شناسهٔ خبر: 45331775 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فناوری و نوآوری | لینک خبر

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کنیا سفر کرد

صاحب‌خبر -

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای دومین بار در راس هیاتی 40 نفره از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به کشور کنیا رفت.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعلام این خبر، گفت: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس هیاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به کنیا سفر کرد تا فضای همکاری مشترک فناورانه و تجاری میان دو کشور تقویت شود.

کرمی افزود: در این هیات نمایندگانی از وزارت امورخارجه، صندوق نوآوری و شکوفایی، 40 نفر از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق و روسای چند صندوق‌ پژوهش و فناوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سفر گذشته، 45 شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق، ستاری را همراهی کردند، گفت: امسال نیز 40 شرکت به همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به شرق آفریقا می‌روند.

گسترش صادرات دانش‌بنیان‌ها به شرق آفریقا

کرمی درباره حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که همراه ستاری هستند، بیان کرد: شرکت‌هایی فعال در حوزه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، داروهای گیاهی و شیمیایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید محتوا، صنایع شیمیایی، الکتریک و الکترونیک، فناوری‌های پیشرفته ماشین‌آلات صنعتی و خدمات فنی و مهندسی، صنایع معدنی و چندین استارتاپ در این سفر همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هستند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دیدار دو جانبه شرکت های ایرانی و کنیایی، گفت: در این سفر 3 روزه نمایندگان 40 شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایرانی با یکصد شرکت کنیایی در نشستی تجاری و فناورانه شرکت می‌کنند تا فضایی مشترک برای همکاری‌های دو جانبه و صادرات محصولات و خدمات برای طرفین شکل گیرد.

کرمی ادامه داد: این دیدارها به گسترش اهداف صادراتی این شرکت‌ها منجر خواهد شد. در ادامه این سفر، شرکت‌های ایرانی از مراکز نوآوری و مجموعه‌ها و زیرساخت‌های فناورانه کشور کنیا نیز بازدید می‌کنند تا از نزدیک با ظرفیت‌های و توانمندی‌های حوزه فناوری این کشور آشنا شوند.
 

افتتاح مرکز نوآوری

کرمی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سفر، افتتاح مرکز نوآوری و فناوری ایران در کشور کنیا است، گفت: این مرکز در یک همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه ایجاد شده است تا فضایی باشد برای ارائه دستاوردها و توانمندی‌های علمی و فناورانه شرکت‌های ایرانی در کنیا و قاره آفریقا.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: مرکز نوآوری ایران در کنیا فضای کار اشتراکی و اختصاصی، سالن جلسات و نمایشگاهی دایمی از محصولات فناورانه ایرانی ایجاد کرده است. کارگزاران صادراتی کنیا در این مرکز آماده ارائه خدمات به شرکت‌های متقاضی صادرات هستند.

 

دیدار با ایرانیان مقیم کنیا

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بازدید از 2 مرکز نوآوری «آی‌هاب» و «نایروبی‌گاراژ» را از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان کرد و گفت: این دو مرکز از جمله مراکز فناورانه سرآمد و ویژه این کشور هستند و در این سفر میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و هیات همراه خواهند بود.

کرمی همچنین بیان کرد: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پس از بازدید از این دو مرکز نشستی صمیمی با ایرانیان مقیم کشور کنیا خواهد داشت و با آنها به گفت‌وگو می‌نشیند. دیدار با وزرا و همتایان کنیایی از دیگر برنامه‌هایی است که در این سفر 3 روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کنیا در نظر گرفته شده است.

 

کنیا را بشناسیم

کنیا کشوری با فرهنگ‌های متفاوت و چهل ‌وهفتمین کشور وسیع دنیا است. این کشور در شرق قاره آفریقا قرار دارد و به واسطه سرمایه‌گذاری عمومی، توریسم، تشویق تولیدات کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی بخش خصوصی، رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده است.
 

بازار این کشور به عنوان دروازه ورود به شرق آفریقا یکی از بهترین گزینه‌ها برای استقرار پایگاه صادراتی محصولات دانش‌بنیان، فناور و نوآور ایرانی است. به نوعی کنیا را قطب تجاری و صادراتی شرق آفریقا می‌دانند و از این نظر در آفریقا محوریت ویژه‌ای دارد.
 

 آمارها گواهی می‌دهد که کل مبادلات تجاری ایران با کنیا با احتساب پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی حدود ۱۰۰ میلیون دلار است و تاکنون نتوانسته‌ایم سهم خوبی از بازار ۲۰ میلیارد دلاری این کشور کسب کنیم.
 

این کشور عضو اتحادیه کشورهای شرق آفریقا است و با توجه به اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد بین کشورهای آفریقایی، سرمایه‌گذاری در این کشور می‌تواند زمینه نفوذ و صادرات به سایر کشورهای آفریقایی را فراهم کند. همچنین امکان تهاتر کالایی با کنیا از طریق واردات چای مرغوب و قهوه وجود دارد. از مجموع 300 میلیون دلار واردات چای به ایران کمتر از 6 درصد آن از کنیا صورت می‌گیرد.

نظر شما