شناسهٔ خبر: 45342213 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ناآگاهی موجب جا به جا شدن مرز‌های زیبایی شده است

یکی خطر مرگ را به بهای زیبایی و دیگری به بهای پول در آغوش می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حتی کرونا هم نتوانسته با همه ویرانگری اش مفاهیم ارزشمند زندگی را توجیه کند. بر خلاف انتظارم کلینیک دندانپزشکی شلوغ و پر هیاهو بود. انگار نه انگار کرونایی هست که می‌تواند عامل مرگ شود.

بخشی از شلوغی بابت این بود که بسیاری از مراجعه کنندگان طرف قرارداد بیمه‌های تکمیلی مختلف، به علت ترس از کرونا در روز‌های پایانی مراجعه کرده بودند و اصرار داشتند به هر نحو ممکن از تمام سقف بیمه شان در مدت باقی مانده استفاده کنند.در میان این هیاهو، بانویی که بیمه‌ای نداشت و مشخص بود درد دندان کلافه اش کرده از قیمت عصب کشی دندان پرسید و بعد از شنیدن قیمت کلافه‌تر از قبل به سمت در خروجی رفت.

در حالی که به درد دندان و بی پولی فکر می‌کردم مرد جوانی سراغ متصدی پذیرش آمد و پرسید کار‌های زیبایی هم در اینجا انجام می‌شود؟ و متصدی پذیرش با آب و تاب از اعمال زیبایی با قیمت‌های بسیار بالا گفت و مراجعه کننده به علامت تایید سرش را تکان داد و خواست پزشکی که اعمال زیبایی را انجام می‌دهد ببیند.

بعد از آن مرد جوان، بانوی جوانی راجع به اعمال زیبایی دندانپزشکی پرسید و بعد از شنیدن قیمت‌ها و توضیحات خواست معاینه شود با پزشک صحبت کند.

کاهش آمار مراجعه کنندگان به دندانپزشکی از بی پولی است یا کرونا؟

وقتی درباره تعداد مراجعه کننده‌ها نسبت به قبل و بعد از کرونا از متصدی پرسیدم گفت: تعداد کمتر شده، اما! با توجه به شرایط، مراجعه کننده‌های بسیاری داریم و من علت کم شدن مراجعه کنندگان را بی پولی می‌دانم نه کرونا.

کاهش آمار مراجعه کنندگان به دندانپزشکی از بی پولی است یا کرونا؟

بیشتر بیماران اینجا بیمه‌های تکمیلی دارند و به نظر من آمار مراجعه کننده‌هایی که با تعرفه آزاد هزینه پرداخت می‌کنند کمتر شده است. البته تعداد انگشت شماری هم به دلیل کرونا می‌ترسند. ولی در کل انگار کسی نمی‌ترسد، چون کار‌های غیرضروری بسیاری هم انجام می‌شود.

برخی به خودشان آسیب می‌زنند قبل از اینکه کرونا فرصت عمل بیابد

مساله وقتی برایم شگفت انگیز‌تر شد که پی بردم برخی برای زیبایی حاضر می‌شوند دندان‌های سالمشان تراش داده شود و روی آن‌ها روکش قرار بگیرد و به این طریق حتی به خودشان و دندانشان آسیب وارد می‌کنند قبل از این که کرونا وارد عمل شود.

عده دیگری که می‌خواهند هر طور شده رنگ دندان هایشان را سفید کنند و برخی اصرار بر تغییر فرم دندان‌ها و داشتن دندان‌هایی مانند هنر پیشه‌ها دارند. همه این اصرار‌ها برای زیبایی دندان‌ها در شرایطی انجام می‌شود که پوشش ماسک تبدیل به اجباری برای زندگی شده و دهان یکی از اصلی‌ترین راه‌های ورود کرونا به بدن است.

