شناسهٔ خبر: 45341889 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بوهای عجیب و غریبی که بعد از بهبودی کرونا می‌آید

ایسنا

یک پزشک عمومی در رابطه با استشمام بوی بد بعد از بهبودی بیماران کرونایی گفت: برخی از افراد پس از بازگشت حس بویایی، بوهایی مانند بوی خاک، بوی عرق، بوی لجن، بوی بنزین و یا برخی بوی تخم مرغ را حس می‌کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پگاه ابراهیمی‌ویشکی اختلالات بویایی را در دوره پاندمی نشان دهنده ابتلا به کرونا دانست و اظهار کرد: اختلالات بویایی شامل کاهش حس بویایی و یا تغییر آن در دوره پاندمی نشان دهنده ابتلا به کرونا است مگر آن که خلاف آن ثابت شود.

بیشتر بخوانید:

بازگشت بویایی مبتلایان به کرونا چقدر طول می‌کشد؟

این پزشک عمومی با بیان اینکه در شرایط کرونایی باید اختلالات بویایی را جدی گرفت، تصریح کرد: در صورت بروز این علائم اصول قرنطینه را رعایت کنید البته در ۹۹ درصد موارد اختلالات بویایی به مرور بهبود می‌یابد و نباید نگران بود.

ابراهیمی‌ویشکی ادامه داد: در بیماران مبتلا به کرونا معمولاً ابتدا حس بویایی کاهش می‌یابد یا به طور کامل از بین می‌رود که از علائم آغاز بیماری است و امکان دارد تا چند ماه ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه پس از بازگشت حس بویایی، بیمار بوهای عجیب و غریب حس می‌کند، گفت: برخی بیماران پس از بازگشت حس بویایی، بوهایی مانند بوی خاک، بوی عرق، بوی لجن، بوی بنزین و یا برخی بوی تخم مرغ را حس می‌کنند که سبب کاهش اشتها نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کدام علائم کرونا ماندگار می‌شوند؟

این پزشک عمومی به مدت زمان بازگشت حس بویایی اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی اشخاص یک هفته و در برخی دیگر ممکن است تا ماه‌ها بهبودی حاصل نشود،  به طور کلی بازگشت کامل حس بویایی جزء علائم طولانی مدت است که به مرور زمان بهبود می‌یابد.

وی یادآور شد: برخی راهکارها شامل شستشوی روزانه بینی با سرم، استفاده از پماد ویتامین A به صورت موضعی داخل بینی، مصرف قرص امگا۳، بوییدن عصاره‌های قوی مانند قهوه، سیر، دارچین، نعنا، پیاز، ویکس، انواع گل و اکالیپتوس‌ می‌تواند تا حد زیادی بازگشت حس بویایی بیمار را سرعت بخشد.

نظر شما