شناسهٔ خبر: 45340772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انعقاد ۲۰۰ قرارداد با سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی استان قزوین

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: امسال ۲۰۰ قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شد که تا کنون ۷۰ درصد از آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، حمیدرضا خانپور  مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: امسال ۲۰۰ قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شد که تا کنون ۷۰ درصد از آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند و بیش از ۷۰ درصد از سرمایه گذاران هم توسعه‌ای هستند یعنی برای تولید بیشتر واحد خود را توسعه می‌دهند.

او اضافه کرد: قبل از انعقاد قرارداد اهلیت فرد سرمایه گذار بررسی و از واحد‌های قبلی آن‌ها نیز بازدید می‌شود سپس جواز صنعتی صادر و زمین مناسب در شهرک‌های صنعتی در اختیار آن‌ها قرار داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: برای بیش از ۳ هزار کد اولی اشتغال پایدار ایجاد شده است و با توجه به قراداد‌های جدید پیش بینی می‌شود که در نیمه اول سال آینده هم ۵ هزار اشتغال پایدار ایجاد شود.

خانپور افزود: بیشترین اشتغال‌های پایدار ایجاد شده مربوط به شهرستان‌های قزوین و آبیک است.

او اضافه کرد: مهمترین مشکل اشتغال استان در بخش نیروی انسانی است چراکه اکثرا به دنبال مدرک گرایی و پشت میز نشینی هستند در حالی که بسیاری از نیرو‌های انسانی استان‌های همجوار در خط تولید و پای دستگاه کار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: هم استانی‌های جویای کار می‌توانند برای حضور در این واحد‌های صنعتی درخواست دهند و مهارت خود را اعلام کنند ما هم این افراد را به عنوان کارگر تکنسین به واحد‌های تولیدی معرفی می‌کنیم.

خانپور افزود: در معرفی نیروی انسانی به واحد‌های تولیدی اولویت با نیرو‌های بومی است.

مشوق‌هایی که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است

او با اشاره به مشوق‌هایی که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مدل‌های مختلف کاری داریم مناطقی که تقاضا محور هستند ۳۰ درصد حق انتفاع را به صورت نقد می‌گیریم و ۷۰ درصد را به صورت ۱۰ قسط سه ماه دریافت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: در مناطق محروم هم ۱۰ درصد حق انتفاع نقدی و ۹۰ درصد را به صورت اقساط بلندمدت دریافت خواهیم کرد و این موضوع انگیزه بیشتری را به حضور سرمایه گذار در مناطق کمتر توسعه یافته خواهد داد.

خانپور افزود: شهرک‌های صنعتی از ۷ تا ۱۳ سال معافیت کامل مالیاتی از زمان بهره برداری دارند که این مضوع هم می‌تواند به سرمایه گذار انگیزه دهد.

او اضافه کرد: اگر یک سرمایه گذاری هم واحد تولیدی را به موقع به بهره برداری برساند یعنی پایان کار ساختمانی و پروانه بهره برداری بگیرد ۱۰ درصد از کل قیمت حق انتفاع و زمین را به آن‌ها بخشیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: قرداد‌هایی که با سرمایه گذاران منعقد می‌شود برای گرفتن تسهیلات به عنوان یک سند رسمی و ضامن در اختیار صندوق ضمانت صنایع کوچک قرار می‌گیرد.

خانپور با اشاره به تامین زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی گفت: طبق قانون باید دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز واحد‌های تولیدی به صورت رایگان تامین کنند در مقابل هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در بودجه سنواتی را برای آن‌ها در نظر بگیرد، اما با توجه به نامناسب بودن وضعیت مالی دولت بار این هزینه به عهده خود سرمایه گذار گذاشته شده است.

به گفته او، در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی به جزء تصفیه خانه‌ها از اعتبارات دولتی استفاده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی مشکل تامین آب، برق و گاز نداریم، اما با توجه به اینکه هزینه این زیر ساخت‌ها باید توسط واحد تولیدی تامین شود این مبالغ به هزینه دیگر آن اضافه و مشکلاتی را برای آن ایجاد می‌کند.