وقتی از بانویی که برای اعمال زیبایی روی دندان هایش اقدام کرده بود و حالا دندانهایش تراش خورده بود و به گفته خودش برای نصب روکش لحظه شماری می‌کرد پرسیدم نگران کرونا نیستی؟ گفت: ما باید به حضور کرونا عادت کنیم، نمی‌توان زندگی را تعطیل کرد، برای من زیبایی مهم است و فکر می‌کنم امروز باید زیبا باشم شاید تاثیرات منفی کرونا تا ۱۰ سال دیگر باشد و مطمئنا ۱۰ سال و حتی شاید ۲ سال دیگر زیبایی برای من جلوه امروز را نداشته باشد، بعد هم به نظر من هر کسی یک بار می‌میرد و طریق آن یک بار را خودش انتخاب نمی‌کند، پس بهتر است چه با کرونا چه بی کرونا در لحظه‌ها زندگی کرد.

برخی به خودشان آسیب می‌زنند قبل از اینکه کرونا فرصت عمل بیابد

البته این بانوی جوان به خوبی می‌دانست در چنین شرایطی و در چنین مکان شلوغی احتمال ابتلا به کرونا برای خودش و اطرافیانش بالا می‌رود معتقد بود: ما مردم از جمله خودش نگاهی همچون سیاستمداران به کرونا داریم و هر موقع به نفعمان باشد خطرات کرونا را جدی می‌گیریم و هر موقع ضرورت ایجاب کند بی خیال کرونا دل به دریا می‌زنیم و آنچه می‌خواهیم انجام می‌دهیم.

در کل به عنوان فردی تحصیل کرده نسبت به خطرات کاری که می‌کرد ناآشنا هم نبود.

بهای گزافی که دندانپزشکان برای کرونا پرداخت کردند

در کل اعمال زیبایی دندانپزشکی هم مانند دیگر اقدامات و جراحی بسیار مورد توجه است. مراکز دندانپزشکی شیراز از دیر باز به عنوان شهری که قطب پزشکی جنوب کشور است مراجعه کنندگان بسیاری از استان فارس پهناور و همین طور استان‌های همجوار جنوبی و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشته اند.اما کرونا و بسیاری از مسائل سیاسی در کاهش تعداد مراجعه کنندگان غیر بومی داشته است.

دکتر نازیلا شهبازی عضو هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دندانپزشکی هم مانند بسیاری از مشاغل تحت تاثیر شرایط تحمیل شده کرونا قرار گرفت، شرح داد: در شرایط کرونایی هزینه‌های گزافی به دندانپزشکان تحمیل شد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هزینه بر است از طرفی تعرفه‌ها سرجای خودش مانده، نوسان ارز و وابستگی مواد و ابزار دندانپزشکی از دیگر مشکلات دندانپزشکان است.

بهای گزافی که دندانپزشکان برای کرونا پرداخت کردند

در ابتدای ورود کرونا به کشورمان مطب‌های دندانپزشکی مانند بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و چند مرکز درمانی به ارایه خدمت می‌پرداختند که خود این امر باعث تجمع بود و به نظر من تاثیر تعطیلی مطب‌ها را نمی‌توان مثبت برشمرد. ضمن اینکه بسیاری از مشاغل به نحوی حمایت شدند، اما دندانپزشکان نه تنها حمایت نشدند بلکه مالیات و تعرفه سرجای خودش ماند.

دندانپزشکان مقصر ناتوانی مردم در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی اند؟

رییس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران شعبه فارس با قبول این موضوع که پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی هم برای بسیاری دشوار است و برخی حتی توان مراجعه به دندانپزشک برای اعمال ضروری را هم ندارند، افزود: مقصر دندانپزشک نیست که مردم توان اقتصادی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند شورای بیمه سلامت تعیین می‌کند درحالی که نظام پزشکی باید تعیین کننده باشد و تعرفه‌های تعیین شده با توجه به هزینه‌ها واقعی نیست.

به نظر این دندانپزشک شیرازی تعریف اورژانس دندانپزشکی دامنه گسترده‌ای دارد و بعضی وقت‌ها حتی یک عمل زیبایی می‌تواند زندگی فرد را از نظر روحی تغییر دهد.

