شناسهٔ خبر: 45327183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سخنگوی دولت در نشست خبری:

مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله پساتحریم است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در موضوع توهین به رییس جمهوری جنبه عمومی جرم غلبه دارد و دادستان باید موضوع را پیگیری کند، گفت: معتقدیم نقش سه قوه در صدا و سیما باید افزایش یابد و شورای نظارت بر صدا و سیما از اختیارات بیشتری برخوردار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا،  علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری درباره توهین به رییس جمهوری در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: همواره از برگزاری برنامه های گفت‌و گو محور استقبال کرده‌ایم چون گفت‌و گوهای چالشی می‌تواند باعث روشن شدن ابعاد یک موضوع شود هرچند که لازمه برنامه های گفت‌و گو محور دعوت از همه طرف‌ها و گروه‌های مختلف است.

 دولت نظری درباره تعلیق مجری صدا و سیما نداشته است

وی افزود: دولت نظری در مورد تعلیق یک مجری نداشته و ما سپاسگزار همه کارکنان زحمت‌کش صدا و سیما هستیم.

ربیعی با بیان اینکه بنای ما هرگز شکایت حداکثری نبوده است‌ و مشکل ما این برنامه نیست، خاطرنشان کرد: مشکل ما استانداردهای دوگانه در رسانه ملی است. بحث ما روح برنامه‌هایی است که به نحوی طراحی می‌شود که بیننده را به این نتیجه می‌رساند که آن برنامه نه برای نقد  دولت، بلکه برای اثبات ادعاهای افرادی ساخته شده است که آن ادعاها را علیه دولت مطرح کرده‌اند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: معتقدیم نقش سه قوه در صدا و سیما باید افزایش یابد و شورای نظارت بر صدا و سیما از اختیارات بیشتری برخوردار باشد.

ربیعی با بیان اینکه سیاست دولت و معاونت حقوقی رییس جمهور شکایت حداقلی است نه حداکثری، گفت: متاسفانه در برخی موارد توهین، تهدید، افترا و نشر اکاذیب به صورت گسترده، حاد و با لطمه شدید به منافع و حقوق عمومی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این موارد جرم به دستگاه قضایی اعلام می‌شود. البته چون غالب این موارد در فضای مجازی رخ می‌دهد و مشمول ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای است، جنبه عمومی جرم غلبه دارد و خود دادستان باید موضوع را تعقیب کند.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد، با درک عمیق جامعه و شرایطی که در آن قرار داریم، همه به هم کمک کنیم تا روح و روان جامعه به سمت یکپارچگی و امید به آینده پیش برود.

 فعلا برنامه ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد 

ربیعی در بخش پاسخ به این سوال که آیا تماسی از دولت بایدن یا اروپایی‌ها دریافت کرده‌اید یا برنامه‌ای برای این کار وجود دارد یا نه، گفت: در حال حاضر هیچ گفت و گو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشتیم و همچنان منتظر مواضع رسمی دولت آمریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم‌های غیرقانونی که جزو جدایی ناپذیر از این تعهدات است، هستیم.

وی با بیان اینکه فعلاً برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد، اظهار کرد: هر گونه پیشرفتی در این رابطه به گام‌های عملی آمریکا در بازگشت به تعهدات خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ بستگی دارد؛ البته آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه تنها برای آمریکا بلکه برای اعضای اروپایی برجام در عمل به تعهدات‌شان بسیار محدود است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد قبل از بغرنج‌تر شدن مسائل، دولت آمریکا اقدامات و تصمیمات عملی را برای اثبات حسن نیت و اعتمادسازی در پیش بگیرد.

نخستین قدم‌های محدودسازی بازرسان هفته نخست اسفند آغاز می‌شود

سخنگوی دولت درباره زمان محدودیت سطح دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای، گفت: براساس زمان ابلاغ قانون مجلس، اولین قدم‌های محدودسازی بازرسان مربوط به پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند ماه آغاز خواهد شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که بازرسی‌های مربوط به توافق‌نامه پادمانی همچنان پابرجا خواهند ماند و عمده بازرسی‌ها و دوربین‌ها مربوط به این توافق‌نامه پادمانی است که طبق روال ادامه خواهد یافت.

