شناسهٔ خبر: 45342237 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نشانه‌های اولیه سرطان چیست؟

هر یک از سرطان‌ها با علائم خاصی همراه بوده که تشخیص آن‌ها برای پیشگیری و درمان موفق این بیماری ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر افراد در سراسر جهان است، اما اگر به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر می‌شود. این بیماری می‌تواند بر بافت‌های مختلف بدن تاثیر بگذارد و باعث بروز علائم مختلف شود. در ادامه به بررسی تعدادی از علائم اولیه سرطان می‌پردازیم:

بروز تغییرات روی پوست

به وجود آمدن یک لکه جدید روی پوست که اندازه، شکل و رنگ آن تغییر می‌کند، ممکن است نشانه سرطان پوست باشد. این لکه‌ها معمولاً شبیه لکه‌های دیگر روی بدن نبوده و از نظر ظاهری با آن‌ها متفاوت هستند. به طور کلی در صورتی که لکه‌ها یا زخم‌های روی پوست نامتقارن و دارای لبه‌های نامنظم و رنگ غیر یکدست باشند، افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا با نمونه برداری احتمال ابتلا به سرطان پوست بررسی شود.

کاهش وزن

زمانی که افراد رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند یا ورزش می‌کنند ممکن است لاغرتر شوند. علاوه بر این زمانی که فرد به استرس یا مشکلات تیروئیدی مبتلا باشد نیز ممکن است دچار کاهش وزن شود، اما کاهش وزن پنج کیلوگرم یا بیشتر بدن بدون دلیل خاصی طبیعی نیست و ممکن است جزو علائم اولیه سرطان‌های لوزالمعده، معده، مری، ریه یا انواع دیگر سرطان باشد. سرطان باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود. در این صورت عضلات تحلیل می‌روند و هورمون‌های تنظیم کننده اشتها نیز مختل می‌شود. علاوه بر این یک تومور در حال رشد مقدار انرژی مصرفی در حالت استراحت را نیز افزایش می‌دهد.

تب

افزایش دمای بدن معمولاً اتفاق بدی نیست و گاهی اوقات به معنای مقابله بدن با نوعی عفونت است و حتی احتمال دارد عوارض جانبی نوعی داروی مصرفی باشد، اما در صورتی که دمای بدن کاهش پیدا نکند و دلیل مشخصی نیز نداشته باشد ممکن است علامت سرطان خون، لوسمی یا لنفوم باشد. تب در افرادی که سرطان دارند یک علامت است به این معنا که سرطان به یک منطقه جدید گسترش یافته است.

خستگی

عوامل زیاد باعث بروز خستگی در فرد می‌شود که اکثر این موارد جدی نیستند، اما خستگی می‌تواند یکی از علائم اولیه بعضی سرطان‌ها مانند سرطان خون باشد. همچنین سرطان‌های معده و روده بزرگ ممکن است باعث از دست دادن خون شود که فرد متوجه آن نمی‌شود خستگی ناشی از سرطان اغلب پس از یک خواب با کیفیت نیز از بین نمی‌رود و بیشتر طول می‌کشد.

سرفه

سرفه همراه با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی، طی یک یا دو هفته برطرف می‌شود، اما سرفه مداوم که مدت زمان طولانی باقی بماند می‌تواند نشانه سرطان ریه باشد. اگر به تازگی با سرفه کردن مواجه شده‌اید که تسکین پیدا نمی‌کند، ممکن است نشانه اولیه ابتلا به سرطان ریه باشد. اگر سرفه با خون یا مقدار غیرمعمول خلط همراه باشد وقت آن رسیده که فرد مبتلا به پزشک مراجعه کند. تنگی نفس یا از نفس افتادن سریع نیز یکی از نشانه‌های سرطان ریه محسوب می‌شود. اگر سرطان ریه باعث انسداد یا تنگ شدن راه هوایی شود، یا مایعات ناشی از تومور ریوی در قفسه سینه تجمع پیدا کند ممکن است تغییراتی در تنفس ایجاد شود.

تغییرات بافت سینه

بیشتر تغییرات به وجود آمده در بافت سینه نشانه سرطان نیست، اما لازم است افراد در صورت مشاهده تغییرات خاص در بافت سینه به پزشک مراجعه کنند. فرورفتگی یا کشیدگی پوست سینه می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان سینه باشد البته کشیدگی پوست می‌تواند ناشی از ایجاد توده‌های خوش خیم در سینه نیز باشد. علاوه بر این تورم سینه می‌تواند نشانه بروز توده سرطانی باشد. دیگر علائم سرطان سینه شامل احساس درد و عدم التیام آن، ترشحات ناگهانی و بی علت، التهاب، قرمزی یا تیره شدن پوست سینه و وجود جوش یا زخم روی پوست می‌شود.

نظر شما