شناسهٔ خبر: 45342355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

استفاده از فضای مجازی با هدف کاهش تجمعات برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فرصت‌ها و تهدید‌هایی به همراه دارد که توجه و آگاهی بیشتر را می‌طلبد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شیوع ویروس کرونا ضرورت استفاده گسترده‌تر از فضای مجازی برای دوری از هرگونه تجمع، سفر، دورهمی و بازارگردی‌ها در کشور ما از جمله استان گیلان (از نخستین استان‌های درگیر با کووید ۱۹) را به دنبال داشته است.

تداوم محدودیت‌های کرونایی نیز کاهش حضور فیزیکی افراد در عرصه‌های اجتماعی و ارائه خدمات و فعالیت‌های آنلاین و مجازی را در جامعه افزایش داد.

در یک سال گذشته بسیاری از این فعالیت‌ها اعم از اجرا و تماشای آنلاین فیلم و تئاتر، معرفی کتاب و کتابخوانی و انتشار آن در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه عکس، پوستر و کتاب مجازی و اجرای کنسرت‌های موسیقی به صورت آنلاین در استان گیلان انجام شده است.

لزوم تقویت و توسعه دولت الکترونیک

در این مدت همچنین استفاده از خدمات دولت الکترونیک در بسیاری مواقع از ایجاد تجمعات جلوگیری کرد، گاهی موجب دریافت خدمات سریع‌تر و آسان‌تر شد و در عین حال گاهی هم به پیام "سیستم قطعه، برو فردا بیا" انجامید.

حال آنکه توسعه دولت الکترونیک ضرورتی انکارناپذیر در دوران کرونا و پس از آن است که دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید برای کاهش مراجعات حضوری، از این بستر برای ارائه خدمات لازم به عموم شهروندان استفاده کنند.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

برگزاری تور‌های مجازی زیارت و گردشگری

بازدید مجازی از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی با مشاهده عکس‌های ۳۶۰ درجه با استفاده از فناوری تور مجازی، ایده مناسبی در دوران ممنوعیت اجرای تور‌های گردشگری در گیلان است.

هر چند گردش مجازی جذابیت بازدید حضوری را ندارد، اما در شرایط شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت بازدید و فعالیت این مراکز، می‌توان با آرامش و دقت بیشتر جزییات موزه‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری استان را تماشا و به سلامت خود و جامعه هم کمک کرد.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

تماشای آنلاین تئاتر، شرکت در مسابقات آنلاین ورزشی، آموزش‌های مجازی، دوره‌های آموزشی آنلاین و اردو‌های مجازی راهیان نور هم از دیگر اقدامات و ایده‌های متناسب با محدودیت‌های این دوران بوده است.

برگزاری نخستین برنامه راهیان نور مجازی در گیلان

محمد رحمتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به برگزاری برنامه راهیان نور مجازی در این استان گفت: ۳۱ هزار و ۶۰۰ دانش آموز دختر و پسر دوره دوم متوسطه این استان در نخستین مرحله از راهیان نور مجازی شرکت کردند.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

او افزود: نخستین مرحله اردوی راهیان نور مجازی دانش آموزی این استان در شبکه آموزشی شاد و به شکل زنده از محل گلزار شهدای رشت، مزار میرزا کوچک خان جنگلی، موزه شهدای رشت و گلزار شهدای بندر انزلی با روایتگری راویان یادگار دوران دفاع مقدس برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان تصریح کرد: برنامه راهیان نور امسال برای نخستین بار در شبکه شاد، مجازی و در چند مرحله، بهمن و اسفند امسال برگزار می‌شود.

تدریس مجازی نخبگان جهادگر گیلانی به دانش آموزان

گروهی از دانشجویان نخبه و بسیجی دانشگاه گیلان نیز با عنوان گروه دستان در اقدامی خودجوش در روز‌های کرونایی برای آموزش مجازی دانش آموزان دست به کار شدند.

این دانشجویان و نخبگان جهادگر گیلانی در این اقدام، آموزش دروس را به صورت آفلاین و آنلاین انجام می‌دهند تا دانش آموزان بتوانند در ایام قرنطینه راحت‌تر درس بخوانند.

اجرای ویژه برنامه‌های آنلاین ورزش‌های همگانی در گیلان

هیأت ورزش‌های همگانی گیلان هم در پی شیوع کرونا و تعطیلی اماکن و باشگاه‌های ورزشی، دوره‌های ورزشی آنلاین برگزار کرد.

راه اندازی سامانه‌های فروش آنلاین و کسب و کار‌های خدمات مجازی

شیوع ویروس کرونا موجب افزایش کسب و کار‌های مجازی و ایجاد سامانه‌های فروش آنلاین و استقبال مردم در مراجعه به آنها شد.

در همین مدت سامانه فروش اینترنتی بیهین و سیستم خرید آنلاین کانون فرهنگی راه شهید لاهیجان به منظور تأمین مایحتاج مردم راه اندازی شد.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

آموزش و فروش محصولات صنایع دستی گیلان در فضای مجازی

برای نخستین بار در گیلان محصولات صنایع دستی در فضای مجازی به فروش رسید.

