شناسهٔ خبر: 45339609 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دارابی، تحلیلگر بازار سرمایه: بازار سرمایه در ماه‌های پیش رو آرام است

شمارش معکوس برای رسیدن خبرهای مثبت از بورس

شاخص بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ با افت ۲۰ هزار و ۹۴۷ واحدی به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۳۵ واحد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاخص بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ با افت ۲۰ هزار و ۹۴۷ واحدی به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۳۵ واحد رسید.همچنین شاخص کل هم وزن نیز با افت ۵۵۶۵ واحدی به ۴۲۶ هزار و ۸۶۴ واحد رسید.

نمادهای فارس، فملی، شستا، تاپیکو، اخابر، کگل و پارسان بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در توضیح دلایل منفی شدن بورس پس از چند روز سبزپوشی گفت: حرکت امروز شاخص تداوم جرکت منفی و ناامیدکننده بازار در چهارماه اخیر است.

 بیشتر بخوانید:

                           معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شد

                          برنامه رئیس جدید بورس چیست؟

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: مسئله اصلی این است که بازار در یک جریان کاهشی قرار گرفته که ناشی از کمبود نقدینگی و کمبود انگیزه است. فعلا هم در حالت بلاتکلیف، منتظر است ببیند که از بازار حمایت خواهد شد یا نه. به همین خاطر بعضی حقیقی‌ها اقدام به فروش می‌کنند.

 او ادامه داد: همین حرکت حقیقی‌ها سبب صف‌های فروش در بازار است و باعث وحشت حقیقی‌ها شده است طولانی باشد.

بورس

وی با اشاره به زندیکی دهه فجر گفت: همیشه دهه فجر با یک اقبال نسبی به لحاظ تقاضا مواجه بوده است. به نظر می رسد می توان انتظار خبرهای خوب را در دهه فجر امسال هم داشت.فردا باید ببینیم بازار می‌تواند مثبت باشد یا نه. ممکن است انگیزه‌ای برای مثبت شدن وجود داشته باشد اما در کلیت بازار نیازمند یک انگیزه ‌بخشی عمیق هستیم.

وی اضافه کرد: فعلا در مسئله دلار، لایحه بودجه و سود بانکی شرایطی وجود ندارد که به بازار انگیزه کافی داشته باشد.

وی با اشاره به انتخاب رییس جدید و برنامه‌های اعلامی وی گفت: به هر حال تغییر رییس سازمان مهم است. به خصوص این که ایشان از بدنه وزارت اقتصاد آمده‌اند پس می‌توانند برای بازار موثر باشند. از این نظر که شاید بتوانند همه حقوقی‌ها و بانک‌ها را پشت سر بازار بسیج کند. نفس این تغییر خوب است اما باید مراقب باشیم که ما در یک سال اخیر دو رییس سازمان بورس عوض کردیم. این نشان می‌دهد که بازار با مشکلاتی مواجه است که تغییر رییس خیلی در آن تاثیر خودش را نگذارد. لازم است که دولت انگیزه‌های قوی برای این که بتواند از بازار حمایت شود ایجاد کند.

وی با اشاره به هشدارهای نمایندگان مجلس درباره انتخاب رییس سازمان بورس گفت: انتخاب رییس جدید در محدوده اختیارات قوه مجریه است و شورای بورس این تصمیم را میگیرد. در حال حاضر دو طرف به یک جمعبندی رسیدند که در چند ماه باقیمانده به انتخابات ریاست جمهوری بازار یک آرامش نسبی را شاهد باشد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های اعلامی رییس جدید بورس گفت: وقتی یک رییس جدید وارد سازمان بورس می‌شود با خود برنامه‌های تازه‌ای می‌آورد. این‌ برنامه‌هایی که اعلام شد ، برنامه‌هایی است که در شورای بورس اعلام شده. قطعا این برنامه‌ها در آرای مثبت شورا نسبت به آقای دهنوی نقش اساسی داشته است. امیدواریم که این برنامه‌ها محقق شود.

223223

نظر شما