شناسهٔ خبر: 45339652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

جزئیات ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ ۳۹مین جشنواره فیلم فجر

صاحب‌خبر -

روال انتخاب آثار برای نمایش در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به این شکل است که آثار باید حداقل در یک بخش نامزد کسب سیمرغ شده باشند تا به بخش نمایش در جشنواره وارد شوند. 

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند ،طبق اعلام دبیر جشنواره فیلم فجر و بر اساس آرای داوران این دوره از جشنواره متشکل از ساره بیات، محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی، از میان ۵۷ فیلم سینمایی، ۱۶ فیلم در رشته‌های مختلف را برای نامزدی در بخش سودای سیمرغ معرفی شدند.

 
۱. روزی‌روزگاری آبادان
کارگردان: حمیدرضا آذرنگ
تهیه‌کنندگان: عبدالله اسکندری و علی اوجی
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ و سهیل جمالی
داستان: خانواده پنج‌نفره «مصیب چرخیده» در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است، کشمکشی میان آنها در می‌گیرد و در اوج تلاش خیری مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آنها را غافلگیر می‌کند.
تکمله: پروسه ساخت این فیلم به دلایلی چون فراهم نبودن شرایط و ابتلای چند تن از عوامل به کرونا کمی طول کشید. با این حال آذرنگ در نخستین ساخته بلند سینمایی خود، با وفاداری به مردم جنگ‌زده جنوب کشور، داستان خود را با این محوریت جلوی دوربین برد. فیلمی که او، نمایشنامه‌اش را سال ۸۴ با همین عنوان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد و مورد تقدیر قرار گرفت. شنیده‌ها حاکی از بازی قابل‌توجه فاطمه معتمدآریا در این فیلم است.
۲. خط فرضی
کارگردان: فرنوش صمدی
تهیه‌کننده: علی مصفا
بازیگران: سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران و صدف عسگری
داستان: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسال‌شان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این، سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.
تکمله: فرنوش صمدی پس از افتخارآفرینی بسیار در جشنواره‌های معتبر جهانی برای فیلم‌های کوتاهش، از دو سال پیش به عضویت آکادمی اسکار درآمد و حالا در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند، به یک ملودرام زنانه رسید. فیلمی که مانی حقیقی را به ‌عنوان مشاور کارگردان می‌بیند و تصویر جدیدی از نقش‌آفرینی پژمان جمشیدی در نقشی پر التهاب را به نمایش می‌گذارد. ضمن اینکه از هم‌اکنون باید سحر دولتشاهی را در مقام یکی از مدعیان جدی سیمرغ جشنواره امسال قرار داد.
۳. ستاره‌بازی
کارگردان: هاتف علیمردانی
تهیه‌کننده: علی سرتیپی
بازیگران: فرهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش، ملیسا ذاکری، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین و دان لیستر
تکمله: فیلم قرار بود در جشنواره سال گذشته نمایش داده شود که به دلیل طولانی‌شدن مراحل فنی، به جشنواره امسال رسید. فیلم‌های علیمردانی همواره مورد علاقه جشنواره و مخاطب بوده‌اند. حال باید دید این فیلم که بازیگران ایرانی اندکی دارد و از حضور بازیگری چون مایکل مدسن (بازیگر آثار تارانتینو) و بازیگر «دزدان دریایی کارائیب» (مارشال منش) بهره‌مند است، آیا خواهد توانست اقبال ملودرام‌های قبلی کارگردان را تکرار کند یا خیر.
۴. ابلق
کارگردان: نرگس آبیار
تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی
بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی
تکمله: جدیدترین ساخته نرگس آبیار که حجم بیشتر آن در تهران ضبط شد، با نام قبلی «بی‌وقتی»، اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت. فیلمی که گفته می‌شود علی‌رغم تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، با تمام ساخته‌های او متفاوت است و بازیگران آن، نقش‌آفرینی‌های جانانه‌ای داشته‌اند که تا اندازه‌های دریافت سیمرغ پیش می‌روند.
۵. مامان
کارگردان: آرش انیسی
تهیه‌کننده: مجید برزگر
بازیگران: رویا افشار، امیر نوروزی، امیر شمس، رها حاجی‌زینل و عرفان ابراهیمی
داستان: فیلم درباره خانواده‌ای است که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند و به این ترتیب، سه دوره از زندگی شخصیت مامان را می‌بینیم.
