شناسهٔ خبر: 45339994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام کفیل:

قابلیت های نماز را برای مردم بگوییم/زمینه های گناه را از تارک الصلواة باید جدا کرد

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با تأکید بر اینکه باید به مردم گفت که نماز چه معجونی است؛ افزود: ترک نماز علل زیادی دارد که یکی از آنها انجام لهویات است و برای رفع آن باید زمینه های گناه را از کسانی که نماز نمی خوانند، جدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام محمدصادق کفیل، سه شنبه( ۷ بهمن) در پیش اجلاسیه نماز بخش راین در سخنانی گفت: نظام زندگی انسان بر اساس افق تعریف می شود و انسان وقتی افقی برای خود تعریف کرد، برنامه زندگی را بر همان اساس تعریف می کند.

 

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با افزود: انسان اگر فاصله «بودن» را با «آنچه می خواهد بشود یا باشد» را بفهمد و بداند، حرکت می کند زیرا ما همه از رکود و بی تفاوتی نفرت داریم البته عده ای{این فاصله را} نمی دانند اما رکود هم آنها را خسته کرده است.

 

 

وی با بیان اینکه وقتی افق در زندگی باشد به دنبال آن برنامه، نشاط، شادابی، هویت، ماهیت و امید هم می آید؛ گفت: افقی که خداوند برای ما تعریف کرده این است «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ۶/ انشقاق» در واقع خداوند، انسان را برای خود خلق کرد لذا نظام زندگی هم باید بر همین اساس و برای رسیدن به خدا تعریف شود و برای آن تلاش کرد و زحمت کشید.

 

 

حجت الاسلام کفیل با طرح موضوع جایگاه نماز در افق زندگی انسان گفت: گاهی فرد می گوید خدا برای من چه کرده که من نماز بخوانم؟! غافل از اینکه وجود بی نماز، خود سرطان داشتن است؛ مثال اینگونه افراد مانند بیماری است که در کنار دارویی که پزشک برای او تجویز کرده اما اهل پرهیز هم نیست و یا دارو را طبق دستور استفاده نمی کند. خب نماز هم وقتی اینگونه شد اثر خود را نمی گذارد.

 

 

وی نماز را نیاز انسان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی این را بدانیم، حرکت می کنیم. خداوند می فرماید ما به نماز قدرت دادیم که نفس اماره را تبدیل به مطمئنه کند و نماز این قابلیت را دارد.

 

 

حجت الاسلام کفیل با بیان خاطره ای از مقید بودن یک فرد بدحجاب به نماز اول وقت، اظهار کرد: آن خانم به این دلیل که استاد نجوم او از انرژی زمان{اول وقت نمازهای پنجگانه} گفته بود، مقید به نماز اول وقت شده بود اما خیلی ها اثر زمان و قابلیت سحر را نمی فهمند در حالیکه در آیات و روایات گفتند باید اول وقت بخوانیم تا به آن افق برسیم.

 

 

وی نماز را برنامه الهی برای رسیدن به خدا دانست و با اشاره به حدیث نبودی « مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ. هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد» اظهار کرد: پیامبر از اینکه سنگ به دندان ایشان می زدند و یا شکمبه گوسفند بر سرشان  می ریختند و... اذیت نمی شد بلکه آنچه ایشان را اذیت می کرد این بود که می دید مردم چگونه زندگی کنند در حالیکه چگونه می توانند زندگی کنند لذا تارک الصلواة که در نظام حیوانی زندگی می کند، خودش اذیت نمی شود اما امام عصر اذیت می شود و اینکه به کجا می توانستیم برسیم و نرسیدیم امام عصر را اذیت می کند.

 

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه نماز به انسان انرژی می دهد و اینکه ما باید در سه وعده نماز بخوانیم برای این است که مرتب به این امر نیاز داریم همانگونه که غذای سه وعده را یکجا نمی خوریم بلکه در سه نوبت می خوریم؛ تأکید کرد: اگر دشمن و مخالف داری، نماز تو را درمان می کند.

 

 

 

وی ادامه داد: روزی طلبه ای گریه کنان نزد من آمد و گفت 20 سال طلبه ام، چند سال امام جماعت هستم و نماز اول وقت در مسجد خواندم اما{فقط} یک هفته است با آداب الصلواة امام(ره) آشنا شدم  و کمی نماز را فهمیدم، چرا اول طلبگی کسی به من نگفت دو تا کتاب درباره نماز بخوان؟

 

 

 

حجت الاسلام کفیل افزود: ما باید در مسجد، نماز را به مردم آموزش دهیم اما گاهی فقط احکام را گفتیم در حالیکه باید بگوییم نماز چه معجونی است که اینقدر قابلیت و توان دارد و  آدم امام زمانی نمی تواند جدای از نماز باشد.

 

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خداوند رسماً در قرآن می فرماید«فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» و این «ویل» به معنای وای نیست بلکه منطقه ای در جهنم است مخصوص نمازگزارانی که برای نماز کم گذاشتند همانگونه که در جای دیگر می فرماید« ویل للمطففین»کسی که کم می گذارد، کم می فروشد، کاهل الصلواة.

 

 

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با تأکید بر اینکه به داد نمازمان برسیم و هر جور که می خوانیم، بهتر از آن{وضع موجود} بخوانیم؛ گفت: کار دوم این است نسبت به نماز جامعه بی تفاوت نباشیم؛ امروز آمار تارک الصلواة های جامعه خاک بر سری دارد زیرا آنقدر افتضاح است که نمی شود آمار داد.

 

 

 

وی اظهار کرد: علل ترک نماز زیاد است اما یکی از آنها «انجام لهویات» است آدم هایی که با گناه زندگی می کنند نمی توانند نماز بخوانند باید زمینه های گناه را از آنان جدا کنید.

 

 

 

پایان پیام/80

نظر شما