شناسهٔ خبر: 45329598 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سی و هشتمین پویش الف-ب-ایران؛

چند طرح آب و برق قم به بهره برداری رسید

قم-ایرنا- چند طرح در بخش آب و فاضلاب قم روز سه‌شنبه با سخنرانی ویدیوکنفرانسی وزیر نیرو و با حضور استاندار در محل یکی از پروژه ها به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت توانیر در سی و هشتمین هفته پویش هرهفته_الف_ب_ایران برای افتتاح پروژه های صنعت آب و برق استان‌های قم، اصفهان، زنجان و سمنان که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: ۷۰هزار مشترک در قم به دلیل رعایت مصرف برق از تخفیف صددرصدی برق امید برخوردار شده‌اند.

محمدحسن متولی با اشاره به وضعیت تولید برق در استان قم اظهار کرد: ۷۸۰ مگاوات برق در قم تولید می شود که این تولید در یک نیروگاه حرارتی و چند نیروگاه کوچک در سطح استان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اوج بار مصرف درقم ۸۱۴ مگاوات است، افزود: البته با توجه به میزان مصرف برق سال گذشته استان، اوج بار مصرف با مشارکت مردم یک درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت توانیر بااشاره به افزایش ۶درصدی مصرف انرژی خاطرنشان کرد:با وجود این افزایش مصرف انرژی مصرف برق در استان قم سال گذشته کاهش داشته که این بیانگر افزایش بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه ۵۹۰ هزار مشترک برق در استان وجود دارد گفت: افتخار داریم تمام روستاهای قم از نعمت برق برخوردارند.

متولی زاده بیان کرد: ۷۰ هزار مشترک درقم هم به دلیل رعایت مصرف برق از تخفیف صددرصدی برق امید برخوردارند.

وی از بهره‌برداری ۹ پروژه انتقال و توزیع و ۱۴۶کیلومتر خطوط توزیع و ۳۲۸ دستگاه ترانسفورماتور توزیع درقم خبر داد و تصریح کرد: با این پروژه ها ۱۹۰ مگاولت آمپر به ظرفیت برق استان افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه برای بهره‌برداری از این پروژه ها ۲۷۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است خاطرنشان کرد: عمده سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی در استان صورت گرفته‌است.

وی با تاکید بر اینکه پست ذوب گستر اولین پست ۴۰۰ کیلو ولت استان قم است خاطرنشان کرد: به دلیل این پست در رینگ شبکه سراسری قرار گرفته برای بهره برداری تحویل شرکت برق منطقه ای شده‌است.

متولی زاده عنوان کرد: توزیع نیروی برق در استان قم توسط استانداری به عنوان شرکت نمونه خدمات غیرحضوری انتخاب شده است.

وی مشکل خاموشی های اخیر در کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: در روزهای اخیر محدودیت تامین سوخت نیروگاه ها اهمیت یافته و نیاز است مردم به موضوع مصرف توجه جدی داشته باشند و امیدواریم با همکاری مردم و صنایع چند روز باقیمانده از روزهای سرد را پشت سر بگذاریم.

متولی اظهار داشت: ۶ پست ۲۳ مگاواتی در قم فعال است و امروز اولین پست ۴۰۰ مگاواتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش دما و مصرف انرژی، تامین سوخت نیروگاه ها از اهمیت ویژه تری برخودار شده و از مردم درخواست داریم با مصرف درست تامین مستمر برق را تداوم ببخشند.

پروژه‌های آبفای قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز با اشاره به افتتاح پروژه‌های صنعت آب از بهره‌برداری رسمی از خط انتقال و شبکه فاضلاب پردیسان خبر داد.

علی جان صادق پور هدف از اجرای این پروژه را رفع مشکل دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب پردیسان دانست و خاطرنشان کرد: این پروژه شامل ۸۶ کیلومتر شبکه‌های انتقال، اصلی و فرعی در اقطار ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه خط انتقال و شبکه فاضلاب پردیسان با اعتبار ۵۴۰ میلیارد ریال و  ظرف ۴۸ ماه به اجرا رسید، یادآور شد: جمعیتی معادل ۱۲۰ هزار نفر تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرند و خدمات‌رسانی آن بهره‌مند خواهند شد.

وی همچنین از افتتاح و بهره برداری از نیروگاه برق‌آبی تأسیسات شهید کریمیان با ظرفیت ۴۵۰ کیلووات و نیروگاه خورشیدی معصومیه با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات خبر داد.

 صادق پور گفت: این نیروگاه‌ها با هدف تولید برق با استفاده از منابع انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن به میزان ۲ هزار و ۳۷۵ تُن در سال احداث شده‌است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ظرفیت تولید انرژی نیروگاه برق‌آبی را سالانه ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعت اعلام کرد و گفت: این پروژه با اعتباری ۴۰ میلیارد ریال در مدت ۱۲ ماه و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه خورشیدی معصومیه با تولید ۱۷۰ هزار مگاوات ساعت درسال با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال، ظرف ۶ ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

نظر شما