تکمله: مامان نخستین ساخته بلند سینمایی آرش انیسی است که تا پیش از این در حوزه فیلم کوتاه و مستند فعالیت داشت. پروسه ساخت این فیلم، دو سال به طول انجامید. در ابتدا قرار بود بهمن کامیار تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشته باشد که این مسئولیت در انتها به مجید برزگر محول شد. گفتنی است به جز افشار، مابقی بازیگران، از چهره‌های فعال حوزه تئاتر هستند.
۶. شیشلیک
کارگردان: محمدحسین مهدویان
تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری
بازیگران: رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی‌فر و جمشید هاشم‌پور
تکمله: تجربه جدید محمدحسین مهدویان که در حوزه کمدی رقم خورده، از همین الان یکی از وسوسه‌انگیزترین فیلم‌های جشنواره است. تجربه‌ای جدید با بازیگرانی متفاوت که تاکنون در کارنامه مهدویان حضور نداشته‌اند. شیشلیک یکی از نخستین آثاری بود که بعد از فروکش کردن تب کرونا در اوایل تابستان امسال جلوی دوربین رفت و مراحل فنی خود را با آرامش‌خاطر سپری کرد تا با طیب‌خاطر قدم در وادی جشنواره بگذارد. فیلمی که برخی گمانه‌زنی کرده بودند که به دلیل فضای متفاوت آن، قصد شرکت در جشنواره امسال را ندارد اما به‌عنوان آخرین فیلم، در آخرین دقایق قانونی ثبت‌نام، فرم را پر کرد و مخاطبان بسیاری را شادمان کرد.
۷. تی تی
کارگردان و تهیه‌کننده: آیدا پناهنده
بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، پارسا پیروزفر، امیر حامد، سودابه جعفرزاده و مهدی فریضه
داستان: استادی که قصد دارد پایان‌نامه‌ای درمورد پایان جهان به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد، ملاقات می‌کند و...
تکمله: چهارمین ساخته آیدا پناهنده تماما در گیلان جلوی دوربین رفته است. به موضوع تخیلی فیلم نگاه نکنید، چراکه طبق شنیده‌های ما، تی تی نه‌تنها به فیلم خوبی تبدیل شده بلکه بازی‌های بسیار خوبی از بازیگران نقش‌های اصلی خود گرفته است که هریک از آنها می‌توانند نامزدهای قدرتمند بخش‌های خود باشند.
۸. گیجگاه
کارگردان: عادل تبریزی
 بازیگران: جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه و سیاوش چراغی‌پور
 تکمله: طبق شنیده‌ها، نخستین ساخته سینمایی عادل تبریزی به فیلم خوش‌ساخت و البته مخاطب‌پسندی تبدیل شده که می‌تواند فضای جشنواره را از آن حالت خشک و رسمی خود خارج کند. تبریزی که سال‌ها در مقام دستیار کارگردان حاضر بوده و در کارنامه خود، همکاری‌هایی را با داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی از سر گذرانده، تمی اجتماعی با پیرنگ کمدی را دستمایه قرار داده که از همان زمان پیش‌تولید با استقبال از جانب رسانه‌ها مواجه شد.
۹. روشن
کارگردان و تهیه‌کننده: روح‌الله حجازی
بازیگران: رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی‌نیا، مسعود میرطاهری و محمد ولی‌زادگان
داستان: روشن، مرد میانسال عشق بازیگری، نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه‌چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.
تکمله: روح‌الله حجازی، پس از ۳ سال، با فیلمی در جشنواره فجر حاضر است. فیلمی که برخلاف دیگر ساخته‌های کارگردان، از ترکیب جالبی در گروه بازیگران بهره می‌برد. البته که روشن در ادامه دغدغه‌های اجتماعی حجازی روایت شده و بازیگران فیلم، با نگاهی به فضای کمیک، در نقش‌هایی اجتماعی محک زده شده‌اند. تصویربرداری فیلم، اسفندماه سال گذشته و در نخستین روزهای شیوع کرونا و درحالی‌که تنها تصاویر بیرونی و خیابانی آن باقی مانده بود، متوقف ماند و چند سکانس معدود شبانه باقی‌مانده در اردیبهشت‌ماه جلوی دوربین رفت.
۱۰. یدو
کارگردان: مهدی جعفری
تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح
بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی و ریحانه آریامنش
داستان: فیلم، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان درحال محاصره به‌تصویر کشیده است.
تکمله: مهدی جعفری در ادامه سونامی ۲۳ نفر، حالا یدو را در همان حال‌وهوای روایت‌های نوجوانانه به‌تصویر کشیده است اما این‌بار با پروداکشنی سنگین‌تر و فضاهای خارجی بیشتر که تمام آن در آبادان ابتدایی دهه ۶۰ می‌گذرد. به‌جز ستاره پسیانی، دیگر بازیگران نوجوان فیلم بومی هستند و طبق شنیده‌ها بازی‌های روان و خوبی از خود به‌نمایش گذاشته‌اند.
۱۱. زالاوا
کارگردان: ارسلان امیری
 تهیه‌کنندگان: روح‌الله برادری و سمیرا برادری
بازیگران: نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین، پوریا رحیمی‌سام، باسط رضایی و شاهو رستمی
