شناسهٔ خبر: 45350477 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بهبود عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

می توان گفت به سبب اعمال ضریب ۷۵ درصدی به جای ضریب ۸۰ درصدی و همچنین با کاهش نرخ دلار، قیمت پایه شمش در بورس کالا ۱۶ درصد کاهش یافت و شاهد بهبود معاملات شمش بورسی بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بعد از سه هفته نبود تقاضا برای بیش از ۹۰ درصد از حجم عرضه شمش بلوم در بورس کالا، روزگذشته در این بازار فیزیکی حدود ۸۰ درصد از شمش های بلوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. می توان گفت به سبب اعمال ضریب ۷۵ درصدی به جای ضریب ۸۰ درصدی و همچنین با کاهش نرخ دلار، قیمت پایه شمش در بورس کالا ۱۶ درصد کاهش یافت و شاهد بهبود معاملات شمش بورسی بودیم.

البته نکته حائز اهمیت این است که بیش از ۵۰ درصد شمش های عرضه شده معامله شدند با این حال نرخ پایه عرضه ها در هفته پیش رو برحسب شیوه نامه بار دیگر براساس ضریب ۸۰ درصد تعیین خواهد شد اما فعالان بازار فولاد اعتقاد دارند به علت روند نزولی اخیر نرخ محصولات صادراتی منطقه  CIS هنوز هم انتظار برای افت بیشتر نرخ دلار نیمایی با وجود توقف روند ریزشی آن وجود دارد، به نظر می‌رسد با وجود احتمال رشد نسبی قیمت پایه شمش در معاملات هفته آتی بورس کالا، بازهم شاهد بهبود نسبی معاملات این محصول در هفته آینده باشیم.

و اما نکته دیگر این است که قیمت پایه مقاطع طویل فولادی به دلیل نبود تقاضا بیش از ۹۹ درصد حجم عرضه این مقاطع در معاملات سه هفته گذشته بورس کالا، براساس ضریب ۷۵ درصد نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS تعیین شده است و نرخ پایه میلگرد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان یعنی حدود ۲۰۰ تومان پایین‌ تر از متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد خواهد بود؛ به همین سبب احتمال بهبود معاملات مقاطع در این چند روز وجود دارد و اگر بخش زیادی از حجم عرضه معامله شود، کم نیست.

 و اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا بهبود این هفته معاملات محصولات طویل فولادی (شمش و مقاطع) در بورس کالا به بازار آزاد نیز کشیده خواهد شد؟ و اما در پاسخ به این سوال می توان گفت این احتمال وجود دارد که تا زمانی به سبب شرایط آب‌ وهوایی و و از آن مهم تر انتظارات کاهش برای نرخ دلار، تقاضای اندکی را در بازار فولاد مشاهده کنیم و بازار آهن همچنان در رکود به سر خواهد برد و احتمال دارد در بهترین حالت، شاید در آینده نزدیک شدت این رکود کمی کمتر شود. و اما برخی احتمالات حاکی از آن است که اگر تقاضای مصرفی برای محصولات فولادی افزایش یابد خصوصاً برای تامین مصالح ساختمانی در ورود به سال جدید و بعد از تعطیلات سال نو که از سر گرفته خواهند شد بازار فولاد از اواخر این ماه بار دیگر بهبود خواهد یافت.

نظر شما