البته دکتر شهبازی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری می‌داند و معتقد است باید با کسی که در این باره کوتاهی دارد برخورد جدی شود. هر چند در دندانپزشکی عرضه برحسب تقاضا صورت می‌گیرد و از ابتدای کرونا به همه همکاران دندانپزشکان توصیه شد کار‌های ضروری را انجام دهند.

ناآگاهی باعث جا به جایی مرز‌های زیبایی در دندانپزشکی شده است

دکتر نازیلا شهبازی عضو هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران درباره علت انجام اعمال زیبایی آن هم با وجود کرونا گفت: مردم می‌چرخند و در دنیای مجازی آنچه می‌بینند می‌خواهند، به نوعی می‌توان گفت فریب می‌خورند. در دنیای امروز مفاهیم زیبایی جابه جا شده است، این مساله نه تنها در دندانپزشکی بلکه در سایر جراحی‌های زیبایی هم به بحران تبدیل شده است.

ناآگاهی باعث جا به جایی مرز‌های زیبایی در دندانپزشکی شده است

دکتر شهبازی عنوان کرد: آگاهی رسانی‌های ضعیف از طریق رسانه‌های مختلف به این موضوع دامن زده کم کاری انجمن‌های مختلف مرتبط و حتی کم کاری دانشگاه‌ها باعث شده مردم درباره مفاهیم زیبایی در دندانپزشکی ناآگاه باشند و ندانند هر عمل زیبایی را نمی‌توان برای هر فردی انجام داد و نباید فریب هر تبلیغی را خورد.

کرونا با دندانپزشکان هم تعارف ندارد

عضو هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران با بیان اینکه در چنین شرایطی رعایت فاصله گذاری حتی از انجام ندادن اعمال زیبایی مهم تر است و دندانپزشکان باید با رعایت فاصله زمانی مناسب برای تاثیر مواد ضدعفونی کننده و استریل بیماران را ببینند گفت: وضعیت اقتصادی باعث می‌شود دندانپزشک در چنین شرایطی آنچه نباید انجام دهد، انجام دهد هر چند خود دندانپزشک هم در شرایط خطرناک است و ما می‌بینیم آمار مبتلایان و حتی فوتی‌ها در حال بالا رفتن است. ما آمار نداریم، چون بسیاری نمی‌خواهند این موضوع را علنی کنند اما! آمار مبتلایان و فوتی‌ها دندانپزشک هم در حال بالا رفتن است.

دکتر شهبازی گفت: نظارت بر عهده انجمن نیست و وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است، ولی در کل نظارت باید به گونه‌ای باشد که با آموزش همراه باشد و کیفیت را اساسی تغییر دهد نه اینکه نظارت فقط اثر تنبیهی داشته باشد.

کرونا با دندانپزشکان هم تعارف ندارد

مشکلات جامعه دندانپزشکی امروز اساسی و زیر ساختی است

به نظر او مشکلات امروز جامعه دندانپزشکی اساسی و زیر ساختی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها از طرف دیگر ورود تعداد بالای فارغ التحصیلان دندانپزشکی داخل و خارج به بازار کار عنوان کرد.

عضو هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران گفت: وقتی تعداد دندانپزشک بیش از آنچه می‌شود که جامعه نیاز دارد حاصلش کاهش مراجعه کننده‌های دندانپزشکی و روی آوردن دندانپزشکان به درمان‌های غیرضروری برای منافع اقتصادی می‌شود.

این دندانپزشک قبول دارد که وجدان کاری خود باید مانع انجام هر کار غیرضروری بشود، اما معتقد است: برای رفع مشکلات باید ریشه‌های اساسی علت به وجود آمدن را بررسی کرد.

