شناسهٔ خبر: 45357000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

ابنا شهرستان‌ها ـ رشت

استاندار گیلان: اساس تربیت نماز در خانواده است/ آموزش و پرورش در ترویج نماز نقش مهمی دارد

ابنا

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس نماز یعنی پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، گفت: اساس و بنیان تربیت نماز در خانواده بوده و آموزش و پرورش در ترویج نماز نقش مهمی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌ بیت(ع) ـ ابنا ـ ششمین اجلاس ستاد استانی نماز با موضوع پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، امروز چهارشنبه، 8 بهمن 1399 با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار گیلان و با ارتباط تصویری با فرمانداران شهرستان‌ها در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.

«ارسلان زارع» در این مراسم، با بیان اینکه اجلاس نماز، به عطر نماز یعنی بالاترین عمل یک مؤمن و مسلمان، معطر است، تصریح کرد: شاید بتوان همه دین را در دو کلمه پرستش و نیایش خلاصه کرد که پرستش، جوهر اسلام و باطن و حقیقت دین و نیایش، صورت زیبای آن پرستش است.

استاندار گیلان به فرمایش پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «نماز چهره دین اسلام است»، اشاره و تاکید کرد: نماز پرچم دین است و همانطور که کشورهای جهان با پرچم‌ خود شناخته می‌شوند، دین اسلام بدون نماز قابل شناخته شدن نیست.

وی با اشاره به اینکه تعبیر قرآن درباره نماز تنها برای دین مبین اسلام نیست، بلکه در همه ادیان الهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم، 90 بار به صورت مستقیم به نماز اشاره شده است.

زارع با بیان اینکه نماز عبادتی است که از وقت‌شناسی، مکان‌شناسی، پاکی جسم و جان، نظم و ترتیب و خدای رحمان و رحیم آغاز می‌شود، اظهار کرد: بر این مبنا از پیروان دینی که در 24 ساعت شبانه‌روز بارها خداوند را با رحمتش یاد می‌کنند، انتظاری جز خصلت‌های راستگویی، مهربانی، خوش اخلاقی، صداقت و ادای امانت نیست.

استاندار گیلان تصریح کرد: هیچ امری جز نماز و تکیه به لطف و رحمت خداوند نمی‌تواند یک ملت را به تعالی برساند و در برابر توطئه دشمنان و فشار اقتصادی علیه نظام، دولت و ملت ایران حفظ کند، چرا که نماز، مظهر دین و قدرت ما است.

وی به موضوع برگزاری این اجلاس یعنی پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد نیز اشاره کرد و گفت: معتقدم نماز باید از کانون خانواده و درون خانه‌ها آغاز شود چرا که اساس و بنیان تربیت نماز در خانواده است و رفتار و عمل والدین، فرزندان را به نماز دعوت می‌کند.

زارع با بیان اینکه علاوه بر خانواده، آموزش و پرورش بزرگترین وظیفه را در ترویج نماز بر عهده دارد، افزود: همواره بیان کرده‌ام که بسیاری از هزینه‌های فرهنگی را بجای صرف هزینه‌های مختلف در بخش‌های گوناگون باید در مقطع دبستان انجام دهیم چراکه در این مقطع، شاکله و شخصیت‌ها ساخته می‌شود.

استاندار گیلان به ارائه هرساله پژوهش مرتبط با موضوع اجلاس نماز و کسب رتبه در سطح کشوری اشاره کرد و ادامه داد: کارشناسان خبره باید با دقت براین امر مهم اهتمام ورزند و بررسی کنند که چگونه دانش‌آموزان را به نماز و حضور در جماعت، ترغیب و تشویق کنیم.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر قرارداشتن نوجوانان و جوانان کشور در مقابل هجمه جنگ نرم دشمنان اسلام اشاره و اضافه کرد: در دنیای امروز که فرزندان این مرز و بوم در معرض آماج برنامه های ضدفرهنگی دشمنان هستند باید با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و نرم افزارهای متنوع در بستر فضای مجازی، معارف اسلام ناب محمدی(ص) را با شیوه های هنرمندانه و جذاب به آنان منتقل کرد.

