شناسهٔ خبر: 45354287 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حسین مسافر آستانه:

حضور بخش «سرباز انقلاب» را در جشنواره تئاتر فجر گرامی می‌داریم

حسین مسافر آستانه، دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری این رویداد هنری گفت: «سرباز انقلاب» عنوان بخشی است که با همکاری بنیاد شهید در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار خواهد شد. این قسمت از جشنواره را بخشی مبارک می‌دانیم، چون به قهرمانان وطن توجه می‌کند.

صاحب‌خبر -

حضور بخش «سرباز انقلاب» را در جشنواره تئاتر فجر گرامی می‌داریمبه گزارش ایکنا، نشست خبری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور حسین مسافر آستانه، دبیر جشنواره و محسن حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی جشنواره، در تالار رودکی امروز 8 بهمن برگزار شد.

در ابتدای نشست محسن حسن‌زاده، ‌مدیر روابط ‌عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، گفت: خوشحالم که توفیق پیدا کردم امروز و در این لحظه در خدمت شما باشم. نمی‌توانیم خوشحالی خودم را پنهان کنم، زیرا مدتها بود که چنین جمعی را ندیده بودم و اکنون این فرصت پیش آمد. بارها از خدا خواستیم که زودتر شر ویروس کرونا کم شود تا به زندگی عادی برگردیم و باز هم این آرزو را تکرار می‌کنم تا روزی فارغ از این مسائلی که پشت سر گذاشتیم، عزیزانی که از دست دادیم و... به شرایط قبل از کرونا برگردیم.

در ادامه حسین مسافر آستانه، دبیر جشنواره گفت: همه شما می‌دانید که هنر به خصوص تئاتر در زندگی بشری چقدر تأثیرگذار بوده است؛ به ویژه تئاتر که همیشه برای آرامش‌ روحی و روانی نقشی اساسی داشته و در طول تاریخ هرگز از این نقش فاصله نگرفته است. تئاتر از دل جریانی شکل گرفته که هدف آن آرامش اجتماعی بوده است و در وقایع سخت گذشته وقتی مردم با بلایا روبه‌رو می‌شدند، تئاتر دلمردگی و یأس ناشی از این فجایع را رفع می‌کرد.

حضور بخش «سرباز انقلاب» را در جشنواره تئاتر فجر گرامی می‌داریم

وی افزود: هنرمندان تئاتر و متفکران آن با طرح‌ها و برنامه‌های متعدد برای برگرداندن امید و احساس بودن به جامعه وارد میدان شدند و نقش مهمی را ایفا کردند. ما با شرایط سخت و طاقت‌فرسایی روبه‌رو هستیم و علی‌رغم اینکه تئاتر نتوانسته اجراهای عمومی را مثل گذشته داشته باشد و به التیام روحی و روانی جامعه بپردازد اما بیکار هم ننشسته است. هرچند امکان اجرا پیدا نکرده اما از کار دست نکشیده است. می‌خواهم از گروه‌هایی سخن بگویم که در این شرایط سخت کار کردند، چه زمانی که به روی صحنه رفتند و چه وقتی نرفتند و دست از تلاش برنداشتند و امیدوارانه کوشیدند و نقش خود را در برابر مردم ایفا کردند. در واقع آنان از ایثارگران دیگر حوز‌ه‌ها کم نداشتند.

مسافر آستانه با تقدیر از مدافعان سلامت، تصریح کرد: از مدافعان سلامت تشکر می‌کنم که مثل زمان جنگ تلاش کردند. به نظرم هنرمندان تئاتر هم در این ایثار شریک هستند، چون خواستند که روح و روان مردم را التیام بخشند. این جشنواره از مهمترین فرصتهایی است تا هرکسی بتواند حاصل کار خود را ارائه بدهد. از همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند و به هر دلیلی نتوانستند در بخش نهایی حضور یابند، تشکر می‌کنم، چون آنها هم کار کردند. البته شرایط به ما اجازه نداد که در خدمت آنها باشیم و این دلیل ضعف آنها نبود، بلکه ما نتوانستیم شرایط را مهیا کنیم و ما این فرصت را مغتنم می‌شماریم.