ربیعی درباره شکایت جمعی از نمایندگان مجلس از دولت به کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال عدم اجرای صحیح قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی یا همان یارانه معیشتی، گفت: برای آخرین بار به این سوال پاسخ می‌دهم چون هر بار در جلسه سخنگویی این موضوع را مطرح می‌کنم. خوشبختانه پیشرفت‌های تکنولوژی در دنیای امروز، کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات به مردم و همچنین ایجاد شفافیت را موجب شده و تهیه گزارش و تعیین صحت و سقم گزارش را راحت کرده است تا به جای نامه نگاری و آزار دادن افکار عمومی، با مراجعه به وزارت کار و رفاه اجتماعی، افراد مشمول و چگونگی شمول آنها را ببینند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: بر اساس بررسی‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیش از ۹ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بر اساس طرح نمایندگان ۱۲۰ هزار تومان دریافت کردند علاوه بر این به بیش از ۲۶ میلیون نفر هم یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت شد.

وی اضافه کرد: همه این میزان پولی که برای این مقدار تامین شده و این حجم از فعالیت‌ها، در سامانه‌ها قابل رصد است و بیان اظهاراتی چون در یک محله گفته‌اند یارانه نگرفته‌اند یا حتی در هر خانه‌ای را بزنید می‌گویند بیکار داریم و آمار اشتغال غلط است، ناشی از یک بهره‌برداری سیاسی است یا این که قصد استفاده ابزاری از مشکلات مردم را دارند یا ناشی از نشناختن و عدم اعتماد به اقدام کنندگان است.

ربیعی گفت:  فکر می‌کنم در خصوص یارانه معیشتی به جای اظهارنظرهای کلی و غیر قابل رصد و پیگیری در مورد تعداد گیرندگان یا در مورد افراد مشمول، با استفاده از سامانه رفاهی ایرانیان که کاملاً قابل دسترس است این موارد را ملاحظه کنند.

سخنگوی دولت افزود: آسیب اعتماد در این چند سال با فشار تحریم و فشار ذهنی جامعه ایرانیان از بیرون به اندازه کافی هست که بخواهیم در داخل این اقدام را انجام ندهیم.  ما ماهیانه این برنامه را اعمال می‌کنیم و بودجه را تخصیص می‌دهیم که همه اینها قابل رصد است.

مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز راهور وجود دارد

سخنگوی دولت رد پاسخ به ایرنا درخصوص واکنش دولت به سیلی خوردن یک سرباز توسط یک نماینده مجلس و نقض حقوق شهروندی، گفت: همانگونه که فرمانده پلیس راهور تهران اعلام کرده کار سرباز کاملاً قانونی بوده و براساس اظهار مسئولان ناجا، مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی وجود دارد.

ربیعی با تاکید بر لزوم رعایت قانون و مساوی بودن همه در برابر قانون، گفت: اتفاقی که افتاد خلاف قانون، مقررات و خلاف اخلاق است و امید است رسیدگی کامل از طرف مجلس و محاکم قضایی برای دفاع از سربازان وطن انجام شود.

 سعودی‌ها ذهنیت مبتنی بر بازی حاصل جمع صفر را کنار بگذارند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان درباره روابط با ایران گفت: از اعلام اشتیاق وزیر خارجه دولت عربستان برای تعامل با ایران استقبال می‌کنیم اما رویکرد آنان نسبت به طرح‌های پیشین ایران در گسترش مناسبات دوستانه  در منطقه ناکافی را می‌دانیم.

وی افزود: همواره اعلام کرده‌ایم که آماده گفت و گوی با همه کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی برای رفع اختلافات هستیم، اما تا وقتی به این اطمینان نرسیم که ذهنیت بازی حاصل جمع جبری صفر را کنار گذاشته‌اند، لفاظی‌های به ظاهر همکاری‌جویانه را بیش از حد جدی نمی‌گیریم. البته این نوع ادعاهای وزیر خارجه عربستان سعودی نوعی فرار از مسئولیت و لاپوشانی اشتباهات گذشته است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه چشم امید بستن به حمایت کشورهای بیرون از منطقه برای هیچ کشوری امنیت و قدرت نمی‌آورد، خاطرنشان کرد:  امیدوارم روزی برسد که همسایگان ما در عربستان سعودی به الزامات تعامل دوستانه پایبند باشند و برای نشان دادن حسن نیت خود از ادبیات شایسته‌تری که بازتاب اراده واقعی برای آغاز تعامل سازنده باشد، استفاده کنند.

دولت آمریکا به تنش‌زدایی بازگردد

 ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به زمان کم دولت، به چه طریقی قرار است تحریم‌ها را بردارد، گفت: تنش زدایی به اراده دو طرف بستگی دارد، ایران هرگز خواستار تنش و آغازگر آن با هیچ کشوری نبوده است. این دولت‌های آمریکا، به ویژه دولت پیشین این کشور بود که در خدمت منافع باند خود به چشم‌اندازی از مناسبات که می‌توانست در خدمت صلح و ثبات و منطقه و جهان باشد، خیانت کرد.  

