شناسهٔ خبر: 45356821 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها؛

غفاری: ۴۰ فعالیت قرآنی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها تدوین شده / طهرانچی: برگزاری دوره‌های تفسیر قرآن در دانشگاه آزاد

هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور با حضور ریاست نهاد، ریاست دانشگاه آزاد و معاونیا وزارت علوم و بهداشت و روسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور برگزار شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور با حضور ریاست نهاد، ریاست دانشگاه آزاد و معاونین وزارت علوم و بهداشت و روسای دانشگاه‌های کشور سایر مسئولان مربوطه در ساختمان مرکزی نهاد برگزار شد.

برگزاری دوره‌های تفسیر قرآن در دانشگاه آزاد
طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در این نشست گفت: ما هر آنچه که در حق قرآن انجام بدهیم نمی‌توانیم وظیفه کامل خود را نسبت به این کتاب بزرگ ادا کنیم و شاهد مثال این سخن گلایه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه و آله وسلم) نسبت به مهجور ماندن قرآن در امت‌شان است و به نظر بنده آنچه که در آموزش‌عالی انجام می‌شود مقدمه‌ای برای انس با قرآن است و در محتوا و علوم قرآنی نتوانسته‌ایم کاره شایسته‌ای انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: آنچه که ما در جشنواره سال قبل انجام دادیم در ابتدا وظیفه‌ای بود که در قبال ساحت قرآن داشتیم و اتفاقات خوبی هم در آن جشنواره صورت گرفت و با حضور گسترده دانشگاهیان در این جشنواره مواجه بودیم و برنامه داریم در دانشگاه آزاد ۵ هزار استاد محافل قرآنی با موضوع مباحث تفسیری را آغاز کنند و در این دوره‌ها همه با یک تفسیر فشرده قرآن آشنا شوند و در بخش دیگر بحث پایان نامه‌ها می‌باشد که باید موضوعات آن به سمت این مباحث سوق پیدا کند و رسالت اصلی دانشگاه فرهنگ است که فرهنگ بدون قرآن بی معناست.
 
۴۰ فعالیت قرآنی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها تدوین شده است
در ادامه این نشست غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم افزود: در فعالیت‌های قرآنی و مذهبی بیشترین همراهی و یکپارچگی را در بین دستگاه‌ها از آن مجموعه آموزش‌عالی است و همیشه این اتفاق نظر و اجماع در این جمع وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در جشنواره قرآنی که متولی آن وزارت علوم بود افتخار این را داشتیم که در مشهد میزبان شرکت کنندگان باشیم و ان شالله در سال روبرو هم خدمتگذار عاشقان قرآن و عترت در جمع دانشگاهیان خواهیم بود. در ذیل چشنواره ۴۰ فعالیت قرآنی جهت مشارکت بهتر و بیشتر دانشجویان و علاقه‌مندان تعریف شده است که دامنه فعالیت‌ها را بیشتر می‌کند و هدف و مقصد آن تعالی جایگاه قرآن در آموزش‌عالی است و از پایان نامه‌ها و رساله‌ها در این زمینه دعوت شد تا در جشنواره نامزد شوند و از بین آن‌ها تعدادی پایان نامه و رساله به صورت برگزیده انتخاب شد و در وزارت علوم از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

۵ درصد بودجه صرف فعالیت‌های فوق برنامه در دانشگاه علمی کاربردی می‌شود
در ادامه این نشست امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: مراکز را موظف کرده ایم که ۵ درصد از هزینه‌ها خرج فعالیت‌های فوق برنامه شود که فعالیت‌های قرآنی هم شامل آن می‌شود و در این زمینه کار‌هایی در حال انجام است و ما امسال برای جشنواره قرآنی دانشگاهیان در بخش شرکت کنندگان بیش از ۴۵ درصد رشد داشتیم و در بحث حفظ قرآن فعالیت‌های خوبی داریم.

وی در ادامه افزود: طرحی با نام واژه‌های آسمانی (واژه‌های پر کاربرد قرآن) برگزار کردیم که حدود ۷۰ درصد از واژه‌های قرآن را در این طرح به دانشجویان آموزش می‌دهیم که تا به حال حدود ۱۴۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

حجت الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه افزود: یکی از نکات جدی در جشنواره‌ها باید بحث حفظ قرآن باشد، چون نقطه تلاقی بخش‌های لفظی و معنایی حفظ قرآن است که مورد تاکید رهبر انقلاب می‌باشد و باید در این حوزه فرهنگ سازی صورت بگیرد، ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری در دانشگاه وجود دارد که همگی باید قرآن محور باشد.

همچنین در این نشست لاری، معاون فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم در محیط دانشگاه فعالیت‌های قرآنی است که دانشجویان در آن مشارکت فعال دارند و سعی داریم به سمت کیفی شدن این برنامه‌ها برویم.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره قرآنی هدهد که وزارت بهداشت متولی برگزاری آن بود، گفت: در جشنواره بیست و پنجم ۷۶۸۲۸ نفر شرکت کننده داشتیم و این جشنواره با یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ۵۲ رشته در ۸ بخش برگزار گردید و بخش‌هایی مانند ادبی، نمایشنامه و هنری دامنه مشارکت در جشنواره را بیشتر کرد و در این دوره دانشگاه‌های شیراز، کرمانشاه و اردبیل حائز رتبه برتر گردید.

وی در پایان گفت: یکی از اهداف مهم در فعالیت‌های قرآنی فعال کردن کانون‌های قرآنی در دانشگاه‌ها است که بعد از شیوع ویروس کرونا برنامه‌های خوبی در این حوزه در بستر فضای مجازی صورت گرفت و نکته‌ای که درباره جشنواره‌ها باید لحاظ شود بحث بازنگری در منابع است و باید آئین نامه‌ها مجددا برای آن نوشته شود تا نظم بیشتری در برگزاری داشته باشد.

نظر شما