حضور بخش «سرباز انقلاب» را در جشنواره تئاتر فجر گرامی می‌داریم

سپس وی به شرح اطلاعات و آماری از کمیت و کیفیت آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر پرداخت که به شرح زیر است:

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر 11 بخش دارد؛ 6 بخش اجرایی و 5 بخش غیراجرایی.

بخش‌های اجرایی شامل:

در بخش اجرای آثار نمایشی جشنواره سی و نهم میزبان 107 نمایش است. 49 نمایش از تهران (46% آثار) و 58نمایش از سایر استان‌ها (54% آثار).

تفکیک آثار اجرایی به شرح زیر است:

آثار صحنه‌ای (در دو بخش مسابقه و غیررقابتی):

48 نمایش  تهران28 نمایش (58%آثار) سایر استان‌ها 20 نمایش (42%آثار)

آثار خیابانی (در دو بخش مسابقه و سرباز انقلاب):

39 نمایش  تهران 8 نمایش (21%آثار) سایر استان‌ها 31 نمایش (79% آثار)

آثار دیگر گونه‌های اجرایی:

10 نمایش  تهران 9 نمایش (90%آثار) سایر استان‌ها 1 نمایش (10% آثار)

آثار رادیوتئاتر:

10 نمایش تهران4 نمایش (40% آثار) سایر استان‌ها 6 نمایش (60% آثار)

بخش‌های غیراجرایی شامل:

بخش تله‌تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای

مسابقه نمایشنامه‌نویسی

مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر

مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر

نمایشگاه اسناد 40 سال تئاتر مقاومت

عرضه آثار ردیف‌های 9 و 10 و 11 به صورت غیرفیزیکی و از طریق ارائه در فضای مجازی خواهد بود.

میانگین سن کارگردانان آثار نمایشی جشنواره 37 سال است.

جوانترین کارگردانان جشنواره علیرضا زارع یکی از کارگردانان نمایش «خواهرم منم ایسمنه» از یزد با 20 سال سن است.

مسن‌ترین کارگردان جشنواره داوود فتحعلی‌بیگی کارگردان نمایش عموهاشم از تهران با 70 سال سن است.

وضعیت حضور آثار استان‌ها در جشنواره سی و نهم نیز به شرح زیر است:

اصفهان با 12 نمایش

ایلام و کردستان هر کدام با 5 نمایش

کرمانشاه با 4 نمایش

خراسان رضوی، هرمزگان و همدان هر کدام با 3 نمایش

آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، خوزستان، قزوین، کرمان، گلستان، گیلان و مازندران هر کدام با 2 نمایش

خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس و یزد هر کدام با 1 نمایش

به لحاظ تنوع شهری وضعیت آثار به این صورت است:

اصفهان با 8 نمایش

ایلام  با 4 نمایش

کرمانشاه با 4 نمایش

سنندج با 3 نمایش

مریوان با 2 نمایش

خمینی‌شهر با  2 نمایش

میناب با 2 نمایش (از 3 نمایش استان هرمزگان)

ملایر با 2 نمایش (از 3 نمایش استان همدان)

ساری با 2 نمایش

گرگان با 2 نمایش

کرمان با 2 نمایش

وضعیت تحصیلات کارگردانان 107 نمایش حاضر در جشنواره نیز به شرح زیر است:

از 108 کارگردان آثار نمایشی (یک نمایش دو کارگردان دارد):

6 نفر تحصیلات دیپلم (5%)

8 نفر تحصیلات کاردانی (7%)

47 نفر تحصیلات کارشناسی (44%)

45 نفر تحصیلات کارشناسی ارشد (42%)

2 نفر تحصیلات دکتری یا دانشجوی دکتری (2%)

زمینه تحصیلی 108 کارگردان:

55 نفر تحصیلات تخصصی تئاتر (51%)

31 نفر تحصیلات هنری (به جز تئاتر) (29%)

22 نفر تحصیلات غیر هنری (20%)

حسین مسافر آستانه افزود: امیدوارم فرصت بهره‌برداری فراهم شود و کرونا بیشتر از این شیوع نیابد و شاهد زحمات همه عزیزانی باشیم که در طول سال گذشته تاکنون آثار ارزشمندی تولید را کردند ولی این جشنواره است و ظرفیت محدودی دارد. بنابراین تعدادی از آثار پذیرفته می‌شوند و همه آنهایی که به این جشنواره نیامدند، به این معنا نیست که آثار آنها قابل توجه نبود. در این رقابت فشرده تعدادی از آثار انتخاب شدند که در روزهای آینده شاهد اجرای آنها در صحنه‌های مختلف خواهیم بود.