سخنگوی دولت اظهارکرد: با تغییر دولت آمریکا امیدواریم دولت جدید درک بهتری از موقعیت‌های منطقه داشته باشد و به روند تنش زدایی بازگردد. ما مواضع خود را که اصولی هم است اعلام کردیم و اعضای شورای امنیت و  اعضای موثر در جامعه جهانی این حق را در دولت پیشین آمریکا به ایران دادند که امریکا به ایران ظلم کرده است و حال منتظریم در اولین اقدام خود به آنچه گفته‌اند عمل کنند.

وی افزود: ابتدا باید در نقطه‌ای بایستیم که ظلم آغاز شد و ظلم‌زدایی از همان منطقه شروع شود.

سخنگوی دولت در خصوص علت گرانی‌ها برخی اقلام با وجود کاهش نرخ دلار و تمهیدات برای دولت برای کاهش قیمت کالاهای اساسی گفت: افزایش قیمت ارز از سال ۹۷ به این طرف آثار خود را گذاشت و دولت ترامپ نگذاشت هم فروش نفت را با مشکل مواجه کرد و منابع ارزی دست ما برسد که منجر به بههم خوردن تعادل بازار شد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: بانک مرکزی در این زمینه واقعا ایستاد و موضعی که آقای همتی گرفتند کاملا درست بود اگر این تدابیر بانک مرکزی به درستی انجام نمی‌گرفت فاجعه‌ای که آمریکا می‌خواست در ایران اتفاق بیفتد بیش از این اتفاقاتی بود که امروز افتاد.

 قیمت ارز در بودجه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است ارز۱۷ هزار تومانی اثر مثبتی بر اقتصاد خانوار ندارد 

وی با بیان اینکه با رای نیاوردن ترامپ اثر روانی تحریم از روی قیمت ارز برداشته شد، گفت: قیمت واقعی ارز این نیست و دولت در بودجه تقدیمی به مجلس بین ۱۱ تا ۱۲ هزارتومان پیش بینی کرده است که این یک علامت بود. اعتقاد داریم نباید کف قیمت ارز را با ۱۷ هزار و پانصدتومان ببندیم و این خود یک علامت است. ممکن است در بخش تولید آثار مثبت داشته باشد ولی در اقتصاد خانوار آثار مثبتی ندارد. 

سخنگوی دولت با اشاره به پدیده چسبندگی هزینه‌ها و قیمت ها و چسبندگی قیمت ها به افزایش و کاهش نرخ دلار در علم اقتصاد اظهار کرد:  وقتی هزینه‌ها بالا می رود قیمت تمام شده تولید افزایش پیدا می‌کند اما در صورت کاهش هریک از عوامل تولید شیب کاهش قیمت تمام شده کند حرکت می‌کند و به همان نسبت کاهش پیدا نمی کند. 

وی یادآور شد: بعضی‌ها می گویند شما ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دادید اما قیمت آن بالا رفت ؟ بله . به موقع نمی شد وارد کنیم تعادل بهم می‌خورد. وقتی ارز را به موقع وارد نمی‌کردید در یک مقطعی قیمت بالا می رفت بعد که می‌توانستید وارد کنید و به موقع در اختیار بگذارید آثار خود را می گذاشت. به هر حال این تنش‌ها وجود داشت که  ناشی از  تحریم‌های ظالمانه بود. 

ربیعی اضافه کرد:  کاهش قیمت دلار و اثر آن روی قیمت‌های سایر کالاها که مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر نرخ ارز هستند دقیقا از همین سیاست تبعیت می‌کند که قطعا با تاثیر زمانی و ثبات حاکم بر بازار ارز و سیاست‌ها با ثبات پولی بانک مرکزی قطعا کاهش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد. 

سخنگوی دولت گفت: در  مواردی که قیمت‌ها علاوه بر اثرات قیمت ارز آثار روانی تورم هم بر آن وجود داشت،دیدید که بعد از این که اثر قسمت دوم برداشته شد، این کاهش با سرعت بیشتری رخ داد. به عنوان مثال قیمت خودرو خارجی در برخی موارد تا ۵۰ درصد و خودرو داخلی هم تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت:  براساس اعلام رییس کل بانک مرکزی عرضه ارز در سامانه نیما روزانه به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است که با روند صادرات نفتی و غیرنفتی شاهد تعادل بیشتری در بازار ارز هستیم و تقویت قدرت بازار ارز هم صورت می گیرد و با سیاستهایی که دولت اتخاذ می‌کند، خود چسبندگی با سرعتی بیشتری کاهش پیدا کند.

