی و اجرا شدن طرح اصلاح قانون انتخابات شاهد ساماندهی روند ثبت نام و حضور چهره هایی موثرتر برای حل مشکلات مردم در انتخابات پیش رو خواهیم بود.

محسن کوهکن: جامعه روحانیت مبارز می‌تواند جای خالی بزرگان را برای وحدت پر کند
یک نماینده سابق مجلس گفت: جامعه روحانیت مبارز از ابتدای سال جدید برای انتخابات ۱۴۰۰ با رویکرد جدیدی ورود پیدا کرده که این رویکرد اگر با دقت عمل شود، می‌تواند به راحتی جای خالی بزرگان و شخصیت‌های کاریزمایی که برای حل و فصل مسائل ورود پیدا می‌کردند را هم پر کنند.
محسن کوهکن، نماینده سابق مجلس معتقد است جامعه روحانیت مبارز رسما موضع خود را برای وحدت در میان اصولگرایان اعلام کرده است و قرار است براساس خرد جمعی حرکت کنند.
در حالی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که همچنان از وحدت در میان جریان بزرگ اصولگرایی خبری نیست. تا پیش از این بزرگان این جریان هم نتوانسته بودند وحدت را در میان این طیف بیاورند و احزاب اصولگرا هر یک برای خود ساز جداگانه‌ای می‌زند و تا این لحظه نام افراد متعددی به صورت غیررسمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است، از سعید محمد و قالیباف تا ضرغامی و رئیسی و احمدی‌نژاد. از آن سو، اما اصلاح‌طلبان کمافی سابق در تلاشند تا بتوانند بالاخره چند گزینه را معرفی کنند که بتواند جامع الشرایط باشد و نه تنها بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند، بلکه بتواند ناامیدی مردم را به امید تبدیل کند. حالا باید دید در مدت زمان باقی مانده سمت و سوی این دو جریان سیاسی کشور به چه سمتی می‌رود.

 محسن کوهکن، نماینده سابق مجلس با اشاره به شرایط موجود پیش از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ گفت: لازم است بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، درباره نوع نگاه و حتی ورود رسانه‌ای به موضوع انتخابات تجدیدنظر داشته باشیم. همه مباحث درباره ریاست جمهوری به این شکل است که همگی سریعا به سراغ مصداق‌ها می‌روند. حتی در فرهنگ عمومی مردم هم اینگونه جا افتاده و کسی سوال نمی‌کند به نظر شما فردی که می‌خواهد با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی، بین‌الملل و منطقه‌ای رئیس‌جمهور شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و اولویت‌های برنامه او در این خصوص چیست؟ البته بخشی از این موضوع هم می‌تواند یک ترفند سیاسی باشد که مثلا ۶ نفر را برای انتخابات مطرح کنند و اگر فردا حتی ۴ نفر از آن‌ها رد شدند، رایشان را به سمت دونفر باقی مانده بیاورند. فکر می‌کنم اصحاب رسانه در این مدت باقی مانده روی این موضوع تمرکز کنند که مطالبه‌گری برنامه کاندیدا‌ها و جریان‌ها یک خواسته عمومی برای مردم شود.

وی ادامه داد: در یک صورت این موضوع امکان‌پذیر است که در این دوره جریان‌ها با برنامه وارد انتخابات شوند، این موضوع نیازمند این است که مردم نسبت به برنامه نامزدها مطالبه‌گر باشند.

شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است که تعداد گزینه‌هایشان کم است، تصریح کرد: از آن سمت اصولگرایان بی تدبیری می‌کنند و با تکثر گزینه وارد انتخابات می‌شوند. به نظر می‌رسد وقتی مرجعی برای وحدت و جلوگیری از تکثر وجود ندارد، جریان‌ها می‌توانند بر مبنای برنامه‌هایی که دارند وارد انتخابات شوند.

وی ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز از ابتدای سال جدید برای انتخابات ۱۴۰۰ با رویکرد جدیدی ورود پیدا کرده که این رویکرد اگر با دقت عمل شود، می‌تواند به راحتی جای خالی بزرگان و شخصیت‌های کاریزمایی که برای حل و فصل مسائل ورود پیدا می‌کردند را هم پر کنند. آن‌ها رسما اعلام کردند در جلساتی که داشتند افراد را صدا کردند و تصمیم گرفتند به ماحصل و نتیجه خرد جمعی عمل کنند. طبیعتا این برنامه می‌تواند کامل و جامع باشد و اگر افراد با صداقت حضور داشته باشند، طبیعی است که از این روش و منش تبعیت کنند. امیدواریم در مرحله عمل هم به خوبی پیش بروند تا نتیجه مثبتی که می‌خواهند را هم بگیرند.

کوهکن با بیان اینکه سخنان اخیر صدیقی در خصوص آیت‌الله مصباح نمی‌تواند به بدنه اصولگرایی در انتخابات آسیب بزند، یادآور شد: این مسائل هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد و اصلا هم نباید این مسائل را ورود دهیم. البته بی‌اطلاع نیستم افرادی که در برخی از جلسات مسئولین می‌نشینند و برای پر کردن خلاء عدم مقبولیت، براساس سیاست ستون به ستون از برخی از کسانی که در فضای مجازی و… مطرح هستند می‌خواهند این مطالب را بلد کنند، افرادی مانند صدیقی و پناهی. خودشان هم می‌دانند که شرایط به گونه‌ای است که مردم آن‌ها را مسئول برخی از نابسامانی‌ها می‌دانند. از همین رو مطرح کردن برخی از این سخنان در همین راستا است.

قالیباف گوشه‌چشمی به انتخابات دارد

کوهکن با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم به مصادیق انتخاباتی ورود کنم، یادآور شد: افرادی مانند قالیباف و… گوشه چشمی به پاستور دارند و تقریبا بسیاری از افراد چشمی به کرسی ریاست جمهوری دارند.ولی موافق ورود به انتخابات با مطرح کردن مصادیق به این صورت نیستم.

وی ادامه داد: اجماع باید در این دوحالت باشد؛ یا باید در هر جریانی یک شخصیت کاریزماتیکی باشد که بتواند رای مردم را با خود همراه کنند، یا اینکه فعالیت حزبی داشته باشند و حزب قدرتمندی هم باشند و براساس تصمیمات حزبی بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.
نماینده مردم نطنز در مجلس، تصریح کرد: کسانی که تاکنون گمانه زنی هایی در خصوص حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است، آقایان رئیسی، قالیباف، دهقان و چندین فرد دیگر هستند اما در اسفند ماه به طور قطعی چهره هایی که در انتخابات۱۴۰۰ با یکدیگر رقابت خواهند کرد، مشخص خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش نشاط سیاسی و مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰، بیان کرد: قطعا برای تشویق مردم به حضور در صحنه انتخابات باید همه سلایق سیاسی در نظر گرفته شود و کاندیداهای جریانات مختلف در عرصه رقابت حضور یابند. با تلاش شورای نگهبان عناصری که فاقد سوء سابقه بوده و از توانمندی لازم برای اداره کشور برخوردار هستند، باید در رقابت ها حاضر شده و تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم انجام دهند.

نظر شما