شناسهٔ خبر: 45341162 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

آیین نامه قانون حمایت از صنایع دستی تدوین شد/انتخاب گلپایگان به عنوان شهر جهانی منبت کاری

رضا پورحسین

پویا محمودیان از تدوین آیین نامه قانون حمایت از مشاغل صنایع دستی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ روند قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی در سال ۱۳۹۴ یعنی سال پایانی مجلس نهم آغاز و مراحل کلی آن انجام شد اما تصویب آن معلق ماند. سرانجام بعد از چند مرحله رفت و آمد به شورای نگهبان، در اواخر بهمن ۱۳۹۶ این قانون تصویب شد و طی نامه‌ای از سوی رئیس وقت مجلس به دولت ابلاغ شد. رئیس جمهور نیز در اواخر سال ۱۳۹۶ رسما قانون را به وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، وزارت صمت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد تا آیین نامه‌های اجرایی آن ظرف مدت ۶ ماه نگاشته شود اتفاقی که متاسفانه تا به امروز رقم نخورده است و حمایت از فعالین صنایع دستی در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: ماده 14 و 15 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی تدوین شده است ماده 14 به هیات دولت ارسال شده است و پس از بررسی در هیات دولت و تصویب به مرحله اجرا در خواهد آمد.

او افزود: ماده 15 این قانون نیز تدوین شده است و پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی به هیات دولت ارسال خواهد شد تا آن نیز در مسیر اجرا قرار گیرد و امیدوار هستیم تا پایان سال این ماده ها در راستای حمایت از صنایع دستی کشور به مرحله اجرا برسند.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص علل طولانی شدن تدوین این ـآیین نامه ها خاطرنشان کرد: نیاز بود تا تدوین آن میان دو وزارتخانه در ابتدا و در مرحله بعد در راستای عملیاتی شدن با چند دستگاه دیگر هماهنگی های لازم ایجاد شود که مسیر نگارش آن را پر پیچ و خم کرد.

محمودیان ادامه داد: از بهمن سال گذشته و با شیوع کرونا و سایر اتفاقاتی که در کشور رقم خورد، جلسات به تعویق افتاد و روند این کار را بسیار کندتر کرد اما باید گفت که جای نگرانی نیست و کار تدوین آیین نامه به پایان رسیده است و امیدواریم هر دو آیین نامه در آینده نزدیک تصویب و اجرایی شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: این آیین نامه بندهای مشخص و تفصیلی دارد که در رابطه با مجوزهای صنایع دستی و همکاری های بین دستگاهی است و به مشاغل کمک می کند. برای حمایت از فعالین صنایع دستی و کمک به آن ها تمام تلاش خود را خواهیم کرد و در همین راستا امروز شهر گلپایگان به عنوان شهر جهانی منبت کاری معرفی شده و تلاش می شود تا این شهر به مرجعی برای این هنر سنتی ریشه دار در جهان بدل شود.

//انتهای پیام: 3

بیشتر بخوانید:

نظر شما