شناسهٔ خبر: 45331101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران:

نیاز به تولید هزار کیلومتر لوله تا پنج سال آینده

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تا چهار یا پنج سال آینده سالانه نیاز به هزار کیلومتر تولید لوله در سطح کشور داریم.

صاحب‌خبر -

ایلنا، حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران پس از حضور در غرفه‌ی شرکت لوله سازی اهواز در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گفت: ساخت لوله در داخل کشور با شروع کارِ شرکت ملی گاز اتفاق افتاد. بخصوص لوله سازی اهواز که فلسفه شکل گیری‌اش در راستای تولید خطوط لوله‌های سراسری اول شکل گرفت.

تربتی افزود: بخش عمده‌ای از تولیدات صنعت گاز نیز وابسته به لوله است. هزینه زیاد و سرمایه زیادی برای خرید لوله صرف می‌شود. قبلا همه اینها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم. خوشبختانه اتفاقات خوبی در داخل رخ داده و تولید ورق و اسلب‌های فولاد در داخل باعث شده که بگوییم به طور کلی ساخت لوله در داخلِ کشور کاملا بومی سازی شده است.

معاون وزیر نفت همچنین توضیح داد: زمانبندی مد نظر برای ساخت لوله در کشور خیلی مهم است. ما هنوز با اینکه بخش زیادی از پروژه‌ها انجام شده‌اند اما سالانه در طول چهار تا پنچ سال آینده هر سال حدود هزار کیلومتر خط لوله در برنامه‌ی توسعه صنعت گاز داریم و باید اجرا شود.

وی تاکید کرد: تمام این بار را باید لوله سازی‌های داخل کشور بر دوش بکشند. هم صنعتِ اقتصادیِ خوبی به لحاظ ارزی است و هم فضای خوبی برای نیروی کار ایجاد کرده است. صنعت لوله سازی صنعتی است که کارگران زیادی در مجموعه‌ها مشغول به کار هستند. صنعت گاز و کارخانه‌های لوله سازی کشور درکنار یکدیگر هم یک چرخه اقتصادی خوبی را در کشور شکل می‌دهند و امیدوار هستیم به عنوان صادرات برای کشورهای دیگر نیز اقدام کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: لوله‌هایی که برای گاز ساخته می‌شوند دارای استانداردهای  سختگیرانه‌ای هستند می‌توانند برای لوله سازها یک برند باشند و کشورهای دیگر با اطمینان بیشتر برای خرید اقدام می‌کنند.

امید به ادامه‌ی حمایت

دکتر علی خنیفر، مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز ضمن تشکر از دکتر تربتی برای حمایتش از لوله سازی اهواز و دیگر لوله سازها گفت: پارسال جناب آقای تربتی به غرفه‌ی ما تشریف آوردند و ایده‌ی ساخت ورق X70 برای تولید لوله‌های ۵۶ اینچ را پیشنهاد دادند و ما برای بومی سازی آن مردد بودیم. خدا را شاکریم که با حمایت هایی که صورت گرفت الان شاهد تولید آزمایشی این نوع ورق در شرکت اکسین خوزستان در حال انجام است و اگر این بومی سازی اتفاق بیوفتد منافع زیادی برای کشور به ارمغان می اورد.

خنیفر با بیان اینکه انتظار داریم جناب آقای تربتی همچنان که ما را حمایت کردند در ادامه نیز این حمایت ها صورت گیرد افزود: امیدوارم استاندارها پاس و شاهد تولید این نوع ورق‌ها باشیم که باعثِ جلوگیری از خروج ارز می‌شود و ما می توانیم به موقع به تعهداتمان نسبت به شرکت گاز جامعه عمل بپوشانیم.

یاداور می‌شود، شرکت لوله سازی اهواز طی دو سال گذشته با پذیرش ریسک‌های مالی و کیفی انحصاری انجام شده توانسته است در بومی سازی لوله های سرویس ترش گوره به جاسک خدمت شایانی را به صنعت لوله سازی کشور ارائه کند. با توجه به شرایط پیش رو و تعاملات کمیته فنی و کیفی شرکت لوله سازی اهواز، فولاد اکسین خورستان و فولاد مبارکه اصفهان امیدواریم به زودی شاهد اخذ تاییدیه ساخت لوله های گاز با گرید X70 با استفاده از توانمندی کارشناسان و مدیران متخصص داخلی خواهیم بود.

نظر شما