دبیر این جشنواره گفت: ما در شرایط سختی هستیم و تجربه برگزاری دوره‌های گذشته در این دوره برای ما کاربردی نداشت و همه چیز را برای اولین بار تجربه می‌کنیم. من و همکارانم در برگزاری جشنواره سابقه طولانی‌‌ای داشتیم ولی این دوره از هر نظر سخت و غیرقابل پیش‌بینی بود. گمان نمی‌رفت که این‌قدر کار سختی داشته باشیم. تطبیق جشنواره با شرایط فعلی از کارهای سخت بود و وقتی حضور آثار شهرستانی و تعداد آثار آنها را دیدیم، که بیش از دوره‌های گذشته است، خیلی خوشحال شدیم و از طرفی رفت و آمد و اسکان دادن آنها سخت بود. وقتی قرار بر این شد که اجزای فیزیکی داشته باشند، تازه آغاز سختیهای ما بود.

حضور بخش «سرباز انقلاب» را در جشنواره تئاتر فجر گرامی می‌داریمدبیر جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم و دوستانم با وزارت بهداشت همکاری کردند و نگرانی ما برطرف شد. تعداد زیادی گروه قرار است از شهرستان بیایند و ممکن بود که رفت و آمد آنها به اتفاقاتی منجر شود، ولی پایمردی وزارت بهداشت تا حدی مشکلات ما را برطرف کرد. همه گروه‌ها تست کرونا می‌دهند. این کار از چند روز پیش انجام شده است. همچنین حدود 200 نفر از همکاران ستادی ما تست داده‌اند و در اینجا از وزارت بهداشت سپاسگزاری می‌کنم. همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت و فضاها را با رعایت فاصله‌های اجتماعی مشخص کنیم. البته در سالن‌های کوچک امکان حضور مردم را نخواهیم داشت. از حامیان معنوی جشنواره تشکر می‌کنم. ما حامی مالی نداشتیم و نتوانستیم جذب کنیم. تئاتر از این نظر مظلوم و مهجور است، ولی سپاسگزارم که از نظر معنوی مشکلات خاصی نداریم و دفتر تبلیغات، شرکت مترو، معاونت اجتماعی، بنیاد شهید و... حامی معنوی ما بودند.

وی بیان کرد: بخش سرباز انقلاب با همکاری بنیاد شهید برگزار می‌شود و بخشی از هزینه‌ها را این مجموعه به عهده گرفته است. ما هم حضور این بخش را مغتنم می‌‌شمریم، چون پرداختن به آن یک ضرورت است‌. مرکز هنرهای نمایشی رادیو در بخش نمایشهای رادیویی همکاری کرده و قرار شده که صدا و سیما هم امسال همکاری بیشتری با جشنواره داشته باشد و شهرداری منطقه 11 نیز کمک زیادی به ما کرده است.

مسافر آستانه به همراهی بخش خصوصی نیز اشاره و تصریح کرد: اسنپ در طول جشنواره تخفیفاتی را ارائه می‌دهد و 30 درصد تخفیف ویژه کسانی است که کد تخفیف دارند. همچنین، بخش پژوهش جشنواره نیز به مدت 5 روز در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار می‌شود.