تاکید بر انجام اعمال دندانپزشکی ضروری

دکتر علی امامی کارشناس شورای حل اختلاف سازمان پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه توصیه ما به همکاران و مردم انجام کار‌های ضروری است و کار‌های غیر اورژانسی را توصیه نمی‌کنیم، گفت: متاسفانه تمایل بسیار برای انجام کار‌های زیبایی بسیار است و همکاران ما مراعات نمی‌کنند.

نایب ریس انجمن دندانپزشکی ایران شعبه فارس هم بر این نکته تاکید کرد: در انجام اعمال زیبایی دندانپزشکی باید این مطلب را در نظر گرفت یک نسخه را برای همه نمی‌توان پیچید، و در درمان زیبایی نکات بسیاری را باید در نظر گرفت که از جمله آن‌ها ویژگی‌های چهره فرد است، از طرفی اگر برای شخصی که با بی نظمی دندان‌ها رو به رو است، قبل از درمان، اعمال زیبایی روی دندان‌ها انجام دهد مشکلاتش حادتر می‌شود، یا کسی با وجود مشکلات پوسیدگی دندان‌های عقب اقدام به اعمال زیباسازی دندان‌ها جلو می‌کند کار غلطی انجام می‌دهد.

دکتر امامی گفت: باید این مطلب را در نظر داشت که با هر تبلیغ و هر تصویری نباید اقدام به عمل زیبایی کرد و باید در انجام اعمال زیبایی قبل از هر کاری نظر کارشناسان صاحب نظر را برای مطمئن شدن از تاثیر اقدام پرسید.

کارشناس شورای حل اختلاف نظام پزشکی فارس افزود: نکته‌ای که این روز‌ها باید مدنظر قرار گرفت این است که ما به ویژه در زمینه زیبایی با دخالت افراد غیر کارشناس رو به رو هستیم و مراجعه کننده باید مطمئن از صلاحدید دندانپزشک باشد، نه این که بپذیرد در آرایشگاه زنانه به سفیدکردن دندانش اقدام کند.

این دندانپزشک شیرازی اضافه کرد: فضایی که راه افتاده این است که به بیمار اطلاعات غلط داده می‌شود که فلان ماده خارجی و فلان روش و ابزار را استفاده می‌کنیم در صورتی که دندانپزشک توانمند روی موادش شعار نمی‌دهد، چون می‌داند با ماده متوسط هم می‌تواند کار عالی ارائه دهد و آن علم و توانمندی است که پشتوانه کار خوب است.

تاکید بر انجام اعمال دندانپزشکی ضروری

نایب رئیس انجمن دندانپزشکی ایران شعبه فارس بیان کرد: آنچه در شکایت‌های زیبایی دیده می‌شود وعده‌های عجیب و غریبی است که به فرد مراجعه کننده داده می‌شود. فریب خورده‌ها، فریب فضای پر زرق و برق فضای مجازی را خورده اند در صورتی که هیچ دندانپزشکی احتیاج به اغراق کردن در فضای مجازی ندارد و کار خوبش بهترین تبلیغ اوست و از فضای مجازی به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی استفاده می‌کند، از طرفی ما با شاکیانی رو به رو می‌شویم که برایشان شفاف سازی نشده و دچار سوءتفاهم شده اند و توقع دیگری داشته اند و به نتیجه دیگری رسیده اند.

همزیستی یا مبارزه با کرونا؟

اعمال دندانپزشکی زیبایی و غیرضروری مشتی از خروار است. در دنیای امروز کمتر کسی است که از قدرت ویرانگری کرونا مطلع نباشد، ولی گویا هنوز بسیاری نمی‌دانند یا نمی‌خواهند باور کنند که برای مقابله با کرونا و کاهش قدرتی که در نشر دارد همتی بلند لازم است.

گویا زندگی در شرایط کرونایی به آن سو می‌رود که بی تفاوت به اثرات مخربش ادامه داشته باشد و برای برخی شرایط به سمت عادی شدن پیش می‌رود. در حالی که کرونا همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد و معلوم نیست تا کی به ویرانگری اش ادامه می‌دهد.

گزارش از راضیه جوینده

انتهای پیام/

نظر شما