داستان: فیلم با الهام از ماجرایی که در واقعی بودن آن تردید وجود دارد، ساخته شده است؛ ماجرایی که احتمالا نیمی از آن از نظر اهالی کردستان، واقعی و ترسناک است.
تکمله: دوستداران سینمای وحشت، از هم‌اکنون خود را برای تماشای یک فیلم در این حوزه آماده کنند. فیلمی که طرح و فیلمنامه آن در سال ۲۰۱۹ توانست طی بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ، جایزه حمایت خانه فیلم کره‌جنوبی را از آن خود کند. در ادامه، فیلمنامه توسط امیری و با همراهی تهمینه بهرام و آیدا پناهنده نوشته شد تا روایت نوینی از ژانر وحشت در سینمای ایران شکل بگیرد که طبق شنیده‌ها دوستداران این‌گونه را با غافلگیری‌هایی همراه خواهد کرد.
۱۲. رمانتیسم عماد و طوبا
کارگردان: کاوه صباغ‌زاده
تهیه‌کننده: مهدی صباغ‌زاده
بازیگران: حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی‌عباس‌ میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام ولی‌پور
داستان: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.
تکمله: دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده پس از موفقیت‌هایی که ایتالیا ایتالیا برایش به‌همراه آورد، در همان سبک ساخته شده است. فیلم، روایتی رمانتیک - فانتزی دارد که حجم گسترده‌ای از جلوه‌های ویژه را به‌خود می‌بیند که موجب طولانی شدن مراحل فنی فیلم شد.
۱۳. تک‌تیرانداز
کارگردان: علی غفاری
تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری
بازیگران: کامبیز دیرباز، عبدالرضا نصاری، علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری
داستان: فیلم، برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین است که بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان جذاب و اکشن روایت می‌کند.
تکمله: فیلم به تاثیر و حضور شهید رسول زرین در عقیم کردن و ناکام گذاشتن عملیات‌های دشمن در جریان جنگ تحمیلی می‌پردازد. تک‌تیرانداز با نام قبلی «شکار شکارچی» مجوز گرفت. شنیده‌ها حاکی از نقش‌آفرینی ویژه و چشمگیر دیرباز در این فیلم است تا وی در قامت یکی از مدعیان سیمرغ جشنواره امسال قرار بگیرد.
۱۴. بدون همه‌چیز
کارگردان: محسن قرایی
تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی و فرید سجادی‌حسینی
تکمله: سومین ساخته سینمایی محسن قرایی قرار بود در سکوت کامل خبری در شهر گرمسار جلوی دوربین برود. پروژه استارت خورد، اما در همان روزهای نخست، جواد نوروزبیگی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که شهاب حسینی پس از چند روز که در این فیلم جلوی دوربین رفت، گریمش را بر هم زد و حاضر به همکاری نشد. همین خبر کافی بود تا موج رسانه‌ای گسترده‌ای برای فیلم رقم بخورد. پیش از حسینی نیز علی مصفا به دلیل شیوع کرونا و تاخیر در زمان فیلمبرداری، از حضور در این فیلم انصراف داد. با این حال، بدون همه‌چیز یکی از قوی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تیم بازیگران جشنواره امسال را دارد که درکنار وسواس قرایی، نوید یک فیلم اجتماعی خوب را می‌دهد.
۱۵. منصور
کارگردان: سیاوش سرمدی
تهیه‌کننده: جلیل شعبانی
بازیگران: محسن قصابیان، لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی‌نسب، سیدجواد هاشمی و قاسم زارع
داستان: این فیلم سینمایی با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است.
۱۶. مصلحت
کارگردان: حسین دارابی 
تهیه کننده: محمدرضا شفاه
بازیگران: فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر و نازنین فراهانی
داستان: این فیلم نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به حساب می‌آید و داستان آن در دهه ۶۰ می‌گذرد.
تکمله: حسین دارابی پیش از این با کارگردانی آثار کوتاهی مانند علمک، دایو، مادربزرگ، سفره و... توانسته جوایز متعدد داخلی و خارجی از جمله را کسب کند که جایزه بهترین فیلم از جشنواره مذاهب امروز ایتالیا، جشنواره کورتی داسوگنی ایتالیا، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ۱۰۰ و جشنواره مردمی عمار و حضور در جشنواره‌هایی مانند کلوژ رومانی، سلولارت آلمان، نِیشنز اتریش، استونی بروک نیویورک و… از جمله حضورهای بین المللی دارابی در مقام کارگردان بوده است.

سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۹۹ همزمان با چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار خواهدشد.

پایان پیام./

نظر شما