علیرضا مهرگان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با اشاره به اهمیت رواج محصولات سنتی گفت: برای نخستین بار در گیلان هنرمندان صنایع دستی این شهرستان محصولات خود را در فضای مجازی به فروش می‌رسانند.

او با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاه‌های صنایع دستی برگزار نمی‌شود، افزود: هنرمندان می‌توانند محصولات خود را در فضای مجازی به نشانی gilikala.com به معرض نمایش و فروش بگذارند.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا تصریح کرد: آموزش صنایع دستی نیز در همین سایت برای علاقه‌مندان به هنر‌های صنایع دستی برگزار می‌شود.

افزایش چشمگیر خرید اینترنتی مردم گیلان در دوران کرونا

فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان نیز گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا و پیرو مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت و مقابله با کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، خرید اینترنتی مردم گیلان افزایش چشمگیر داشت.

او افزود: در این مدت رتبه استان گیلان در کسب و کار برخط از جایگاه هشتم به جایگاه اول تا پنجم در کشور رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه همه کسب و کار‌های مجاز آنلاین استان، مجوز اعتماد الکترونیک یا‌ ای نماد (e-nemad) دارند، اظهار داشت: صاحبان این نوع کسب و کار با استفاده از درگاه‌های بانکی خرید و فروش کالا را انجام می‌دهند.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

هشدار‌های پلیس در خصوص سرقت‌های اینترنتی

از سوی دیگر پلیس فتا بار‌ها به شهروندان در خصوص کلاهبرداری و سرقت‌های اینترنتی هشدار داد.

وقوع موارد متعدد کلاهبرداری با ترفند فروش اینترنتی، باند‌های حرفه‌ای فیشینگ، ارسال پیامک‌های جعلی، تماس‌های دروغین تلفنی برای دریافت جایزه از جمله تهدید‌ها و دام‌های فضای مجازی است که توجه و آگاهی شهروندان را می‌طلبد.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

انهدام باند کلاهبرداری تلفنی در شهرستان لنگرود

در همین راستا سرهنگ مجید نیکویی، فرمانده انتظامی لنگرود از شناسایی و دستگیری اعضای باند کلاهبرداری تلفنی در این شهرستان خبر داد.

او افزود: در پی اعلام شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری تلفنی از آنها توسط افرادی ناشناس، رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی لنگرود با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا با تحقیقات فنی ۳ متهم را در خصوص این پرونده‌ها شناسایی کردند، اظهار داشت: مأموران پس از هماهنگی با مرجع قضایی، یکی از متهمان این پرونده‌ها را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

سرهنگ نیکویی ادامه داد: ۲ همدست دیگر این متهم نیز دستگیر و در بازرسی از مخفیگاهشان تعدادی گوشی هوشمند و ساده، سیمکارت و سلاح سرد کشف شد.

او تصریح کرد: متهمان در تحقیقات پلیس به کلاهبرداری ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال از ۸۳ نفر با ارسال پیامک و تماس‌هایی مبنی بر برنده شدن آنها در مسابقات اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی لنگرود یادآور شد: متهمان وجوه دریافتی از مالباختگان را پس از انتقال به کارت‌های عابر جعلی صرف خرید سکه و طلا، برنج و گوشی هوشمند می‌کردند.

سرهنگ نیکویی با اشاره به اینکه متهمان ۳۲، ۳۷ و ۴۲ ساله پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند، از شهروندان خواست: هرگز به پیامک‌های غیرواقعی و پیشنهاد‌های واهی و عوام فریبانه توجه نکنند.

فرصت‌ها و تهدید‌های استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا

فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی یکسان دیده شود

کاهش تجمعات و لزوم فاصله گذاری اجتماعی در حدود یک سال گذشته برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضرورت استفاده بیشتر از فضای مجازی را موجب شد.

تهدید‌ها و آسیب‌های آن در حوزه فردی که نباید غافل بود شامل کمرنگ شدن ارتباطات خانوادگی، اتلاف وقت، ضرر‌های اقتصادی، عوارض جسمی و روانی و آسیب‌ها و چالش‌های فرهنگی و تربیتی است که لزوم هدفمند‌سازی و نظارت بیشتر در استفاده از فضای مجازی را گوشزد می‌کند.

از جمله فرصت‌ها و مزایای فضای مجازی هم توسعه بخش خدمات، بهبود بهره وری و رشد اشتغال و کسب و کار، تسهیل ارتباطات اجتماعی و فرهنگی است که در زمان محدودیت‌های کرونایی و سبک جدید زندگی کاربرد بیشتری داشت.

بنابراین استفاده ناگزیر از فضای مجازی در دوران کرونا با خود فرصت‌ها و تهدید‌هایی برای جامعه امروز به همراه داشته است که توجه و آگاهی بیش از پیش مردم و متولیان امر را طلب می‌کند.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

نظر شما