خانپور درباره زمین‌های بلاتکلیف در شهرک‌های صنعتی هم گفت: در گذشته زمین‌هایی واگذار و سوله‌هایی هم زده شد، اما نیمه کاره رها شده اند.

او اضافه کرد: این افراد به کمیته داوری دعوت می‌شوند و زمان کاری برای آن‌ها تعیین می‌شود و یا به سرمایه گذار جدید واگذار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: برای افراد جدید حتما اهلیت سرمایه گذار جزء اولویت کاری است و این موضوع در نظر گرفته می‌شود که او در صورت جلو بردن ۶۰ درصد پروژه صنعتی، حق دریافت تسهیلات را خواهد داشت.

خانپور درباره نواحی صنعتی الموت هم گفت: در حال حاضر در این منطقه زمین برای واگذاری نداریم و کسانی که از پیش دریافت کرده اند در این شهرک ۷ هکتاری در حال ساخت و ساز هستند.

او اضافه کرد: در ناحیه صنعتی کوهین هم از تیرماه امسال واگذاری زمین آغاز شده است و تا کنون حدود ۲۰ درصد به سرمایه گذاران داده شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: برای تامین زیر ساخت‌های این ناحیه چاه دوم حفر، برای دریافت ۱۰ مگاوات برق با شرکت توزیع برق قرارداد بسته و کار مطالعاتی تامین گاز هم انجام شده است.

خانپور افزود: در حال حاضر در این ناحیه دو تا ۳ واحد در حال نصب سوله هستند و یک سرمایه گذار بزرگ هم قراداد بسته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: در نواحی صنعتی کوچک طارم هم اولویت با صنایع غذایی است و سرمایه گذارانی هم که در این منطقه سرمایه گذاری می‌کنند در زمینه فرآوری زیتون فعالند.

شناسایی ۲۰۵ واحد نیمه فعال و راکد در استان قزوین

خانپور افزود: در شهرک‌های صنعتی استان ۲۰۵ واحد نیمه فعال شناسایی شده است که در ۶۵ واحد به علت پرداخت نشدن اقساط تسهیلات، بانک‌ها جانشین شده اند.

او اضافه کرد: برای ساماندهی این واحد‌ها برنامه ریزی شده است تا از بانک‌ها گرفته شود و به سرمایه گذاران جدید واگذار شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: با قراردادی که با سرمایه گذار جدید منعقد می‌شود این فرد ۳۰ ماه فرصت دارد که مجموعه را بسازد اگر بعد از این مدت نتوانست به او اخطار داده می‌شود و سپس به کمیته داوری دعوت خواهد شد و اگر برنامه زمان بندی نداشت به سرمایه گذار دیگری واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: برخی از واحد‌های راکد به علت داشتن دستگاه‌های قدیمی و نبود نیاز به محصولات آن‌ها باید خط تولید آن‌ها تغییر کند.

خانپور افزود: در وضعیت کرونا هم برای کمک به واحد‌های تولیدی برخی از اقساط بخشیده و یا جابه جا شد و جلوی برخی از واردات هم گرفته شد.

او اضافه کرد: برای جلوگیری از سرقت‌های خرد در شهرک‌های صنعتی به دنبال نصب دوربین‌های دید در شب هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، پارسال ۳۰ تا ۳۵ میلیارد و امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای زیر ساخت‌ها و مسائل عمرانی شهرک‌های صنعتی هزینه شد.

خانپور افزود: ۵ درصد از حق انتفاع شهرک‌های صنعتی به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به منظور برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و چاپ کتاب اختصاص می‌یابد و مابقی در شهرک‌های صنعتی استان هزینه خواهد شد.

او اضافه کرد: طبق بخشنامه خارج از شهرک‌های صنعتی دیگر زمین داده نمی‌شود و زمین‌های زراعی که از گذشته صنعتی شده اند به عنوان شهرک‌های صنعتی غیر دولتی ساماندهی می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما