شناسهٔ خبر: 45339339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در خراسان جنوبی افتتاح شد

بیرجند - ایرنا - اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در استان خراسان جنوبی با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همزمان با سراسر کشور افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در آیین افتتاح این مرکز که عصر سه‌شنبه همزمان با افتتاح ۲۳ مرکز دیگر در سراسر کشور برگزار شد، گفت: اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان استان با مجوز سازمان بهزیستی در روستای تقاب شهرستان خوسف با ظرفیت ۳۰ نفر در سال جاری شروع به فعالیت کرد.

علی عرب نژاد افزود: این مرکز در فضایی به متراژ ۲ هزار متر مربع دارای فضاهای بستری، کارگاهی و اداری برای درمان افراد داوطلب ماده ۱۵ است که در آستانه دهه مبارک فجر به طور رسمی افتتاح شد.

وی اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی این گونه مراکز برگرفته از نظرات و ایده صاحبنظران و چهره علمی در زمینه درمان اعتیاد بوده و حاکی از این است که روش‌های قبلی درمان اعتیاد در سال‌های گذشته با شکست ۹۵ درصدی مواجه شده و دلیل عمده آن را می‌توان در استفاده از یک روش درمانی مشترک برای همه افراد معتاد و بدون توجه به علل ابتلا جست و جو کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: به همین دلیل درمانگران اعتیاد طی ۲۰ سال تحقیق و مطالعه به روشی دست یافته‌اند که به عنوان «درمان تک دوزی» شناخته می‌شود و اساس آن بررسی علل فردی ابتلا به اعتیاد در افراد شامل شرایط روحی روانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی و سایر موارد در کنار استفاده از روش‌های درمانی منحصر به فرد است.

وی افزود: این روش میزان موفقیت در درمان اعتیاد را از پنج درصد به ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

عرب نژاد گفت: الگوی درمان در این مراکز فرایند یک ساله است که شامل چهار ماه اقامت و هشت ماه کلاس آموزشی (۵۲ جلسه)  است، در این چهار ماه ۱۵ روز سم‌زدایی پرهیز مدار (بدون استفاده از دارو) انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: تیم درمان در این مراکز متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، پرستار و مدیر مورد (مددکار) است همچنین از مشارکت خانواده فرد معتاد برای ادامه درمان استفاده می‌شود و نحوه رفتار با فرد درمان شده نیز به آنها آموزش داده می‌شود.

وی افزود: در این روش درمانی همچنین افراد فاقد خانواده که پس از درمان جایی برای ماندن ندارند به مراکز توانمندسازی و صیانت بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و به مدت ۶ ماه می‌توانند در این مراکز اقامت داشته باشند و به اشتغال آنان کمک می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه مرحله بعد از راه‌اندازی مرکز جامع، در دستور کار است تا هرچه سریعتر زمینه تاسیس این مرکز توانمندسازی توسط بخش غیردولتی فراهم شود.

وی ادامه داد: پس از گذشت یک سال این افراد عضو باشگاه بهبودیافتگان می‌شوند، پس از این نیز رها نخواهند شد و درمان آنها همچنان توسط مدیر مورد پیگیری و رصد می‌شود.

عرب نژاد آموزش و فراگیری یک حرفه در مدت درمان در مرکز جامع را از نکات قابل توجه و اساسی این طرح عنوان کرد و گفت: مددجویان این مراکز پس از پایان دوره یک ساله درمانی خود در صورتی که فاقد شغل باشند، می‌توانند از مشوق‌های بهزیستی با استفاده از وام خوداشتغالی ۵۰۰ میلیون ریالی بهزیستی برای خود، اشتغال ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: همچنین وام کارفرمایی (۵۰ میلیون تومان به ازای هر یک از مددجویان مراکز) به کارفرمایان داده می‌شود که کارفرمایان می‌توانند در این زمینه به بهزیستی مراجعه کنند و حتی از بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی استفاده کنند.

وی افزود: مبلغ ۲ میلیارد ریال ریال کمک بلاعوض برای تجهیز و راه‌اندازی این مرکز اختصاص یافته است که با توجه به وضعیت اقتصادی و مالی موسسه همکار در اجرای برنامه درمان و بازتوانی و ترغیب هرچه بیشتر بخش غیر دولتی به مشارکت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ بهزیستی استان، ساختمان مرکز را نیز برای موسسه مجری تامین کرده است.

مراسم افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال سوءمصرف مواد مخدر امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور از طریق ارتباط تصویری و در خراسان جنوبی مرکز جامع درمان و بازتوانی نوید مهر و سلامتی تحت نظارت بهزیستی استان خراسان جنوبی با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرکل بهزیستی استان و سایر مسئولان استانی و شهرستان خوسف در بخش تقاب این شهرستان برگزار شد.

نظر شما