شناسهٔ خبر: 45342714 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم عنوان کرد:

حضرت ام البنین(س)، اُسوه همه مادران و همسران شهدا

مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: حضرت ام البنین(س)، اُسوه ی همه مادران و همسران شهدا تا روز قیامت است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین «حمید رضا مطهری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) که به همین مناسبت "روز تکریم مادران و همسران شهدا" نامیده شده اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) سال‌ها پس از شهادت حضرت فاطمه(س) به دنبال ازدواج با بانویی بودند که دارای اصالت و شرافت خانوادگی باشد، از این رو به برادرشان عقیل که دارای علم انساب بودند، فرمودند که فردی شجاع، دارای شرافت و اصالت خانوادگی در میان عرب را برای ازدواج معرفی کند که ایشان هم "فاطمه کلابیه" فرزند حزام بن خالد را معرفی کردند.

 

مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم افزود: آن چه از منابع تاریخی به دست می آید این که همه اجداد پدری و مادری حضرت ام‌البنین (س) در میان عرب و منطقه حجاز به شرافت و اصالت و جوانمردی و شجاعت و سخاوت مشهور بوده اند، کما این که از جمله صفات بارز این خاندان این بوده که دخترانشان، از عفت و حیای بالایی بهره مند بودند.

 


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: حضرت ام البنین(س)، از زمانی که به عقد امیرالمؤمنین(ع) درآمدند، همواره خود را کنیز فرزندان فاطمه (س) عنوان می کردند ، ضمن آن که در هیچ گزارش تاریخی نیامده که کوچک ترین مشکلی میان ایشان و یا فرزندانشان با فرزندان حضرت زهرا(س) وجود داشته است.

 


وی بیان داشت: این بانوی با ادب و بسیار بامعرفت، فرزندانی تربیت کرده و تحویل جامعه اسلامی داد که در کربلا و در سخت ترین شرایط که یقین داشتند به شهادت می رسند و به خصوص در حالی که دشمن برای آن ها امان نامه آورده بود، دست از یاری ولی خدا نکشیدند و در راه حق و حقیقت جان فشانی کردند که اوج آن را در ماجرای شهادت قمر بنی هاشم (ع) می بینیم.

 


مطهری خاطرنشان کرد: ادب و معرفت و بصیرت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و برادرانش در کربلا چنان است که حتی پاسخ امان نامه دشمن را هم نمی دهند تا این که امام حسین(ع) فرمود که پاسخ بدهید و آن ها با قاطعیت و صلابت، پاسخ لازم را دادند و این ها نشان از اوج ادب، وفاداری، معرفت و بصیرت ولایی این عزیزان است که در دامان چنین مادری و البته در مکتب امیرالمؤمنین(ع) رشد یافته اند.

 


وی گفت: هیچ جای تاریخ نداریم که حضرت ام البنین(س) کوچکترین اعتراض و ناراحتی داشته باشد از این که فرزندانش در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسیده باشند.

 


وی در خاتمه  با بیان اینکه حضرت ام البنین(س)، اُسوه ی همه مادران و همسران شهدا تا روز قیامت است گفت: حقیقتاً در کرامت و بزرگواری این بانوی والامقام همین بس که فرزندی چون ابوالفضل العباس(ع) دارد که مایه فخر همه جوانمردان و آزادگان عالم تا روز قیامت است.

پایان پیام/414

نظر شما