شناسهٔ خبر: 45330576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاوش قنات با ربات در استان سمنان پیگیری می‌شود

سمنان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح امکان‌سنجی استفاده از ربات‌های خودکار و نیمه‌خودکار در کاوش قنات‌های آبرسانی و آنالیز فرآیند تعمیرات آنها به منظور کاهش حوادث احتمالی هنگام کار در لای‌روبی و بازسازی قنات پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید حسن میرعماد  روز سه شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی، اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سالن اجتماعات یادگار امام (ره) استانداری به صورت ویدئو کنفرانسی ابراز داشت: سال‌های گذشته چند نفر از کارگران هنگام لای‌روبی قنات‌ها در استان به دلیل ریزش قنات جان‌باختند و استفاده از ربات در این بخش نقشی مهم در کاهش حوادث دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته با همراهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اقداماتی در زمینه کاوش قنات با کمک ربات انجام شد، اما کار نیمه کاره ماند و انتظار می‌رود امسال با همراهی بخش‌های دیگر و تخصیص اعتبار این طرح به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: امکان‌سنجی استفاده از ربات‌های خودکار و نیمه‌خودکار در کاوش قنات‌های آبرسانی و آنالیز ریسک فرآیند تعمیرات آنها، طرحی ارزشمند است که تکمیل اجرای طرح می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

میرعماد یادآور شد: استفاده از فناوری‌های نوین به‌جای استفاده از ابزارها و روش‌های سنتی برای لایروبی قنات‌ها  علاوه بر کاهش حوادث دلخراش موجب افزایش بهره‌وری می‌شود و بهره‌گیری از رویکردهای علمی در بخش کشاورزی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: لایروبی قنات با ربات اقدامی ارزشمند برای کاهش تلفات احتمالی است و این طرح با جدیت در استان سمنان دنبال می‌شود.

طرح «امکان‌سنجی استفاده از ربات‌های خودکار و نیمه‌خودکار در کاوش قنات‌های آبرسانی و آنالیز ریسک فرآیند تعمیرات آنها» پس از تصویب در کارگروه پژوهشی و آموزشی استان سمنان  در شورای برنامه‌ریزی، اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست علیرضا آشناگر استاندار سمنان مطرح و مقرر شد برای تکمیل طرح اعتباری درنظر گرفته شود.

در استان سمنان ۷۷۳ رشته قنات وجود دارد که از این تعداد، ۱۴۷ رشته بایر و ۶۲۶ رشته دایر است.

برچسب‌ها:

نظر شما