محسن حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، درباره حضور اصحاب رسانه در این رویداد توضیح داد: کارت مهمان نخواهیم نداشت و همه شرکت‌کنندگان با ارائه بلیت می‌توانند وارد سالن ‌شوند و بلیت هم باید به صورت الکترونیکی تهیه شود. نحوه پذیرایی این‌طور است که با ارائه کارت در سه کافه مجموعه تئاتر شهر، اهالی رسانه می‌توانند از امکانات استفاده کنند. کد بلیت حضوری برای خبرنگاران در شب گذشته ارائه شد و از پنجشنبه 12 ظهر به بعد اهالی محترم رسانه می‌توانند برای رزرو بلیت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ما صرفاً برای فروش بلیت حضوری در سالن‌های اصلی تئاتر شهر، ایران‌شهر و... پذیرای محدودی از افراد خواهیم بود. به مهمانانی که سالهای پیش به آنان کارت مهمان می‌دادیم، دعوت‌نامه‌ای دادیم تا اگر تمایل به حضور دارند کد مهمان بگیرند. 30 تا 40 درصد سالن‌های بزرگ پر می‌شود. از چهاردهم بهمن آثار در فضای مجازی پخش خواهد شد و جدول پخش آنها از طریق سه پلتفرم اطلاع‌رسانی می‌شود. پلتفرم های تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران میزبانان آنلاین این رویداد خواهند بود.‌ برای همه مهمانان جشنواره کد تماشای آثار در فضای مجازی ارسال و فروش مجازی آثار در این پلتفرم‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. تلویزیون تئاتر برای مهمانان جشنواره در نظر گرفته شده و برای تماشاگران مردمی امکان تماشا با خرید بلیت امکان‌پذیر است.‌ تبلیغات محیطی را نیز از امروز شروع کرده‌ایم. در بحث نمایش خیابانی روبه‌روی تالار رودکی، آبنمای بزرگ بازار بزرگ ایران‌مال آثار ارائه می‌شود.

مسافر آستانه تأکید کرد: در هر بخشی تلاش کردیم که برای انتخاب آثار و داوری، یکی از افراد مؤثر در سایر استان‌ها را با خود همراه کنیم. بنا را بر این نگذاریم که هر کسی که می‌خواهد در تئاتر دیده شود باید به تهران بیاید. باید شهرستانها را ببینیم نه با یک نگاه تخفیف‌یافته بلکه با نگاهی سختگیرانه. آنها پتانسیلهای خوبی در حوزه تئاتر دارند.

وی با اشاره به بزرگداشتهای دوره سی و نهم جشنواره، بیان کرد: در مراسم اختتامیه از اختر تاجیک، که از عکاسان قدیمی تئاتر است و از همایون علی‌آبادی، از اصحاب نقد، تجلیل خواهیم کرد. بهرام ابراهیمی، از بازیگران قدیمی تئاتر و تلویزیون، نیز مورد تجلیل قرار خواهد گرفت. همچنین جمشید داورپناه، از هنرمندان خراسان شمالی، هم تقدیر خواهد شد.

بخش بعدی نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی جشنواره، پیش از طرح پرسش اول بیان کرد: یازدهم بهمن در سالن انتظار راه آهن تهران بخش پوستر و عکس را خواهیم داشت، یعنی تلویزیون راه آهن پایگاه افتتاح بخش پوستر و عکس ما خواهد بود.

حسین مسافر آستانه درباره بودجه گفت: من در مصاحبه‌ای گفتم که بودجه پیشنهادی ما 5 میلیارد بیشتر است ولی در جلسات 5 میلیارد و 200 میلیون تومان مصوب شد و بودجه جشنواره همین است. کار بر همین اساس برنامه‌ریزی شده و لازم است که به نقش انجمن هنرهای نمایشی اشاره کنم، زیرا متفاوت‌تر از گذشته بوده است. پشتیبانی‌ از انجمن بی‌سابقه بوده و از همکار خوبم آقای بصیرت برای همراهی‌شان تشکر می‌کنم.

وی درباره امنیت آثار در فضای مجازی گفت: بنا را بر این گذاشتیم که آثار حفاظت‌شده در ۲۴ ساعت حق پخش داشته باشند و بعد برداشته شوند. نگاه ما این بوده که به این ۲۴ ساعت به عنوان فرصت توجه شود و حساسیتی که تهیه‌کنندگان سینما دارند ما در تئاتر نداریم. این فرصت ۲۴ ساعته بیشتر یک فرصت تبلیغاتی است. اگر آثار ضبط شوند، با اجرا در صحنه مغایرتی ندارند. اگر تئاتر 10 بار هم از فضای مجازی پخش شود، علاقه‌مند تئاتر دوست دارد که به صورت زنده آن را ببیند. تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ابتلای به کرونا نیز اندیشیده‌ایم. اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد، کار آن سالن را متوقف خواهیم کرد و در این زمینه از متخصصان امر مددجویی می‌کنیم.

