شناسهٔ خبر: 45339992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پایان دوره چاپلوسی ترامپ برای پوتین

بایدن با پوتین تماس گرفت | فشار بر پوتین درباره سرنوشت ناراضی روس

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا نخستین مکالمه تلفنی‌اش را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین ساکی در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه کاخ سفید گفت بایدن به پوتین درباره کارزار خرابکاری اینترنتی روسیه بر ضد آمریکا و دستگیری آلکسی ناوالنی، چهره مخالف که پس از بهبودی از مسمومیت با سلاح شیمیایی «نویچوک» در آلمان به وطنش بازگشته بود، هشدار داد.

این نوع مکالمه بایدن با پوتین در تضاد آشکار با روابط ترامپ با پوتین است: ترامپ بر اساس گزارش‌ها تملق پوتین را می‌گفت و بر خلاف نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی خود آمریکا که روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم می‌کردند، انکار پوتین در این باره را می‌پذیرفت.

البته این مکالمه امیدهایی برای دیپلماسی میان آمریکا و روسیه را هم در خود داشت. به گفته ساکی، بایدن در این مکالمه از نهایی کردن تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی دوجانبه آمریکا و روسیه (استارت نو) (New START) پیش از پایان یافتن زمان آن در ماه آینده ابراز حمایت کرد.

تاریخ این پیمان که در سال ۲۰۱۰ به امضای باراک اوباما و دیمیتری مددوف، روسای جمهور وقت آمریکا و روسیه رسید، در ۵ فوریه (۱۷ بهمن) به پایان می‌رسد.

نظر شما