شناسهٔ خبر: 45339817 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

آنتونی بلیکن، وزیر خارجه جدید آمریکا کیست؟

فارس

مجلس سنای آمریکا شامگاه سه‌شنبه صلاحیت «آنتونی بلینکن» برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا تأیید کرد.

صاحب‌خبر -

مجلس سنای آمریکا شامگاه سه‌شنبه صلاحیت « آنتونی بلینکن » برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا تأیید کرد.

آنتونی بلینکن متولد سال ۱۹۶۲ از پدر و مادری یهودی است. پدر او «دونالد ام بلینکن»، سفیر آمریکا در مجارستان بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ بود.

پدربزرگ پدری آنتونی بلینکن، «ماریس اچ بلنکن» از حامیان اولیه رژیم صهیونیستی بود. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی سال ۱۹۸۶ نوشته گزارشی که ماریس بلینکن در سال ۱۹۴۶ تأمین مالی آن را به عهده گرفت به این نتیجه رسید که تشکیل یک «دولت یهودی مستقل» از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر است. 

همکاری با بایدن و طرح تجزیه عراق

ورود او به مناصب دولتی از دوران ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» بود و او در آن دوران، جزو کارکنان ارشد شورای امنیت ملی آمریکا بود. آنتونی بلینکن از طرفداران مداخله خارجی است و از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳  حمایت کرد.

به نظر می‌رسد همکاری جدی میان بلینکن و جو بایدن از سال ۲۰۰۲ آغاز شده. بایدن در آن زمان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود و بلینکن مدیر بخش کارکنان این کمیته بود.

بلینکن در این سمت در رأی مثبت جو بایدن به جنگ عراق نقش داشت. او در آن زمان، رأی برای حمله به عراق را «رأی برای حمایت از دیپلماسی سرسختانه» توصیف کرده بود.

بعد از حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور، بلینکن به بایدن برای ارائه طرحی در مجلس سنا جهت ایجاد سه منطقه مستقل در عراق به تفکیک مسائل قومیتی کمک کرد. این طرح هم در مجلس سنا رد شد و هم نخست‌وزیر عراق هم آن را طرحی تجزیه‌طلبانه توصیف کرد.

بلینکن در سال ۲۰۰۸ بعد از پیروزی «باراک اوباما» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تیم انتقال قدرت او پیوست.

او بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور «جو بایدن»، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا بود.

دیدگاه‌های سیاسی؛ مداخله‌گرای دوستدار اروپا

بلینکن در محافل سیاسی آمریکا به عنوان فردی طرفدار همکاری کشورهای دو سوی آتلانتیک شناخته می‌شود.  او سال ۲۰۱۶ گفت: «به عبارت ساده‌تر، وقتی که ما دوست، شریک و متحد داشته باشیم دنیا امن‌تر است و مردم آمریکا احساس امنیت بیشتری می‌کنند.»

او در موضوعات مختلف سیاست خارجی از چین گرفته تا مسائل جوی و تا مسئله برنامه هسته‌ای ایران یک شعار یکسان دارد: آمریکا باید در چارچوب قواعد معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی با متحدانش همکاری کند.

 

بلینکن حامی مداخله‌های خارجی دولت آمریکا هم بوده است. او علاوه بر جنگ عراق، از مداخله نظامی در لیبی (۲۰۱۱)، تسلیح معارضان سوری و جنگ ائتلاف عربستان سعودی در یمن حمایت کرده است.

بلینکن از پدر و مادری یهودی متولد شده و در جایی گفته که ناپدری‌اش بازمانده رویداد ادعایی «هولوکاست» است.

از جمله مسائل دیگری که آنتونی بلینکن به آن شهرت دارد طرفداری از رژیم صهیونیستی است. او چندی پیش گفته که بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو اقدامی است که «از لحاظ عملی و سیاسی فاقد معنا است.»

او در چند اظهارنظر جنجالی فلسطینی‌ها را عامل شکست مذاکرات با طرف‌های صهیونیستی دانسته است.

شبکه خبری الجزیره چندی پیش در گزارشی نوشته بود بلینکن احتمالاً موضع آمریکا در خصوص شهرک‌سازی‌های اسرائیل را به قبل از دوران ترامپ بازخواهد گرداند، یعنی این اقدامات را غیرقانونی قلمداد خواهد کرد اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نخواهد داد و دست رژیم صهیونیستی را در خصوص آن بازخواهد گذاشت.

بلینکن در جلسه تأیید صلاحیت خود در مجلس سنا سیاست دولت بایدن در قبال برجام را هم تشریح کرد.

او گفته قصد دارد قبل از ورود به برجام درباره آن با نماینده‌های کنگره و رژیم صهیونیستی رایزنی کند.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرده از بازگشت به برجام حمایت می‌کند اما همانند بایدن معتقد است آمریکا باید این اقدام را مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق قرار دهد.

نظر شما