شناسهٔ خبر: 45331940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری دوره دانش‌افزایی استادان با موضوع «تاریخ تمدن و تمدن‌سازی در عصر جدید»

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران دوره دانش‌افزایی استادان با موضوع « تاریخ تمدن و تمدن‌سازی در عصر جدید » با حضور محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران دوره دانش افزایی استادان با موضوع « تاریخ تمدن و تمدن‌سازی در عصر جدید » با حضور محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

کوشکی در این دوره که با توجه به اهمیت موضوع تمدن سازی و لزوم تبیین ابعاد گوناگون آن در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های جامعه تمدن‌ساز از جمله لزوم شناخت جامعه از خود به عنوان هویت واحد، شناخت نیازها و امکانات بومی و نیز تلاش برای برطرف کردن نیازها و خواسته‌ها از طریق امکانات بومی و داشته‌ها به نقش دانشمندان و نخبگان برای تشخیص علل ضعف و تلاش برای برطرف کردن آنها در جوامع تمدن ساز تاکید کرد.

بررسی و تبیین ویژگی‌ها و دستاوردهای دوران صفویه بعنوان آخرین دوره تمدنی در ایران و بروز و ظهور استعدادهای فکری و مبانی فلسفی و ذوق هنری و معماری و ...  نیز تحلیل وضعیت جامعه ایران در یکصد سال  اخیر و همچنین وضعیت فعلی جامعه ایران از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سقوط تمدنی جامعه ایرانی از اواخر دوران صفویه به بعد معلول از خود بیگانگی جامعه و عدم درک هویت فردی و اجتماعی بوده که توسط عوامل درونی و بیرونی القا شده است. 

 

در این دوره تاکید شد که تلاش نخبگان فکری و علمی جامعه برای درک و شناخت گذشته و حال خود و تسری آن به بدنه جامعه برای به حرکت درآوردن و جوشش استعدادهای درونی افراد و گروه‌های دغدغه مند- که نیازها و مسائل جامعه را بر نیازهای شخص خود اولویت و ترجیح می دهد- می تواند در بازسازی هویت و تمدن سازی در عصر جدید کمک کند.

در این دوره با ذکر نمونه‌های فراوان، مولفه‌های قدرت یک جامعه برای تمدن‌سازی که بایستی بصورت متوازن و همسان  رشد کنند مورد بحث واقع شد که درباره هرکدام از این مولفه‌ها از جمله توجه به کارآمدی نیروی انسانی، تولید علم، اقتصاد قوی و بدون اتکاء به نفت، توجه به نخبگان جامعه در کنار قدرت‌های دفاعی و بازدارندگی جداگانه تحلیل و تبیین شد.

انتهای پیام/

نظر شما