شناسهٔ خبر: 45334816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی استان مطرح کرد:

۸۴ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی/ کاهش بارندگی و افزایش دما در استان

۸۴ درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری در یک دوره ۱۰ ساله با انواع خشکسالی درگیر شده است. این در حالی است که استان با کاهش بارش ها و افزایش دما روبروست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۴ درصد مساحت این استان در یک دوره ۱۰ ساله با انواع خشکسالی درگیر شده است و هم‌اکنون ۳.۶ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید، ۶.۹ درصد با خشکسالی شدید، ۴۸.۳ درصد با خشکسالی متوسط و ۲۵.۲ درصد با خشکسالی خفیف مواجه است.

چراغ‌پور افزود: ۱۵.۵ درصد مساحت استان با بارش نرمال و تنها نیم درصد با ترسالی ضعیف همراه است و چهارمحال و بختیاری هم‌اینک ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیمتر برابر ۱.۵ سال زراعی، کمبود بارش دارد.

وی یادآور شد: میانگین دمای استان از ابتدای زمستان سال‌جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل یک دهم درجه سانتیگراد و نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۹ دهم درجه سانتیگراد افزایش دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی کرد: برای 2 ماه آینده در استان بارش‌ها کمتر از نرمال و در فروردین‌ماه سال آینده نزدیک به نرمال خواهد بود و میزان بارش‌ها در اسفندماه سال‌جاری نسبت به بهمن‌ماه افزایش خواهد داشت اما بارش‌های زمستان در چهارمحال و بختیاری کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

چراغ‌پور گفت: براساس مقایسه اختلاف مجموع بارش کشور و استان‌ها با میانگین بلندمدت از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهارمحال و بختیاری ۶۰.۸ درصد کاهش، بعد از استان‌های کرمانشاه، هرمزگان و ایلام در ردیف چهارم ایران قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است که افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نظر شما