شناسهٔ خبر: 45357773 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

حجت الاسلام صفوی:

ام ابیها، ذات حقیقت محمدیه است

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با اشاره به عبارت «ام ابیها»، حضرت فاطمه زهرا(س) را بعنوان حقیقت محمدیه معرفی کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی در مصاحبه تلفنی با شبکه رادیویی گفت‌وگو، با اشاره به عرفان نظری حضرت زهرا(س)، مطالعات در این زمینه را مربوط به جایگاه هستی شناسی ایشان دانست و گفت: ام ابیها، در واقع بیانگر این واقعیت است که ذات و حقیقت محمدیه، حضرت فاطمه زهرا(س) می باشند.
 
وی ادامه داد: از دیگر آوردگاه هایی که ناظر بر این مقام عظمای حضرت زهرا(س) است، آغازگر حدیث کساء می باشد که حضرت رسول اکرم(ص) به منزل خانم وارد می شوند که نشانگر سلسله مراتب وجودی ایشان در نظام آفرینش است.
 
صفوی افزود: حضرت محمد(ص) بعنوان ذات تاریخی شناخته می شوند.
 
وی همچنین با اشاره به احادیث متعدد که آفرینش نور 5 تن را با هم و در کنار هم بیان نموده، اضافه کرد: در حدیثی دیگر آمده است که این جهان به خاطر رسول الله(ص) آفریده شده و حضرت علی(ع) بخاطر حضرت فاطمه زهرا(س) آفریده شده اند و لذا حضرت زهرا(س) در بالاترین مرتبه قرار دارند.
 
صفوی در ادامه این گفتگوی رادیویی با اشاره به نقشِ زن بودن حضرت زهرا(س) و نیز پرسش در باب غلبه زن بر مرد یا مرد بر زن، اظهار کرد: ما معتقدیم زن، نقش اصلی را ایفا می کند؛ از این باب که نقش فاعلیت قوی تر است و حضرت فاطمه زهرا(س) که نماد انسان کامل در هر دو جنس هستند، نقش فاعلیت را در جنسِ زن بروز و ظهور کامل داده اند.
 
وی با بیان این مطلب، «ام ابیها» را جنبه اصلیِ نور و حقیقت محمدیه خواند و تصریح کرد: همچنین «ام ائمه» صفتی اضافی است که صفتی ذاتی برای خانم فاطه زهرا(س) نیست و ایشان شخصیتِ عرفانی شان را بدلیل نسبت شان با پیامبر(ص) یا همسر بودن برای امیرالمومنین(ع) نبرده اند.
 
صفوی خاطرنشان کرد: هرچند ایشان تمامی این ها هستند اما وجه وجودی ایشان، بدلیل نسبتِ اضافی حضرت با انسان های کامل دیگر - اشاره به شخص پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) و فرزندانشان - نیست و شخصیت حضرت زهرا(س)، قائل به خود است.
 
رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، شخصیت حضرت زهرا(س) با بعنوان «ممکن الوجودی» معرفی کرد که قائل به خود است و ادامه داد: با نظر به مباحث عرفانی هم، نخستین نور، نورِ محمدی بود که حقیقتِ آن حضرت فاطمه زهرا(س) می باشند.
 
صفوی همچنین از مهم ترین اذکار مورد توسل را ناظر بر ذکر «یا فاطرُ یا فاطمه(س)» عنوان کرد و افزود: در اینجا حضرت فاطمه(س) در سنت عرفانیِ ما تجلی یافته اند و وقتی فاطر و فاطمه(س) باهم هستند، این حقیقت امروز زنده است.
 
وی در ادامه به همراه بودن دو نام «ولی و علی(ع)» اشاره کرد و گفت: اصحاب فن نیک می دانند که وقتی فاطر و فاطمه(س) را بر هم نسبت می دهیم، به جنبه های ظهورات و پدیدار شناسی است که نقش حضرت فاطمه(س) را در چگونگیِ تجلیِ ظهور اسماء الهی به شکل ها و طرق مختلف تبیین می کند.
 
**فاطمه‌زهرا(س) «سِرّ کعبه» هستند
 
در ادامه این گفت وگو نیز پرویز عباسی داکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه از حضرت زهرا(س) بعنوان «سِر کعبه» یاد شده است، ادامه داد: حضرت زهرا(س) دارای جایگاه معرفت شناسیِ معطوف به هستی شناسی هستند و در این راستا این حدیث را از رسول الله(ص) به یاد دارم که می فرماید: نبوت در هیچ پیامبری تکامل نیافته است؛ الا به معرفت نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) و این جای شگفتی است.
 
وی با اشاره به حدیثی دیگر که گردش قرون گذشته را ناظر بر شناخت معرفت حضرت زهرا(س) دانسته اند، افزود: اگر نبوت را به معنای خبر ستانی [از خداوند] بدانیم، هیچ پیامبری جز در مسیر و هدف [مشخص شده در راستای معرفت حضرت زهرا(س)] گام بر نمی دارد.
 
داکانی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در کمالِ معنای انسان کامل قرار دارند و ابن عربی بر این واقعیت، مصر است و می گوید: بهشت، معرفتِ فاطمه زهرا(س) است.
 
وی همچنین کوثر را بعنوان معرفتِ بانو صدیقه طاهره(س) خواند و افزود: در نظام آفرینش دو نوع تجلی اسمائی شامل جمال و جلال روبرو هستیم و در نظر ابن عربی هر یک از این اسامی ظهور و بروزی دارند ولی او فاعلیت و منفعلیت را مطلق نمی داند و هر موجودی از یک جهت فاعل و از حیثی دیگر منفعل است.
 
داکانی با اعلام اینکه حقیقت محمدیه نیز به معنای فوق، تصریح دارد، گفت: خداوند ابتدا اسمی بدون حروف خلق کرد و آن اسم، 4 اسم دیگر را با خود همراه داشت.
 
وی با اشاره به شعری از عطار نیشابوری که به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره دارد و حضرت زهرا(س) را نور نخست می داند، اضافه کرد: شب قدر به حضرت زهرا(س) تعبیر شده است و نور نخست در کلام پیامبر(ص) از بیت حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) استخراج گردیده است.
 
انتهای پیام/
 
 

نظر شما