زارع با اشاره به اینکه علاوه بر آموزش و پرورش از صدا و سیمای مرکز استان، اصحاب رسانه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های مردم نهاد و فعالان مذهبی و دینی انتظار پویایی بیشتری می رود، گفت: نباید به نماز جز ابزاری برای تقرب به خداوند نگریسته شود چراکه نماز، وظیفه، افتخار، عظمت انسان و استعانت از خداوند است.

استاندار گیلان نماز جماعت را جزو سفارشات موکد پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار دانست و با بیان اینکه هدف از اقامه نماز علاوه بر تقویت روح، اجتماعی کردن جامعه و تعالی آن است، گفت: براین مبنا باید به جریان برگزاری نماز جماعت در دستگاه‌های اجرایی استان شکوه بخشید و جلسات ستاد اقامه نماز همچون گذشته در استان و شهرستان‌ها براساس تقویم زمانی با محوریت فرمانداران برگزار شود.

وی با تأکید براینکه باید در هر مکانی به ویژه دستگاه های اجرایی بهترین مکان برای برگزاری نماز اختصاص یابد، افزود: در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیته های برنامه ریزی شهرستانی علیرغم محدودیت های اعتباری برای تجهیز، تعمیر و تکمیل پروژه های نیمه تمام این حوزه اختصاص اعتبار صورت می گیرد و در بودجه 1400 نیز استمرار دارد.

زارع به گردشگرپذیر بودن گیلان و اینکه با فروکش کردن بیماری کرونا، میلیون‌ها نفر گردشگر در طول سال همچون گذشته به استان وارد می شوند، اشاره و اظهار کرد: لازم است بازدیدهای میدانی علاوه بر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توسط شهرداری ها نیز از نمازخانه‌های بین راهی، رستوران‌ها، پارک ها و اماکن عمومی به صورت مستمر انجام گیرد و ضمن رفع نواقص، شرایط لازم برای اقامه نماز بین راه و شهرها فراهم شود.


* نماز موجب تعالی روح و روان فردی انسان می‌شود

در ادامه این اجلاس، آیت‌الله «رسول فلاحتی» با اشاره به اینکه نماز موجب تعالی روح و روان فردی انسان می‌شود، اظهار کرد: هدایت اجتماع و اقتصاد جامعه بر مبنای عدالت، پاکی و طهارت از جمله نقش های اساسی نماز است.

نماینده ولی فقیه در گیلان به رابطه نماز و زکات در آیات قرآن اشاره کرد و افزود: در بیشتر جاهایی که کلمه نماز آمده، زکات نیز بیان شده بنابراین رابطه نماز و زکات به معنای توجه به جامعه و پاکی است.

وی با بیان اینکه زکات به معنای رشد است، تصریح کرد: با زکات بخشی از مال از اموال انسان خارج می شود و این امر برای رشد انسان و جامعه است.

آیت الله فلاحتی رابطه نماز، جامعه و رشد انسان را مستحکم عنوان کرد و گفت: نماز زمانی در جامعه معنا پیدا می کند که مردم به زکات اموال خود توجه داشته باشند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه پرداخت خمس و زکات موجب قبولی نماز می شود، بیان داشت: پرداخت خمس و زکات مال با نماز رابطه ناگسستنی دارند.

وی، رابطه نماز و مال را قابل توجه دانست و اذعان کرد: در جامعه ای که نماز اقامه می شود باید پاکی در مال مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است، درادامه ششمین اجلاس ستاد استانی نماز، از کتابی با موضوع نماز رونمایی شد و همچنین دستگاه‌های اجرایی برتر که در راستای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز مقام کسب کرده بودند، تجلیل شدند.

------------------

پایان پیام/ 344

نظر شما