وی در عین حال گفت: بطور کلی فرآیند واردات از زمان تخصیص و تامین ارز و انتقال آن بویژه در شرایط تحریم زمان‌بر است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دخالت دولت در بورس گفت: اولا اظهار نظر و ادعایی که صورت گرفته درباره دخالت دولت کاملا نادرست است. ثانیا بخشی از سیاست گذاری‌های کلان مرتبط با بازار سرمایه به بورس مرتبط می‌شود. 

وی با طرح این سوال که یعنی چی که دولت دخالت می کند؟ افزود:دولت زیرمجموعه ای دارد که در آن زیرمجموعه سازو کار آن در وزارت اقتصاد است و باید سیاست‌های مالی و پولی و تجاری را دنبال کند. از طرف دیگر این که دولت دخالت کند به نحوی که قیمتی بالا و پایین شود اصلا درست نیست چرا که  خود دولت مانع هر گونه اقدامی در این زمینه است، بنابراین نقش دولت و وزن دادن به دولت با دیگران قیاس درستی در این زمینه نیست. لذا طرح موضوع دخالت یا عدم دخالت دولت بی معنا است. اما دولت به ساز و کارهای قانونی در بورس معتقد بوده و بر آن اصرار دارد.

ربیعی ادامه داد: حتی انتخاب رئیس بورس، اقدامی است که ازطریق سازوکار شورای عالی بورس انجام می شود. قطعا این برداشت، نه تنها درست نیست بلکه برعکس هم است، برخی اظهارنظرها و سیاست‌های نسنجیده از سوی افرادی غیرمرتبط و خارج از دولت بر بازار سرمایه تاثیر گذار است که اینها دخالت در بورس محسوب می‌شود. هنوز تصمیمی صورت نگرفته و مصوبه ای انجام نشده است مثلا وقتی درباره قیمت ارز مبدا یا خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۰ بیش از تصویب نهایی اظهار نظر می کنند، مشخص است که اینها اثر می گذارند و باعث به هم خوردن بازار می شوند. یا در مورد اینکه چه کسی رییس سازمان بورس شود در رسانه ها بحث می کنند آنها باید از اظهار نظر خودداری کنند. 

وی گفت: گستردگی  بازار سرمایه و حساسیت آن در ماه‌های اخیر و اثرگذاری عوامل مختلف بر این بازار، ‌دو موضوعی هستند که باید همه به آنها توجه داشت و باید در این زمینه حساسیت به خرج داده  شود و اجازه بدهیم که متولیان امر، به طور تخصصی درباره بورس بحث و صحبت کنند و افرادی که در شورای عالی بورس مسوولیت دارند تصمیم بگیرند. 

سخنگوی دولت یادآور شد:  رویکرد دولت نسبت به بورس هم قبلا بارها تاکید کرده ایم که نگاه دولت، همواره حمایتی بوده است. حفظ استقلال بازار سرمایه و همچنین منافع مردم برای دولت یک اصل می‌باشد و در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ما دائم در ستاد اقتصادی هرگونه تصمیمی که کمک کند به این که منحنی بورس رو به بالا باشد دولت از آن استقبال می کند و دنبال می کند اما از ابتدا هم گفتیم که بورس بانک نیست و بورس فراز و نشیب دارد و این را هم بارها گفتیم که منحنی بورس در میان مدت و دراز مدت منحی همواره رو به رشد بوده است. 

ربیعی گفت: باید تاکید کنم اتفاقی که در بازار سهام رخ داده،‌ هیچ شباهتی با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز که محصول سیاست های دولت پیشین بود،‌ ندارد. بازار سهام، بازاری کاملا شفاف و تحت نظارت است که براساس مکانیزم‌های خود فعالیت می‌کند و چشم انداز سرمایه گذاری در آن باید برای طولانی مدت باشد و نه کوتاه مدت.

سخنگوی دولت افزود: مسایل بانک‌ها به هرحال مسایلی بود که باید نظارت‌های درست در دوران خود آن توسط بانک مرکزی نسبت به اضافه برداشت ها و سرمایه گذاری مردم صورت می گرفت. 

وی بار دیگر تاکید کرد: ما در قبال بورس باید به سازوکار آن متکی باشیم و حتی حقوقی هایی که در بورس می آیند برای این که رفتارهای متعادل داشته باشند اختیارات زیادی به وزیر اقتصاد داده‌ایم که آنها هم کنترل شوند و در آنجا به نفع مردم عمل شود.

برچسب‌ها:

نظر شما