شناسهٔ خبر: 45327534 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:

حمایت از زیست فناوی وابستگی به واردات دارو را از بین می‌برد

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه زیست فناوری  معاونت علمی رییس جمهوری گفت: اگر حمایت لازم از زیست فناوری انجام شود، وابستگی به واردات دارو از بین می رود، اما متاسفانه این اعتقاد که با استفاده از نوآوری واردات کنترل می شود، وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، مصطفی قانعی روز سه شنبه در اولین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته در هتل المپیک اظهار داشت: اگر دستاوردی در حوزه دارویی داریم، ترکیبی از کار ملی بوده که نیروی انسانی اثر گذار در آن فعالیت داشته اند. 

وی ادامه داد: در حوزه زیست فناوری باید با زبان اقتصاد آشنا باشیم تا به این حوزه توجه شود. راه حل این است که تا زمانی که مسئله بیوتکنولوژی، مسئله نخست مسوولان نشود، این مشکل حل نمی شود و اقتصاد کلان به این سمت نمی آید. 

قانعی اظهار داشت: حوزه زیست فناوری باید به یک بلوغی برسد که کارهای بزرگ را انجام دهد. متاسفانه در حوزه غذا و امنیت غذا که وابسته به علم بیو است‌ واردکننده اول هستیم. در حوزه بیو فراخوان زدیم که در این حوزه شرکت ها حضور پیدا کنند. تا ۲ سال پیش از زیست فناوری دریا غافل بودیم و به این حوزه ورود کردیم و حالا ظرفیت های زیادی وجود دارد. 

وی گفت: در حوزه واکسن رازی و پاستور حمایت لازم را نداشته اند، اما در سه سال اخیر واکسن به بخش دانش بنیان خصوصی سپرده شد که بسیار راه گشا بود. واکسن پدافند غیر عامل و امنیت ملی است. 

قانعی عنوان کرد: اگر می خواهیم زیست فناوری مسئله نخست شود، باید در مسئله کلان کشور جا باز کند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است. متاسفانه این اعتقاد وجود ندارد که با نوآوری و فناوری مسئله واردات کنترل شود. در حالی که این موضوع باید به مسئله راهبردی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در این خصوص در معاونت علمی، شتاب دهنده های زیست تشکیل و صندوق حمایتی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان ایجاد شد. اکنون شتاب دهنده و صندوق شتاب پذیر داریم و تنها این حوزه نیاز به مدیریت دارد. 

قانعی عنوان کرد: ایران این قدرت را دارد که زیست فناوری را به دیپلماسی تبدیل کند و از اهرم فشار کپی مولکول های دارویی برای پیشبرد دیپلماسی استفاده کند. 

وی تاکید کرد: کاهش واردات باید دغدغه وزرا شود. در این صورت توجه به نوآوری و فناوری افزایش پیدا می کند.

قانعی تاکید کرد: تنها حوزه ای که فاصله غنی و فقیر را کم می کند، عدالت اجتماعی را بالا می برد و تراز کشور را در بین الملل افزایش می دهد، حوزه زیست فناوری است.

نظر شما