شناسهٔ خبر: 45341666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با وجود اعلام معافیت موقت از سوی ایالات متحده؛

سخنگوی سازمان ملل: نگرانیها از بحران یمن به قوت خود باقی است

سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید که به رغم اعطای معافیت تحریمی و موقت به جنبش انصارالله یمن از سوی ایالات متحده، نگرانی‌ها در خصوص بحران قحطی و گرسنگی در کشور جنگ زده یمن به قوت خود باقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خزانه داری آمریکا شامگاه دوشنبه (۲۵ ژانویه / ‏‬ ۶ بهمن ماه) معافیت تحریمی موقت برای جنبش انصارالله یمن صادر کرد. طبق تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا، مجوز مبادلات تجاری با جنبش انصارالله یمن تا ۲۶ فوریه (۸ اسفند) صادر شده است.

در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در سخنانی به این نکته اشاره کرد که این نهاد همچنان از نگرانی‌ها نسبت به احتمال لغو یا تعلیق مراودات تجاری با یمن به رغم معافیت تحریمی موقت ایالات متحده اطلاع دارد و اینکه این اقدام واشنگتن «ابهامات و عدم قطعیت‌های اساسی در این حوزه را برطرف نخواهد کرد».

دوجاریک در ادامه افزود: «با میلیونها شهروند [یمنی] که با خطر قحطی و گرسنگی روبرو هستند، یمن حتی نمی‌تواند از عهده یک اختلال موقت در فعالیت تجاری خود برآید و هنوز روشن نیست که این مجوز جدید [ایالات متحده] از بروز این گونه اختلال‌ها جلوگیری کند».

وی افزود: «ما به دلایل بشردوستانه همچنان خواهان لغو [تروریستی اعلام شدن جنبش انصارالله یمن] هستیم».

گفتنی است، به رغم هشدارهای سازمان ملل متحد و گروه‌های کمک رسانی مبنی بر اینکه یمن در آستانه رویارویی با یک قحطی و گرسنگی گسترده قرار دارد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین ایالات متحده درست یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا جنبش انصارالله یمن را در فهرست سیاه قرار داد.

واشنگتن با گنجاندن نام انصارالله یمن در فهرست سیاه، علاوه بر مسدود کردن تمام دارائی‌های این جنبش در خاک ایالات متحده شهروندان آمریکایی را از انجام مراوده تجاری با اعضای این جنبش منع می‌کند و ارائه پشتیبانی و تأمین منابع برای این جنبش را در زمره جرائم قرار می‌دهد.

اما مقامات سازمان ملل و گروه‌های کمک رسانی می‌گویند که گنجاندن نام انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی باعث بیم و هراس از انجام مراوده تجاری در یمن می‌شود؛ در حالی که این کشور تا حد زیادی به واردات وابسته است و بدین ترتیب شکافی ایجاد می‌شود که عملیات بشردوستانه- به رغم معافیت‌های اعطایی ایالات متحده- قادر به پُر کردن آن نیست.

شایان ذکر است که سازمان ملل متحد یمن را به عنوان بزرگترین و بدترین بحران بشردوستانه جهان معرفی می‌کند؛ کشوری که ۸۰ درصد از مردم آن به شدت نیازمند دریافت کمک‌های غذایی و درمانی هستند.

نظر شما