شناسهٔ خبر: 45341778 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ابراهیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سن بالا یکی از عوامل ایجاد سرطان است

استاد پژوهشگاه رویان گفت: سن بالا یکی از عوامل ایجاد سرطان است، هر چه سن افراد بالاتر می‌رود، جهش‌های ژنتیکی بیشتری در بدن ایجاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

مرضیه ابراهیمی، استاد پژوهشگاه رویان و مسئول کارگروه سرطان و کارگروه پژوهشی سلول‌های خون ساز و بنیادی سرطان، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سرطان یکی از مسائل مهم بهداشتی درمانی در جهان و نیز کشور ما محسوب می‌شود، به همین منظور هر سال، هفته ملی مبارزه با سرطان  با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به سرطان نحوه پیشگیری و برخورد با آن برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه سن بالا یکی از عوامل ایجاد سرطان است، افزود: هر چه سن افراد بالاتر می‌رود تغییرات و جهش‌های ژنتیکی بیشتری در بدن ایجاد می‌شود و زمینه برای ابتلا به سرطان فراهم می‌شود. از طرفی عوامل نامساعد محیطی زیادی هم در شیوع این بیماری دخیل هستند که می‌توانند موجب  ایجاد سرطان شوند. 

ابراهیمی بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان در کشور وجود ندارد زیرا همه استان‌ها در غربالگری شرکت نمی‌کنند. مشکلات ما در حوزه هایی اعم از سرطان معده در مردان و سینه در زنان بوده که بیشتر شیوع پیدا کرده است. امروزه ما توانسته ایم بسیاری از سرطان های مختلف را کنترل کنیم اما هنوز برخی از آن ها نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتری دارند.

او گفت: برای مثال در سرطان معده نوع دریافت غذایی بسیار اهمیت دارد، افراد باید سعی کنند غذاهای سالمی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. فردی که دچار سرطان شده به تنهایی سختی‌های آن را به دوش نمی‌کشد بلکه جامعه و نظام سلامت را در این موضوع دخیل می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: برای این که بتوانیم  فرد مبتلا به سرطان را به سمت درمان موفق ببریم نیاز است که تمام حوزه‌ها اعم از نظام سلامت، متخصصان، پزشکان و نیرو‌های مددکاری درگیر این موضوع شوند تا شرایط بیمار را بهتر درک کنند.

او تاکید کرد: بسیاری از افراد هنگام بروز بیماریشان به شدت سهل انگار هستند، برای مثال با دیدن علائم و نشانه های خاص مورد  غرلبالگری و آندوسکوپی قرار نمی‌گیرند.  

او بیان کرد: باید از ابتدا به دانش آموزان در کنار درس، اطلاعات کافی درباره سرطان و چگونگی مبارزه با آن داده شود تا بتوانیم به سرعت از این بیماری پیشگیری کرده و یا آن را کنترل کنیم. 

ابراهیمی تصریح کرد: سرطان فقط شیمی درمانی و پرتودرمانی نیست. علم دنیا در حوزه سرطان به قدری پیشرفت کرده است که ترجیح می‌دهد سلول درمانی انجام دهد؛ این حق مردم است که از درمان‌های نوین برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما