شناسهٔ خبر: 45341219 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صبا | لینک خبر

در گفتگو با صبا مطرح شد:

«پشت پنجره‌ها» با صدایی عجیب/ از بچه‌های مبتلا به سرطان گفتیم

مهدی ایروانی کارگردان فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» درباره ویژگی‌های این اثر و حضور آن در جشنواره‌های داخلی و خارجی توضیحاتی را ارایه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» به کارگردانی مهدی ایروانی و با نویسندگی پگاه امامی به تازگی به چندین جشنواره خارجی راه یافته و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه ارزینجان ترکیه را هم دریافت کرده است. این فیلم کوتاه همچنین در داخل کشور نیز در جشنواره «هنر زنده است» شرکت کرده است. یکی از ویژگی های این فیلم کوتاه، صداگذاری آن است که سرصحنه هیچ گونه صدابرداری انجام نشده و همه صداها در  استودیو ضبط و به کار اضافه شده است.

به همین بهانه گفتگویی با مهدی ایروانی کارگردان و زهره علی اکبری صداگذار اثر انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

مهدی ایروانی کارگردان فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» در ابتدا درباره ورودش به حوزه سینما گفت: ورود حرفه ای من به سینما با تدوین آغاز شد و در طول این سال ها دستیار افرادی چون شیرین وحیدی، یلدا جبلی و حسین زندباف بودم اما چون همیشه نگاه خیلی ایده آلیستی نسبت به کارگردانی و ساخت فیلم داشتم تاکنون فیلم سینمایی بلند نساختم چراکه دوست دارم یک زمانی فیلم بسازم که فکر می کنم دیگر کامل شده ام و می توانم فیلمی را که دوست دارم بسازم. ترجیحم این است کم کار کنم. البته در طول این سال ها کارگردان فیلم- تئاترهای بسیاری بوده ام و در حوزه تدوین نیز مشغول هستم.

وی درباره فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» توضیح داد: عنوان فارسی فیلم «پشت پنجره ها» است اما ترجمه آن به انگلیسی را به behind the glasses  تغییر دادیم. این فیلم را اوایل سال ۱۳۹۸ ابتدا در قالب یک کلیپ تبلیغاتی با موضوع مسئولیت اجتماعی ساختیم. من تبلیغات بسیار موفقی از شرکت های معتبر بزرگ دنیا با موضوع مسئولیت اجتماعی دیده بودم که خیلی از کلیپ های تبلیغاتی که صرفا تبلیغ هستند موفق تر عمل کرده بودند؛ موفق به این معنا که کلیپ هایی با این مضمون انقدر برای مخاطب جذاب هستند که یک نفر برای فرد دیگر بفرستد و به اصطلاح دست به دست شود. در بسیاری از کمپانی های موفق دنیا مثل تویوتا بخش مجزایی با عنوان مسئولیت اجتماعی وجود دارد. به عنوان مثال همین کمپانی تویوتا در آب رسانی به بخش های دوردست هند کمک می کند و یک فیلم مستند تبلیغاتی هم  از آن می سازد.

فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» درباره سرطان کودکان است

کارگردان فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» ادامه داد: در نهایت ما ساخت چنین کلیپی را به یک مجموعه پیشنهاد دادیم که مورد قبول واقع شد و زود هم مورد استقبال قرار گرفت. از همان ابتدا اجازه گرفتیم که بعدا آن را در قالب یک فیلم کوتاه ارایه دهیم و در جشنواره های مختلف فیلم کوتاه شرکت کنیم. موضوع این فیلم کوتاه درباره سرطان کودکان و ایده فیلمنامه آن برای پگاه امامی است که هم مادر است و هم دغدغه موضوعات مرتبط با کودکان را دارد و اکثر ایده ها و فیلمنامه هایش در همین چارچوب است.

این تدوینگر سینما ادامه داد: البته برای شرکت در جشنواره تغییراتی مثل گذاشتن عنوان، اضافه کردن تیتراژ پایانی و حذف پیام تبلیغاتی در انتهای فیلم، صورت گرفت. بعد از آن در جشنواره های مختلف خارجی شرکت کردیم و موفقیت هایی هم کسب کردیم مثلا در جشنواره فیلم کوتاه ارزینجان ترکیه برنده بهترین فیلم شدیم و بعد از آن در جشنواره فالودی بوداپست و آمیتی ترکیه شرکت کردیم. علاوه براین همزمان که در جشنواره ها شرکت می کردیم برخی از اکانت های معتبر دنیا در شبکه های اجتماعی ویدیوی ما را بازنشر کردند. این روزها هم فیلم ما در جشنواره زوم لهستان و جشنواره بلویت آمریکا پذیرفته شده که البته به دلیل شرایط کرونا، جشنواره زوم لهستان به تعویق افتاد و جشنواره بلویت هم غیرحضوری برگزار می‌شود.

حضور در جشنواره «هنر زنده است»

ایروانی در پاسخ به این پرسش که چرا در این مدت در جشنواره های داخلی شرکت نکرده است، گفت: قصد داشتیم در جشنواره های داخلی نیز شرکت کنیم اما زمان انتشار و تولید فیلم به هیچکدام از جشنواره هایی که قصد داشتیم در آن شرکت کنیم، نمی خورد. تولید این فیلم کوتاه در اوایل سال ۱۳۹۸ صورت گرفته بود و شرط زمانی مورد پذیرش اکثر جشنواره‌های ایرانی را دارا نبود اما خوشبختانه از لحاظ سال میلادی زمان کار ما به بسیاری از جشنواره ها می خورد. البته به تازگی در جشنواره «هنر زنده است» شرکت کرده ایم چراکه از لحاظ زمانی کار ما را قبول کردند. امیدواریم حضورمان موفقیت آمیز باشد.

این کارگردان فیلم تئاتر بیان کرد: به نظر من یکی از دلایل موفقیت «پشت پنجره ها» این بود که دید و نگاه ما از ابتدا به این اثر، یک فیلم کوتاه بود نه یک کلیپ تبلیغاتی و دقیقا با متدهای ساخت فیلم کوتاه جلو رفتیم. رامتین فیروزیان، فیلمبردار این فیلم کوتاه، یکی از بهترین فیلمبردارهای حوزه سینماست و سال گذشته جایزه بهترین عکاس سیاه سفید دنیا را گرفت و موفقیت های بین المللی بسیاری تاکنون کسب کرده است.

«پشت پنجره ها» زرق و برق ندارد

وی افزود: از همان ابتدای کار، فیلم را دکوپاژ کردیم و پلان به پلان استوری برد زدیم و در تمام مراحل ساخت از حرفه ای ترین متد و تجهیزات استفاده کردیم که با تجربه و علم و شناخت کامل از کارگردانی و همراهی و همفکری کامل با فیلمبردار همراه شده بود. این فیلم، زرق و برق ندارد چراکه خود این موضوع انقدر گویا و واضح است که احتیاجی نیست ما آن را بزک کنیم و باید به ساده ترین شکل ارایه شود. ما می توانستیم دکوپاژه های عجیب و غریب یا حرکت های دوربین آنچنانی داشته باشیم اما این کار را انجام ندادیم چراکه فکر کردیم احتیاجی به اینکارها نیست و موضوع فیلم به حد کافی خودش حس را می رساند و نیاز به حرکت عجیب غریبی نیست. قصد ما فقط دیده شدن اصل موضوع و نه دیده شدن کارگردان و فیلمبردار بود که به نظرم هم موفق شد و هرکسی کار را دید تحت تاثیر قرار گرفت.

این کارگردان تاکید کرد: البته این کار نیز مانند بسیاری از دیگر آثار با محدودیت زمانی و مالی و نیز مشکلات خودش همراه بود. برای مثال ما در بخشی از کار نور کافی و امکان استفاده از لوکیشن در روز بعد را نیز نداشتیم و هنوز چندین پلانی که در دکوپاژ دیده بودیم و استوری بورد زده بودیم، باقی مانده بود. اینجا تجربه‌ تدوین کمک شایانی به من کرد و با بازنگری ذهنی تمامی پلان هایی که گرفته بودیم یک تدوین ذهنی کردم و بنا به تایم باقی مانده فقط چند پلان ضروری را گرفتیم و در نهایت خوشبختانه کار از این کمبود زمان صدمه چندانی نخورد. یکی دیگر از ویژگی های فیلم موضوع صداگذاری فیلم بود که زهره علی اکبری مسئولیت آن را به عهده داشت ما بنا به شکل کار که نماهای روبه خارج در ارتفاع و واقعی و همین طور پلان های داخلی در دکور و شرایط خاص بود و همچنین محدودیت زمانی که برای فیلمبرداری داشتیم، تصمیم گرفتیم که صدابرداری سر صحنه نکنیم و قرار بر این شد تمام صداها در صداگذاری بازسازی و طراحی مجدد شوند که کار ایشان بسیار به کار ما کمک کرد.

نگارش فیلمنامه یک فیلم نیمه بلند با موضوع اجتماعی

وی درباره جدیدترین فعالیت هایش تصریح کرد: درحال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه یک فیلم نیمه بلند با موضوع اجتماعی به همراه پگاه امامی هستم. بخش قابل ملاحضه ای از داستان در خارج کشور اتفاق می‌افتد که فعلا به دلیل شرایط کرونا امکان ساختش فراهم نیست و منتظریم تا شرایط مساعد شود. علاوه براین یک پروژه ای داریم که در مراحل پیش تولید و نگارش فیلمنامه قرار دارد. در این پروژه قرار است تعدادی از کارگردانان و فیلمسازان فیلم کوتاه کشورمان که از قشر جوان و حرفه ای هستند، فیلم های کوتاهی با موضوعی که خودشان انتخاب می کنند، بسازند منتها تمامی آثار در یک موضوع تشابه و هم پوشانی دارند و درنهایت تمام این فیلم ها با یک عنوان مشترک ارایه و آماده پخش می شوند.

این کارگردان در پایان سخنان خود گفت: مشابه این کار پیش از این در سینمای جهان ساخته شده است. برای نمونه paris je t’aime و ۱۱:۹:۱ و hire و … و در کشور خودمان هم برای مثال فیلم فرش ایرانی ساخته شده اما مجموعه ما از چندین لحاظ با آن کارها متفاوت است که امیدوارم بعد از اتمام کار و ارایه مورد توجه قرار گیرد. تاکنون دو سه کارگردان انتخاب شدند و در آینده قرار است باز هم افراد دیگری به این مجموعه اضافه شوند. فکر می کنم تا ۷-۸ ماه آینده پیش تولید این کار طول می کشد اگرچه جلو رفتن هر ۲ پروژه منوط به بهبود شرایط است.

صفر تا صد صدای فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» در استودیو ساخته شد

زهره علی اکبری صداگذار فیلم نیز درباره ویژگی صداگذاری این اثر گفت: ویژگی صداگذاری فیلم «پشت پنجره ها» این بود که به دلیل شرایط و محدودیت لوکیشن که در ضبط داشت، صدابرداری صحنه نداشت و همه صداهای فیلم و افکت ها ساخته و در استودیو ضبط شده است و برای شخصیت های فیلم هم از دوبلور استفاده کردیم و همچنین از چند کودک خواستیم برای ضبط حالت های مختلف بازیگران فیلم به استودیو بیایند و در زنده شدن تصویر به ما کمک کنند. این درحالیست که ما در کار داستانی رئال صدابرداری صحنه داریم و و همه صداها سر صحنه ضبط می شود و کار من به عنوان صدا گذار تصحیح صداهای صحنه و طراحی و تکمیل فضا سازی صوتی است اما فیلم کوتاه «پشت پنجره ها» شبیه کارهای انیمیشن بود که صفر تا صد صدا در استودیو ساخته شده و این کار بسیاری سختی است چراکه تک تک افکت هایی که زیر آن دیالوگ است از صدای حرکت لباس بازیگر گرفته تا خوردن سگک کمربند به شیشه باید با دقت ضبط شود تا صحنه برای مخاطب واقعی جلوه داده شود. من برای دقیق تر شدن فیلم، همه این افکت ها را با تجهیزاتی که در استودیو داشتیم، هماهنگ با تصویر ضبط کردم چون افکت های آرشیوی تنوع کمی دارند و خیلی دقیق نیستند. یکی از اهمیت های صداگذاری در چنین آثاری حفظ واقع گرایی دربازسازی افکت های صحنه است.

وی در پایان مطرح کرد: به لحاظ فنی، صداگذاری در فیلم کوتاه در بیشترمواقع آزادی عمل بیشتری نسبت به فیلم سینمایی به عوامل می دهد، در این فیلم هم، صدا همزمان که سعی میکرد همگام و همراه تصویر پیش رود، در صحنه هایی برای انتقال بهتر احساس تنهایی کودکان فیلم، بدون وابستگی به تصویر، سکوت را مبنا قرار داد تا عمق ترس و غم شخصیت ها را بهتر درک کنیم. فیلم های بلند بیشتر پیروی سبک های متداول هستند اما در فیلم کوتاه از سبک های متنوع تری استفاده و عنصر ایجاز باعث می شود که صداگذار ناخواسته از مسیر همیشگی خارج شود و سراغ کشف های جدید رود.

انتهای پیام/

نظر شما