شناسهٔ خبر: 45355940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله رشاد:

امام، حافظ شریعت و نظم دهنده جامعه اسلامی است

ریس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه امام حافظ شریعت و نظم دهنده جامعه اسلامی است، گفت: امام اتحاد و انسجام جامعه اسلامی را تقویت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد امروز در آغاز درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: امیرمومنان علی (ع) در فرازی از کتاب شریف نهج‌البلاغه قریب به این مضمون می‌فرمایند: امام نخ تسبیح و امت مهره‌های آن هستند؛ خداوند متعال امامت را جعل کرد تا امت نظام پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: امام همچون نخ تسبیح است امت را هم پیوند می‌دهد و باعث نظم جامعه می‌شود و همین نظم و انسجام است که کارآیی جامعه را افزایش می‌دهد. حال تصور کنید جامعه‌ای که امام ندارد در چه اوضاع نابسامانی به سر می‌برد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه امامت یک امر انتصابی است نه انتخابی، گفت: امامت یک امر انتخابی نیست که اگر مردم خواستند امام داشته باشند از ایشان اطاعت کنند و چنانچه امام نخواستند از فرمان ایشان سرباز بزنند؛ بنابراین امامت جعل الهی بوده و یک امر عقلی و عرفی محض نیست بلکه امری شرعی است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه امامت رخصت نیست عزیمت است، تصریح کرد: امامت عامه به جعل تشریع الهیه صورت گرفته و خداوند وجوب اتخاذ امامت را بر مردم تشریع کرده تا امامت را اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود امامت شرعا واجب است، گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: حرف شنوی داشته باشید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولی امر قرار داده است؛ اصولاً امامت و امام نظام اسلام است برای همین چنانچه امام نباشد اسلام از هم فرو می‌پاشد و اصل اسلام ضربه می‌خورد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) با اشاره به اینکه امام برای اصل اسلام و امت نظام است، گفت: وقتی امام برای امت نظام است برای حکومت دینی نیز نظام محسوب می‌شود، ایشان می‌توانند همه امور را در جامعه نظام ببخشد. در نظام انقلاب اسلامی مصداق این قضیه را شاهد هستیم و می‌بینیم که در طول این چهل سال بارها انقلاب اسلامی به مخاطره افتاد، جامعه به سمت سقوط پیش رفت و وحدت ملی تهدید شد اما هر بار با ورود امامین انقلاب جامعه از خطر نجات، مشکلات رفع و گره‌ها باز شد.

آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: نظرات مدرن و جدید در حوزه دولت در بحث تفکیک قوا علی الاطلاق امکان ندارد و برای نظم قوا یک عنصر فرا قوا لازم است تا قوا را همسو کرده و اختلافات آنان را رفع کند، زیرا این عنصر فرا قوا است که می‌تواند با ورود به نظام مشکلات را حل کند./813/

نظر شما