شناسهٔ خبر: 45340624 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«سیگنال» در هاله‌ای از ابهام

صاحب‌خبر -


میترا جلیلی
خبرنگار
خبرها حاکی است «سیگنال»(Signal)، پیام‌رسانی که به‌دنبال یکی از تصمیم‌های واتس اپ، محبوبیتی فوق‌العاده در جهان کسب کرد و روزبه روز بر تعداد کاربرانش در دنیا افزوده می‌شود، در کشور فیلتر شده است.
ماجرای افزایش چشمگیر محبوبیت «سیگنال» در جهان به روز 15 ژانویه (26 دی) و اعلام یک خبر توسط «واتس اپ» بازمی گردد. در این روز واتس اپ به بیش از 2 میلیارد کاربر خود اعلام کرد که قصد دارد با هدف کمک به افزایش درآمدزایی بیشتر فیس بوک و همچنین تبلیغات بیشتر کسب‌وکارها، به‌روزرسانی‌های جدیدی را اعمال کند. در همین راستا، این شرکت از امکان به اشتراک‌گذاری میزان بیشتری از اطلاعات کاربران با فیس بوک خبر داد و به کاربران خود گفت: برای ادامه استفاده از این پیام رسان باید اجازه بدهند که داده‌های شخصی‌شان با فیس بوک و اینستاگرام نیز به اشتراک گذاشته شود. این موضوع به مذاق کاربران جهان خوش نیامد و بسیاری از آنها تصمیم به مهاجرت از «واتس اپ» به «سیگنال» و «تلگرام» گرفتند و در روزهای اخیر خبرها حکایت از افزایش ۴۰۰۰ درصدی دانلود سیگنال در سطح جهان و پس از سیاست‌های جدید واتس اپ دارد. هرچند آمار دانلود سیگنال در کشور ایران مشخص نیست اما تاکنون کاربران بسیاری همگام با جهانیان پیام رسان سیگنال را نصب کرده‌اند.
در ایران هم کاربران نگران از نقض حریم خصوصی در واتس اپ، دو راه پیش پای خود داشتند مهاجرت به «تلگرام»  یا «سیگنال». ازآنجا که تلگرام مدت هاست که در کشور فیلتر شده بنابراین کاربران برای جایگزینی واتس اپ، به تنها انتخاب خود یعنی «سیگنال» به‌عنوان یکی از امن‌ترین پیام‌رسان‌های موبایلی روی آوردند. اما این مهاجرت چندان هم بدون حاشیه نبود و شاهد حذف آن از مارکت‌ها و فروشگاه‌های ایرانی همچون کافه بازار و مایکت از 25دی ماه بودیم که البته شنیده‌ها حاکی است این پیام رسان به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) از اپ‌استورهای ایرانی حذف شده است هر چند شاهد اظهارنظر رسمی در این زمینه نبودیم. حذف این اپ از مارکت‌های ایرانی گمانه زنی‌های بسیاری مبنی بر احتمال فیلتر شدن آن را به‌دنبال داشت. برخی، حذف این پیام رسان از مارکت‌های داخلی را تلاشی برای کم کردن شیب مهاجرت کاربران ایرانی به این پیام رسان عنوان کردند و برخی هم آن را زمینه ساز فیلتر کامل آن می‌دانستند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد حالا به واقعیت پیوسته است. در 6 بهمن (25 ژانویه) وبسایت
(Open Observatory of Network Interference (OONI در قالب توئیتی نوشت: به نظر می‌رسد ایران مسدودسازی پیام رسان سیگنال را آغاز کرده است. پس از این توئیت کاربران در فضای مجازی مشاهدات خود از اختلال در استفاده از «سیگنال» را گزارش کردند.
گفته می‌شود درحال حاضر دو اپراتور تلفن همراه دستور فیلتر را ابلاغ کرده‌اند و کاربران آنها نمی‌توانند بدون فیلترشکن به این شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشند اما شبکه زیرساخت هنوز ممنوعیتی اعمال نکرده است و کاربران اینترنت ثابت همچنان بدون هیچ محدودیتی به «سیگنال» دسترسی دارند. گفتنی است خبرنگار روزنامه «ایران» برای پیگیری موضوع فیلترینگ پیام رسان سیگنال و رسیدن به پاسخ این سؤال که آیا در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه چنین تصمیمی گرفته شده است، با دفتر «جواد بابایی» دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تماس گرفت ولی پیگیری‌های متعدد هیچ نتیجه‌ای در برنداشت. همچنین تماس‌های خبرنگار «ایران» با «جواد حسینی‌کیا» نماینده مجلس حاضر در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز برای دریافت اظهارنظر در این زمینه به نتیجه نرسید.مشروح کامل این گزارش را فردا در روزنامه ایران بخوانید.

نظر شما