شناسهٔ خبر: 45338918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ده ها پلیس در جریان تظاهرات کشاورزان در هند زخمی شدند

تهران- ایرنا- تظاهرات گسترده ده ها هزار کشاورز در دهلی نو پایتخت هند با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و در جریان آن ۸۳ افسر پلیس زخمی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه تایمز هند، کشاورزان هندی با استفاده از ماشین آلات کشاورزی خود مانند تراکتور سعی در برداشتن موانع پلیس داشتند. وضعیت به نحوی بحرانی شده است که دولت نیروهای بیشتری را برای آرام کردن اوضاع به پایتخت اعزام می کند.

تظاهرات روز سه شنبه در هند در اعتراض به اصلاح قوانین در حوزه کشاورزی صورت گرفته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هزاران کشاورز معترض با تراکتور و گذر از موانع پلیس خود را به پایتخت هند رساندند تا یک تظاهرات تاریخی را در روز جمهوری هند رقم بزنند.

چندین هزار معترض دیگر نیز با پای پیاده یا سوار بر اسب نیز شعارهایی را علیه نارندا مودی نخست وزیر هند سر می دادند.

پلیس مدعی شده است که یکی از معترضان به علت واژگونی تراکتور خود جان خود را از دست داده اما معترضان می گویند که به سمت وی شلیک شد.

سازمان دهندگان اعتراض های کشاورزان بیان کردند که بیش از ۱۰ هزار تراکتور به صحنه تظاهرات پیوستند. نزدیک به دو ماه است که کشاورزان هندی در حاشیه پایتخت اعتصاب کردند و خواستار لغو اصلاحات صورت گرفته در قانونی هستند که به اعتقاد آنها جنبه تجاری به حوزه کشاورزی می دهد و درآمد کشاورزان را نابود می کند.

کشاورزان به قوانینی معترض هستند که آنها را از حداقل قیمت تضمین شده برای محصولات تولیدی محروم خواهد کرد.

قوانین دولت مودی که در ماه سپتامبر اجرایی شد، به کشاورزان اجازه می دهد محصولات خود را به هر طریقی به فروش برسانند که از جمله می توانند خارج از بازارهای دولتی با حداقل قیمت تضمین شده و به شرکتهای بزرگ خریدار مانند "والمارت" بفروشند. اما بسیاری از کشاورزان خرد بیم دارند که ممکن است آسیب پذیر رها شوند و در نهایت حمایت قیمتی دولتی برای محصولات کلیدی مانند گندم را از دست بدهند.

دولت هند تاکید می کند که قانون وضع شده توسط پارلمان در ماه سپتامبر به نفع کشاورزان است و تولید را از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش می دهد.

کشاورزان در ماه نوامبر تلاش کردند تا به پایتخت راه پیدا کنند اما پلیس مانع آنها شد. از آن زمان اعتراضات بخاطر سرمای زمستان به حالت تعلیق در آمد و آنها مجبور به تجمع در حاشیه شهر شدند.

دولت پیشنهاد اصلاح قوانین و تعلیق اجرای آن به مدت ۱۸ ماه را داده است اما کشاورزان اصرار تاکید می کنند که فقط به لغو کامل این قانون راضی می شوند. کشاورزان قصد دارند روز اول فوریه (۱۳ بهمن) همزمان با ارائه بودجه سال جدید توسط پارلمان، با پای پیاده به سمت ساختمان پارلمان هند راهپیمایی کنند.

این اعتراض هات در سایه جشن روز جمهوری هند و مشارکت مودی در یک رژه برای به نمایش گذاشتن قدرت نظامی این کشور، صورت گرفته است.

روز جمهوری به مناسبت سالگرد اجرای قانون اساسی هند در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۰ (۶ بهمن ۱۳۲۸) در این کشور جشن گرفته می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما