شناسهٔ خبر: 45341861 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رژیم‌های غیر اصولی، تهدیدی برای سلامتی

یک متخصص تغذیه گفت: هر نوع رژیم غیر اصولی برای کاهش وزن، تضعیف سیستم ایمنی بدن را در پی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هر نوع استرس در این شرایط می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. همانطور که نوع تغذیه از نظر کیفی و کمی برای تقویت سیستم ایمنی اهمیت دارد، هر نوع تغییر منفی و غیر اصولی برای کاهش وزن تهدید سلامت بدن و تضعیف سیستم ایمنی را در پی خواهد داشت.

او افزود: در واقع چاقی یک عامل تهدید کننده سلامتی است و برای این افراد استرس خاصی به همراه دارد. در مقابل چاقی، رژیم‌های کاهش وزن در صورتی که بسیار سریع و محدودکننده باشد؛ کمبود مواد مغذی در بدن افراد را ایجاد می‌کند.

اولیایی ادامه داد: بدن برای تقویت سیستم ایمنی خود به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. با یک رژیم محدود کننده شدید، در صورتی که بدن با کمبود مواد مغذی رو به رو شود، اختلال در سیستم ایمنی حتما بروز پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در واقع صحبت ما مبنی بر عدم فعالیت یا نداشتن رژیم غذایی برای کاهش وزن نیست، بلکه داشتن یک برنامه و رژیم اصولی است که حتی در شرایط کرونا بتوانند وزن خود را کاهش دهند. توصیه می‌شود افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند با رعایت استاندارد و برنامه اصولی نسبت به کاهش ورن خود اقدام کنند و تحت هیچ عنوان به صورت خودسرانه، رژیم نگیرند.

اولیایی گفت: اگر در شرایط عادی، استاندارد کاهش وزن مشخص کرده است که در ماه حداکثر ۴ کیلوگرم کاهش داشته باشید، با توجه به شرایط و اهمیت تقویت سیستم ایمنی، حداقل استاندارد را ۲ کیلوگرم در ماه در نظر بگیرید تا دچار کمبود مواد مغذی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن نشوید. در واقع باید اصول تغذیه‌ای شامل تعادل، تنوع و تناسب را به طور خاص رعایت کنیم.

او تصریح کرد: در واقع فرد باید به صورت تدریجی هر هفته نیم کیلو کاهش وزن داشته باشد تا بتواند در هر ماه ۲ کیلو وزن خود را کم کند که فشاری هم به سیستم ایمنی بدن وارد نشود.

اولیایی در پایان توصیه کرد: رژیم کاهش وزن خود را رها نکنید، در واقع به صورت تدریجی و با رعایت اصول استاندارد وزن خود را کاهش دهید. استفاده از رژیم‌های اینترنتی، تجاری، بازاری و افراد غیرمتخصص به شدت سلامتی شما را تهدید می‌کند. سعی کنید با یک مشاور تغذیه‌ای متخصص برای کاهش وزن خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما