شناسهٔ خبر: 45339210 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تفسیر قرآن؛

آیا یاری انبیاء از سنت‌های الهی است؟+صوت

تفسیر اجمالی آیه ۵۱ سوره غافر و روایت امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ

ما (که خدای تواناییم) البته رسولان خود و اهل ایمان را هم در دنیا ظفر و نصرت می‌دهیم و هم روز قیامت که گواهان (اعمال نیک و بد) به شهادت برخیزند (مؤمنان را به مقامات بهشتی پاداش می‌دهیم).

فایل صوتی تلاوت آیه ۵۱ سوره غافر

<div id="video-display-embed-code_13343463"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7643632/13343463?width=400&height=300"></script></div>

تفسیر آیه ۵۱ سوره غافر

امام باقر (ع) آیه: «إِنَّا لنَنصُرُ رُسُلنَا و الذِینَ آمَنُوا فِی الحَیَاةِ الدُّنْیَا و یَومَ یَقُومُ الأَشْهَادُ» را تلاوت کرد و فرمودند: «امام حسین (ع) یکی از آن‌ها بود که کشته شد و او تاکنون یاری نشده است. به خدا قسم! اگرچه قاتلان امام حسین (ع) کشته شده‌اند، امّا هنوز خونخواهی آن حضرت صورت نگرفته است».

بیشتر بخوانید

در این آیه خداوند می‌فرماید:فکر نکنید حمایت ما تنها مخصوص او بود بلکه سنّت ما حمایت از انبیا و همه مؤمنان است، گرچه در سختی باشند.

در کتاب معاد، نام گواهان قیامت را از قرآن و روایات آورده ام. فهرست شاهدان چنین است: خداوند، انبیا، امامان، فرشتگان، زمین، زمان، اعضای بدن که همه این‌ها بر گفتار و کردار ما گواهی می‌دهند.

پیام‌های آیه ۵۱ سوره غافر

۱- نصرت انبیا و مؤمنان از سنّت‌های الهی است. (پیروزی حقّ بر باطل از وعده‌های الهی است). «إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا»

۲- در نصرت الهی شک نکنیم. «إِنّا لَنَنْصُرُ» («إِنّا» و حرف لام نشانه تأکید است)

۳- با وعده‌های قطعی الهی، به مؤمنان انگیزه و امید و تسلّی دهیم. «إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا»

۴- نصرت الهی در همه جوانب است، در خنثی شدن توطئه‌های دشمنان، در زیاد شدن طرفداران «لَنَنْصُرُ» مطلق آمده است.

۵-بشارت و هشدار در کنار هم سازنده است. «لَنَنْصُرُ رُسُلَنا»

۶- ایمان، به انسان ارزش داده و او را در کنار انبیا قرار می‌دهد و مشمول نصرت الهی می‌کند. «رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا»

۷- سختی‌ها و شکنجه‌های دنیا بیش از چند ساعت و چند روز نیست. در همین دنیا نیز طرفداران حقّ پیروزند. «لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا»

۸-انسان همواره محتاج نصرت الهی است و هرگز از لطف او بی نیاز نیست. «فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»

۹- نصرت الهی دائمی است. «فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»

۱۰- گرچه گواه بودن خداوند به تنهایی کافی است، ولی هر چه تعداد گواهان بیشتر باشد مؤمنان سرفرازتر و متخلفان شرمنده‌تر می‌شوند. «یَقُومُ الْأَشْهادُ»

۱۱- در قیامت، گواهان بسیارند. «الْأَشْهادُ»

انتهای پیام/

نظر شما