مسافر آستانه درباره بخش های اضافه شده به جشنواره توضیح داد: برای هر بخش جشنواره باید دو نگاه داشته باشیم، یعنی ببینم ظرفیت آن بخش در تئاتر کشور به چه صورت است. اگر آن ظرفیت حداقلی است نباید در جشنواره باشد. ما امسال تله‌تئاتر را اضافه کردیم تا در این بخش به ضرورت تعطیلی توجه کنیم. تله‌تئاتر زمانی در جشنواره وجود داشته ولی به دلایلی حذف شده است. اگر آثاری در بازه 10 ساله در این بخش تولید شده باشد به آن توجه می‌کنیم. در این دوره با همه مصیبتهای کرونا، شاهد یادآوری برخی فرصتها هم بودیم و این آثار باید در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد. سال‌هاست که پلتفرم‌هایی در جهان به تئاتر اختصاص دارد ولی در ایران این‌طور نیست و بنا به شرایط باید به آن توجه کنیم. همه جوانب امر را سنجیدیم و با متخصصان این حوزه گفتگو کردیم و با وجود این، امکان خطا را از خود سلب نمی‌کنیم و این یک تجربه است که باید اتفاق بیفتد.

مسافر آستانه ادامه داد: این روزنه جدیدی است و باعث ایجاد فرصت برای تماشای آثار در فضای مجازی می‌شود. به دلیل اهمیت و توجه به ظرفیت هنر حرکت و بدن به این بخش پرداختیم. در این حوزه ظرفیت زیادی داریم ولی برنامه‌ریزی‌‍ وجود ندارد. جمع‌بندی دیرهنگام باعث شد که برخی بگویند جشنواره برنامه‌ریزی ندارد ولی این بخش یک ضرورت و فرصت است و تعریف درستی از آن ارائه نشده است. به همین دلیل در بررسی‌ها به آثار نگاه کردیم و دیدیم که هیچ‌کدام تعریف درستی از این هنر به عنوان نمایش نداشته و به این جمع‌بندی رسیدیم که این بخش باید در طول سال آموزش داده شود. حرکت‌های بدنی که در ورزش و آنچه در برنامه‌هایی نظیر «عصر جدید» دیده می‌شود در حوزه هنر بدن نیست. با این حال به این بخش بی‌توجهی نمی‌شود. تئاتر فیزیکال سال‌هاست که در دنیا جایگاه دارد. امیدوارم این اقدام سبب شود که به تعریف درستی از هنر بدن به ویژه از سوی دانشگاهیان برسیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره علت برگزاری جشنواره در شرایط کرونا گفت: سایر فعالیت‌ها خودشان را با شرایط تطبیق داده‌اند و مردم به زندگی خود ادامه می‌دهند. پس نمی‌‌توان گفت که تئاتر کار نکند. ضمن اینکه وزارت بهداشت از دوستان تست گرفته و نمی‌‌توان گفت که از تماشاگران هم تست بگیرد. جشنواره یک فرصت است برای آنهایی که در طول سال گذشته در صحنه بودند. هنرمندان تئاتری مطالباتی دارند و درست نیست آنهایی که در خانه نشسته‌اند، مطالباتی داشته باشند، زیرا عده‌ای سختی کشیدند و اثر تولید و کار کردند. حمایت از کل جامعه تئاتر تدبیر دیگری است که دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم عده‌ای در قبال کار نکرده توقع حمایت داشته باشند. در روزهای سخت است که هنرمند می‌تواند به کمک جامعه خود بیاید، زیرا در روزهای خوش همه حضور دارند. البته کار کردن در همه زمان‌ها ایثار است ولی عده‌ای در این شرایط سخت جانانه کار کردند. آنهایی که در طول این سال سخت با همه مشقات کار کردند، اقدامشان ارزشمند است. درباره هم‌زمانی با جشنواره فیلم فجر هم باید بگویم که این امر مختص امسال و سال گذشته نیست، بلکه در دوره‌های گذشته هم چنین بوده اما هیچگ‌اه علاقه‌مندان به تئاتر به آن بی‌توجهی نکرده‌اند. تئاتر همیشه تماشاگران خود را داشته است، نه تنها برگزاری جشنواره فیلم فجر بلکه هیچ اقدامی این موضوع را تحت‌الشعاع قرار نداده است.

حضور بخش «سرباز انقلاب» را در جشنواره تئاتر فجر گرامی می‌داریم

در پایان این نشست خبری پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور مرضیه پوراکبری، همسر شهید مدافع سلامت غلامرضا فخری؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند، مشاور دبیر جشنواره و قادر آشنا رونمایی شد.

انتهای پیام

نظر شما